וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "אם יוסרו הסנקציות לא תהיה דרך חזרה"

9.11.2013 / 11:36

בראיון ל-BBC אמר שר האוצר כי אם יוסרו הסנקציות על איראן, כפי שההסכם המתגבש איתה מציע, גופי מסחר עולמיים "יעוטו" על האפשרות להרוויח שם. "זה בדיוק מה שהאיראנים רצו"

מגבה את נתניהו: שר האוצר יאיר לפיד התראיין הבוקר (שבת) לתכנית Today Program ברדיו בי-בי-סי הבריטי והתייחס לשיחות הגרעין של המעצמות עם איראן, שנכנסו ליומן השלישי. הוא חיזק את דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לחשש הישראלי מההסכם המתגבש והבהיר כי אסור להקל את הסנקציות על הרפובליקה האיסלאמית.

"הסיבה היחידה שהאיראנים יושבים כרגע מסביב לשולחן הדיונים בז'נבה היא כי הסנקציות עובדות", אמר שר האוצר, "ברגע שהקהילה הבינלאומית תסיר חלק מהסנקציות, הסכרים ייפרצו ללא יכולת לבלום את שטף החברות העולמיות שרוצות לחזור לשווקים האיראניים, וזאת בשל הפוטנציאל הכלכלי שגלום בשווקים הללו".

לדברי לפיד, איראן יודעת שכאשר "תיפתח הדלת" להורדת הסנקציות, "כל החברות הבינלאומיות ירוצו פנימה ולא תהיה דרך חזרה - זה בדיוק מה שהאיראנים רצו". לטענתו, משיחות שקיים עם שרי אוצר במערב, עולה כי הם חולקים את אותו חשש.

עוד אמר לפיד כי פריצת הדרך היחידה בשיחות היא העובדה שהאיראנים הצליחו להסיט את השיח מדיון על הצנטריפוגות לדיון על מידת העשרת האורניום. "אם איראן רוצה גרעין למטרות שלום - למה היא צריכה צנטריפוגות? לקנדה אין צנטריפוגות, למקסיקו אין, לאינדונזיה אין. האיראנים רצו שהדיון יתנהל על עניין ההעשרה, מפני שהם יודעים שאין שום בעיה לעלות מ-3% העשרה ל-90% תוך שבועות. המו"מ מתנהל בדיוק במקום שהם רצו אותו, מפני שהוא מנוהל סביב הנושא הלא נכון", אמר. לפיד הדגיש כי ישראל תומכת בפתרון דיפלומטי, אבל ציין כי הסנקציות היו הכלי היעיל ביותר נגד הגרעין האיראני. "הם כבר היו במקום שבו רצינו אותם, ולא צריך להפסיק עכשיו את הלחץ".

יש עדיין נעלמים רבים בנוגע להסכם

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' אמרה היום כי הפתרון לאיום האיראני הוא הפתרון הדיפלומטי ואליו צריכים לשאוף. עם זאת, הוסיפה כי התמונה שמצטיירת מהשיחות בז'נבה היא מדאיגה במידה מסוימת. "כרגע מסתמן שבבסיס הסכם הביניים לא יהיה פירוק של יכולת איראנית לפתח את הפצצה, אלא הקפאה בלבד, וזה לא מספיק, כי בינתיים מופחתות הסנקציות איראן נושמת לרווחה ויכולה בכל רגע לחדש את ההתחמשות", אמרה יו"ר מפלגת העבודה באירוע שבתרבות במועצה האזורית דרום השרון. "יש עדיין נעלמים רבים: מה תהיה רמת הפיקוח, והאם ניתן יהיה להחזיר מיד את הסנקציות. עלינו לעקוב אחרי שיחות שרי החוץ בזהירות. אין חילוקי דעות במערכת הפוליטית: אסור שתהיה לאיראן יכולת גרעינית".

היא התייחסה ל"עימות" בין נתניהו לבין ממשל אובמה שנוצר בצל ההסכם המתגבש בז'נבה. "מדאיגה העובדה שאל תוך הזירה המורכבת הזאת אנחנו מגיעים בעיצומו של משבר עם האמריקנים. דבריו של קרי השבוע היו חריפים ביותר, ונתניהו חייב לזכור שהידידות והברית עם ארה"ב היא הנכס האסטרטגי החשוב ביותר שלנו. עלינו להתניע את השיחות ברצינות, וגל בניה בשטחים הוא ההיפך המוחלט מזה. ככל שהתהליך תקוע וארה"ב מתרחקת – כך אנחנו גם מאבדים השפעה בסוגיית איראן", אמרה.

עוד באותו נושא:
אובמה לנתניהו: מחויבים למנוע מאיראן גרעין
"ארה"ב החלה להקל בסנקציות על איראן כבר ביוני"
"אין ודאות שייחתם הסכם הגרעין עם איראן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully