וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר השיכון קידם בנייה ב-E1 - נתניהו הורה להקפיאה

משרד השיכון פרסם מכרז לבנייה בשטח השנוי במחלוקת, אך כשנודע לראש הממשלה על כך, הוא הורה להקפיא את המכרז. "אין צורך לשלם מחיר בינלאומי על תהליך חסר משמעות"

"אין צורך לשלם מחיר בינלאומי עבור תהליך שאין לו משמעות של ממש", כך הסביר היום (שלישי) גורם מדיני את החלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקפיא את המכרזים לבנייה בשטח E1. כוונת משרד השיכון והשר העומד בראשו, אורי אריאל, הייתה בנייה בהתנחלויות מבודדות - לרבות שטח המריבה, שכבר עורר סערה כשהחלטות לבנות בו פורסמו בתקשורת - בעלות כוללת של כ-50 מיליון שקלים. המכרזים יצאו אל משרדי התכנון לצורך הכנת תכניות לשכונות מגורים חדשות והדרך לבנייתם עוד ארוכה, אולם בפועל, נראה היה כי מדובר בהצהרת כוונות ברורה מצד ישראל.

כאמור, מכרזי התכנון נוגעים גם לאזורים הנחשבים רגישים מבחינה מדינית, דוגמת השטח המכונה E1 סמוך למעלה אדומים - אזור שהממשל האמריקני לוחץ על ישראל שלא לבנות בו כלל. על פי המכרז, המדינה מבקשת לבנות במקום 1,200 יחידות דיור חדשות במקום הנקרא "מבשרת אדומים צפון". זאת בנוסף למכרז שכבר יצא, הכולל 2,500 יחידות דיור. אלא שכאמור, לא רק אזור זה נמצא במכרזי התכנון. כך למשל, מתכננת המדינה לבנות 840 יחידות דיור גם ב"גבעת העיטם" בהתנחלות אפרת, שטח שאינו מיושב כיום.

תצפית מנבי סלאח להתנחלות נווה צוף חלמיש. נמרוד סונדרס
תנופת בנייה. ההתנחלות נווה צוף/נמרוד סונדרס

בנוגע לבנייה בהתנחלויות מבודדות, שקיים סיכוי גבוה שיפונו בכל הסדר מדיני עתידי, עולה תמונה המצביעה על תנופת בנייה במקומות אלו. כך למשל, מתוכננת בנייה בנחליאל (350 יחידות דיור), שילה (1,250 יחידות דיור), כוכב השחר (150 יחידות דיור), נווה צוף (600 יחידות דיור), מעלה לבונה, שבות רחל (אלף יחידות דיור), עלי (2,000 יחידות דיור), מצפה יריחו (אלף יחידות דיור), פסגות ודולב. סך כל יחידות הדיור המתוכננות במכרזים הנוכחיים עומד על 19,786.

"המשא ומתן לצורכי ראווה"

לצד פרסום המכרזים האמורים, פורסם לאחרונה בעיתון "הארץ" כי משרד השיכון מציב למשרדי האדריכלות, כתנאי לזכייה במרכזי התכנון והבנייה בתוך הקו הירוק, גם תכנון בהתנחלויות. לטענת אנשי משרד השיכון, הדבר נועד לייעל פעולות תכנון וכן על מנת שיבטיחו לזוכה "חבילה אפקטיבית מבחינה מסחרית".

בתנועת "שלום עכשיו" הגיבו בחריפות לפרסום המכרזים על ידי משרד השיכון, וטוענים כי מדובר בפגיעה משמעותית בתהליך המדיני. "המשא ומתן הוא לצרכי ראווה בלבד", אמר מזכ"ל התנועה יריב אופנהיימר. "מאחורי הקלעים הממשלה מתכננת להרוס את הסיכוי לשתי מדינות ולהציף את השטחים במתנחלים חדשים. הוצאת המכרזים היא ראיה חד-משמעית לכוונתו של נתניהו לטרפד את הסיכוי להסדר".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי המשרד "פועל לתכנון ובינוי בכל רחבי הארץ, על פי מדיניות כל ממשלות ישראל במשך כ-40 שנה. קיימות כיום בשלבים שונים של תכנון למעלה מ-600 אלף יחידות דיור בכל רחבי הארץ, כאשר בכל שנה רק כ-25 אלף משווקות לבסוף לבנייה. כדי ליצור מלאי תכנוני זמין לשנים הבאות, המשרד תכנן ומתכנן כל השנים שכונות מגורים בכל רחבי הארץ, ובמיוחד עתה בימים אלו בהם נעשה מאמץ מיוחד להשפיע ולהוריד את מחירי הדיור ע"י הגדלת המלאי הפוטנציאלי המתוכנן". עוד נמסר כי "ישנם גורמים ישראליים שלא מכירים בתוצאות הבוחר הישראלי ובדמוקרטיה הישראלית שקבעה את הרכב הממשלה ומדיניותה לפני פחות משנה. העברת הוויכוח מעבר לים היא מעשה נואל, פגיעה קשה בדמוקרטיה והוא לא יצלח".

עוד בנושא:
פרסום ראשון: משרד השיכון אישר בניית 1,200 דירות - רק בגושים
נתניהו החליט: 1,500 דירות ייבנו מעבר לקו הירוק
ארה"ב נגד הבנייה בהתנחלויות: "פעולות מערערות אמון"

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully