וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' לנתניהו: די להאשים קודמיך במשבר הדיור

13.11.2013 / 18:53

בדיון במליאה אמר ראש הממשלה כי "האגדה האורבנית שאומרת שאנחנו רוצים למקסם את מחירי הקרקע פשוט לא נכונה". יחימוביץ' תקפה אותו: "דור שלם לא יכול לתכנן את החיים שלו"

ערוץ הכנסת

(נתניהו מתייחס להסכם עם איראן במליאה, היום)

עימות חריף בין ראש הממשלה ליושבת ראש האופוזיציה במליאת הכנסת: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בדיון היום (רביעי), אותו יזם ח"כ איציק שמולי (העבודה), למשבר הדיור ואמר כי "מ-2008 יש בבת אחת עלייה חדה במחירי הדיור, ועד 2010 המחירים עלו ב-39% בממוצע. מ-2010 ועד היום המחירים עלו ב-5%". נתניהו פירט את החלטות ממשלתו בנושא וסיפר גם על הצעת החוק בנושא שהוגשה בכנסת הקודמת, אך הליך חקיקתה לא הסתיים. "היו בחירות, והן הביאו את הכנסת הנוכחית. עכשיו החוק מוגש מחדש", פנה נתניהו לח"כים ואמר: "אנחנו צריכים להעביר את זה במושב הזה. אם אתם רוצים לחולל את התמורה, הדבר החשוב ביותר הוא להעביר את החוק הזה".

לדברי נתניהו, "יש אגדה אורבנית שאומרת שאנחנו רוצים למקסם את מחירי הקרקע. זה פשוט לא נכון. אין אדם נורמלי שלא רוצה להוריד את מחירי הדיור ואת מחירי קרקעות. נתתי הנחיה שאנחנו לא רוצים למקסם את מחיר הקרקע, אלא את מספר יחידות הדיור. זה, יחד עם חוק התכנון והבנייה, יכול להגדיל באופן משמעותי את היצע הדירות. ואנחנו יכולים גם לעשות תיקונים לאוכלוסיות מיוחדות".

"אנחנו מדברים על צורך בסיסי לקורת גג"

יחימוביץ', שעלתה לנאום אחריו, מיהרה לתקוף אותו. "אדוני ראש הממשלה, אני מודה שהצלחת לבלבל אותנו", אמרה. "מספרים שעלה לכאן נואם אחרי משה סנה ומצא פתק 'נימוק חלש, צריך להרים את הקול'. למדתי להכיר אותך. ככל שרבות תנועות הידיים הסיבוביות, כך הנימוק יותר חלש. חמש שנים אתה ראש ממשלה, כמה אפשר להאשים את הממשלה הקודמת? אנחנו מדברים על צורך בסיסי לקורת גג שתגן עלינו מפני השמש בקיץ והגשם בחורף, ככה בפשטות. קירות, גג, כיור, שולחן אוכל. הבסיס של הקיום שלנו".

יו"ר העבודה הזכירה לנתניהו ש"בראשית הכהונה של הממשלה הקודמת, הבטחת רפורמה ענקית שתוזיל דרמטית את מחירי הדיור. חמש שנים אחרי, אלה העובדות: ב-2008 היינו צריכים 103 משכורות ממוצעות (כדי לרכוש דירה – ע.נ), היום 135. השכר החציוני הוא 6,500 שקל כך שלמעשה צריך 200 משכורות. ב-2011, אחרי המחאה, כינסת מסיבת עיתונאים ואמרת שזיהית את הבעיה עוד כשהיית שר אוצר, אמרת שנשלים שינויים ענקיים בחקיקה כבר בשבוע הבא". היא הזכירה גם את "המינוי שלא היה ולא נברא של משה כחלון ליו"ר מינהל מקרקעי ישראל ערב הבחירות, בו הבטחת שכחלון יוריד את מחירי הדיור כמו שהוריד את מחירי הסלולר".

"דור שלם לא יכול לתכנן את החיים שלו, והדבר הכי כואב שאני שומעת מאנשים בסוף שנות ה-30 שלהם, הוא 'כשסבתא שלי תלך לעולמה, אולי נמכור את הדירה שלה ונחלק את הכסף'", הוסיפה יחימוביץ' ותקפה גם את שר האוצר, יאיר לפיד: "נבחרת על אדי מחאת 2011 במרכזה הייתה דרישה לבית. פעולה אחת לא עשית. להיפך, העלית את המע"מ על הדיור. הטלת מסים שהקטינו עוד יותר ההכנסה".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
ג'ון קרי ציפי לבני וסעיב עריקאת. AP
"הבנייה פוגעת בהתיישבות". עריקאת, לבני וקרי בוושינגטון/AP

נתניהו התייחס בנאומו גם למכרזים לבנייה בשטח E1, על הקפאתם הורה אתמול. "אין טעם להוסיף צעדים שאינם מעשיים", אמר. "כשמדברים על הפוטנציאל התיאורטי של הבנייה, מביאים אותנו לחיכוך עם הקהילה הבינלאומית שאינו ישים, והוא לא חלק מהתהליך הסטטוטורי האמיתי". לדבריו, "כשצריך להיאבק על משהו אמיתי אנחנו עושים את זה, אבל בעת הזו אין טעם לבזבז משאבים ואנרגיה, הון פוליטי יקר אל מול דבר שאין בו שום תוצאה מעשית ולדעתי גם באופן פרדוקסלי פוגע בהתיישבות. כל משאב הוא מוגבל ואנחנו צריכים להיאבק בדברים שנותנים תוצאות אמיתיות".

"איראן בלחץ כלכלי קשה"

על כך השיבה יחימוביץ': "מה אתם עושים? רוקדים על חבית של אבק שריפה? קחו את 20 אלף יחידות הדיור האלה ותוציאו מכרזים לראשון, לנתניה, לחיפה ולירוחם. תפסיקו את המלחמה בהתיישבות העובדת שעליה גזרתם הקפאת בנייה".

ראש הממשלה דיבר גם על ההסכם המתגבש בין איראן למערב. "אין רק עסקה רעה או עסקה טובה", ציין, "יש אפשרות שלישית - המשך הסנקציות. איראן בלחץ כלכלי קשה. אפשר להשיג עסקה טובה כדי לפרק את יכולתה הצבאית של איראן. זה לא מושג בהצעה שעליה דנים בז'נבה, היא עושה חור גדול בסנקציות דרכו האוויר יכול לצאת. אבל מה שאיראן עושה, מה שהיא מתבקשת לעשות זה מעט מאוד. היא משאירה את כל הצנטריפוגות על כנן. אפילו אחת לא מפורקת".

יחימוביץ', מנגד, אמרה כי "איני קונה" את הזעם של נתניהו לכאורה על הפצת המכרזים, "לא כשקרי מגיע לכאן ומסביר שסטטוס קוו הוא חמור". לדבריה, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, יעקב עמידרור, "שאי אפשר לחשוד בו בשמאלנות, מסביר שאם השיחות ייכשלו ניקלע לבידוד. אין ויכוח שאסור שלאיראן תהיה יכולת גרעינית. נדמה לי שכולנו מביטים בחשש אל האופן שבו עלול להיראות ההסדר בין המעצמות לאיראן. באיזה אופן יצירת עימות אגרסיבי עם ארה"ב משרת אותנו?".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

לקריאה נוספת:
”הקלה בסנקציות תכניס 40 מיליארד דולר לאיראן”
פרשנות: בין דנון, ליברמן ולפיד - נתניהו יוצא לקרב
שגריר ארה"ב לוואלה!: "ההתנחלויות לא לגיטימיות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully