וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: אין הסכמה בין איראן למעצמות בנושא הגרעין

שר החוץ האיראני זריף אמר בתום פגישה עם קרי ואשטון כי קיים עדיין סיכוי להשגת הסכם ביום השלישי לשיחות בז'נבה, אך הזהיר את אובמה: "חלון ההזדמנויות לא יישאר פתוח לנצח"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו: שרי החוץ של בריטניה וצרפת מתייחסים לשיחות הגרעין)

השיחות בין שש המעצמות לבין איראן בז'נבה שבשווייץ צפויות להסתיים הלילה (ראשון) ללא הסכם בנושא תכנית הגרעין של האיראנית – כך מסרו דיפלומטים מערביים, שציינו כי הן עשויות להתחדש בשבועות הקרובים.

"הייתה אפשרות, וייתכן שהיא עדיין קיימת, לפיה אם יש כוונות טובות ניתן להגיע להסכם בכתב", אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, בתדרוך לכתבים שערך בז'נבה, ביום השלישי לסבב השיחות הנוכחי. הוא הוסיף: "אם נגיע לתוצאה עד סוף היום, אזי נגיע להסכם. אם לא, התהליך יימשך תוך שבוע עד עשרה ימים".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון בסבב השני של שיחות הגרעין בין איראן המעצמות בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
"חלון ההזדמנויות לא יישאר פתוח לנצח". זריף ושרת החוץ של האיחוד אשטון/רויטרס

שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, הסביר לכתבים כי כדי להגיע להסכם, יש צורך לפתור קודם לכן את המחלוקות בין הצדדים. "אלו סוגיות חשובות שיש לפתור", הבהיר הייג. שר החוץ האיראני ביקש להעביר מסר לנשיא האמריקני, ברק אובמה, ואמר כי לפי שעה ישנה הזדמנות להשגת הסכם, "אך חלון ההזדמנויות לא יישאר פתוח לנצח".

הפגישה המשולשת שהתקיימה היום בז'נבה בין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מקבילו האיראני זריף וכן שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, הסתיימה אתמול בשעות אחר הצהריים. רשת BBC דיווחה כי הפגישה ארכה כשעתיים ועסקה בהסכם המתגבש בנושא הגרעין האיראני, בעוד שאתמול דנה השלישייה במשך חמש שעות.

ג'ון קרי בפתיחת יום השיחות השלישי בשיחות הגרעין בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
ג'ון קרי בצאתו מהפגישה המשולשת עם זריף ואשטון/רויטרס

שר הביטחון, משה יעלון, התייחס אמש לסבב השיחות הנוכחי בין טהראן לבין המעצמות, ואמר: "דווקא עתה, שעה שהמשטר בטהראן נמצא במצוקה כלכלית אדירה וחרד לשרידותו, אסור למדינות המערב למצמץ ולהגיע עמו לעסקה רעה, שתעניק לאיראן אוויר לנשימה והקלה בסנקציות מצד אחד, ולא תגרום לה לוויתורים ממשיים בפרויקט הגרעין מצד שני". יעלון הוסיף: "מי שרוצה למנוע צורך בהפעלת כוח מול איראן, חשוב שיידע לנהל דיפלומטיה קשוחה כדי להביא את המשטר בטהראן לצומת המכריע של הישרדותו או המשך פרויקט הגרעין, ולא יסתנוור ממתקפת הנועם והחיוכים האיראנית".

נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן. 4 בנובמבר 2013. רויטרס
שיחת הרגעה עם נתניהו. ברק אובמה/רויטרס

מוקדם יותר הודיעו צרפת ובריטניה כי על פי המסתמן, השיחות בין שש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה צרפת וגרמניה לבין טהראן לא יובילו להסכם וכי הן עלולות להסתיים בכישלון, משום שעדיין נותרו פערים גדולים בין הצדדים. בראיון לרדיו אמר הבוקר שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, כי הפערים הם בעיקר על הטיוטה הראשונית של ההסכם. "בזמן זה, אני לא יכול לומר בוודאות שאנחנו נוכל לסיים את המשא ומתן", אמר. "אנחנו לא נקבל עסקה שתוציא אותנו 'פראיירים'".

בהתייחסו לזווית הישראלית הוסיף כי "החששות הביטחוניים של ישראל, כמו גם של מדינות נוספות באזור, צריכים להילקח בחשבון". דבריו של פביוס הצטרפו לדיווח בעיתון האמריקני "לוס אנג'לס טיימס", לפיו התגלעו קשיים במשא ומתן. בדיווח, מפי דיפלומטים בכירים, חוסר ההסכמה בין הצדדים נוגע לדרישתה של איראן לבנות כור פלוטוניום בשטחה - נתיב אפשרי נוסף היכול לשמש את טהראן להעשרת אורניום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונה מתוך חדר הישיבות שפורסמה בחשבון הטוויטר של מחלקת המדינה האמריקנית/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש טלפן נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לראש הממשלה בנימין נתניהו ושוחח עמו על האיום האיראני ועל המאמצים להגיע להסכם עם הרפובליקה האיסלאמית. מהבית הלבן נמסר כי אובמה עדכן את נתניהו על המשא ומתן בין איראן למעצמות, והדגיש את מחויבותו העמוקה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. עוד נמסר כי שני המנהיגים "סיכמו להיות בקשר בנושא".

לקריאה נוספת:
אובמה לנתניהו: מחויבים למנוע מאיראן גרעין
"לא נקבל עסקה עם איראן שתוציא אותנו פראיירים"
לפיד: "אם יוסרו הסנקציות לא תהיה דרך חזרה"

(עדכון ראשון: 20:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully