וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב החלה להקל בסנקציות על איראן כבר ביוני"

ברקע ההסכם הנרקם, מדווח "דיילי ביסט" כי מאז בחירת רוחאני, וושינגטון לא הרחיבה כמעט את רשימת גופים המסייעים לאיראן. דיווח: טהראן ביקשה הקלה בסנקציות כבר בשלב ראשוני

לשכת העיתונות הממשלתית

בשעה שבז'נבה נערכים להסכם צפוי בין המערב לבין איראן בנושא הגרעין, מתברר כי ארצות הברית החלה להקל בסנקציות על איראן חודשים ארוכים לפני תחילתן של השיחות. העיתון "דיילי ביסט" דיווח אמש (שישי) כי הקלה בסנקציות החלה כבר לאחר בחירתו של הנשיא חסן רוחאני בחודש יוני, וזאת בהסתמך על מסמכים של משרד האוצר בוושינגטון. לפי הדיווח, המשרד הפסיק כמעט לחלוטין להכניס גורמים חדשים ל"רשימה השחורה" שלו, הכוללת ישויות המסייעות לרפובליקה האיסלאמית להתגבר על הסנקציות הכלכליות שהטיל עליה המערב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא היה שמץ של חריגה מאכיפתן של הסנקציות". רוחאני לאחר בחירתו לנשיא, ביוני השנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים האחרונות הכניס משרד האוצר האמריקני עוד ועוד גורמים לרשימה, לאחר שנמצא כי הם מסייעים לאיראן לעקוף את המגבלות שפגעו קשות בכלכלת המדינה. המשמעות מבחינת הגורמים שהוכנסו לרשימה הינה רבה ביותר – מרבית הבנקים והמשקיעים מסרבים לעשות עמם עסקים מחשש לפגיעה אפשרית במוניטין ובקשרים הכלכליים עם גופים אחרים בארצות הברית.

לפי ה"דיילי ביסט", בששת השבועות שקדמו לבחירות באיראן, פרסם המשרד לא פחות משבעה עדכונים של הרשימה, ובהם נכללו למעלה ממאה ארגונים, אנשים פרטיים, חברות תעופה ושיט ועוד. ואולם, מאז היום שבו ניצח רוחאני בבחירות, צורפו לרשימה שישה אנשים וארבע חברות בלבד.

"הכנסת גורמים לרשימה היא דבר משמעותי, מכיוון שהיא מביאה לזיהוים של גורמים המנצלים את המגזר העסקי וכן מבטאת את כוונתה של ארצות הברית לבודד את הכלכלה האיראנית", הסביר לעיתון אבי ג'וריש, איש משרד האוצר האמריקני לשעבר שהיה מעורה בנושא הסנקציות על איראן ואף קרא להקשחה שלהן מאז שעזב את התפקיד.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הממשל רצה לאותת דבר הפוך". אובמה משוחח בטלפון עם רוחאני בספטמבר, בשיחה היסטורית בין המנהיגים של שתי המדינות/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם במשרד האוצר אמר לעיתון כי יעילותן של הסנקציות צריכה להימדד בתוצאות שלהן ולא במספר הגורמים שצורפו לרשימה. לדבריו, השפעתן של הסנקציות ניכרה היטב בשנים האחרונות, בין היתר בעצם בחירתו של רוחאני המתון יחסית לנשיא. "בחודשים שחלפו מאז הבחירות באיראן המשכנו לפעול על מנת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר הגורם. הוא הוסיף כי לא היה "שמץ של חריגה מאכיפתן של הסנקציות". לדבריו, הפעולות כללו גם הרחבה של הרשימה השחורה. בבית הלבן סירבו להגיב לדברים.

טריטה פארסי, מנהלת "המועצה הלאומית איראן-אמריקה", ארגון שתומך בהסרת הסנקציות, אישרה כי לפני הבחירות בטהראן הרשימה השחורה באופן תכוף, ואילו לאחריהן, "הממשל רצה לאותת דבר הפוך, הפסקה". מארק דובוביץ', מנהל "הקרן להגנה על דמוקרטיות", ארגון שייעץ לקונגרס ולממשל בנוגע לסנקציות, אמר כי הפסקת הרחבתה של הרשימה השחורה היא רק אחד הצעדים שנעשו על מנת להקל על איראן. השני, לדבריו, הוא ההתנגדות שנשמעה בקרב שתי מפלגות הקונגרס להטלת סנקציות חדשות על הרפובליקה האיסלאמית.

נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
"האיראנים ממשיכים לחייך". נתניהו מזהיר מהקלת הסנקציות על איראן בעצרת הכללית של האו"ם, בחודש שעבר/רויטרס

בפרסום הוזכרו גם דבריו של הנשיא ברק אובמה בראיון לרשת NBC ששודר ביום חמישי. אובמה ציין בראיון כי סבב השיחות שהחל אתמול בז'נבה "איננו עוסק בהקלת הסנקציות". הוא טען כי המשא ומתן, שלפי דיווחים רבים צפוי להסתיים כבר הערב בהסכם, "נוגע לאופן שבו איראן תתחיל לפעול לפי ההתחייבויות הבינלאומיות שלה ולספק ערובות לא רק לנו אלא לעולם כולו".

ישראל מצדה מתנגדת לחלוטין להקלה בסנקציות על איראן. ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר על עמדתו בנושא פעמים רבות, ואתמול בבוקר, לאחר פגישתו עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בנמל התעופה בן גוריון, אמר: "שמעתי שהאיראנים ממשיכים לחייך בז'נבה, יש להם סיבה טובה". הוא הזהיר כי ההסכם המתהווה "קובר את האפשרות לפתרון של שלום" בסוגיית הגרעין האיראני, והדגיש כי ישראל "תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה". דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר אמש כי הביקורת הישראלית על ההסכם המתגבש היא "מוקדמת מדי", וציין כי "עדיין אין שום סיכום".

אמש דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" מפי חבר המשלחת האיראנית לז'נבה כי ארצו ביקשה ממדינות המערב לשקול הקלה בסנקציות הנוגעות לנפט ולבנקים של איראן כבר בשלב ראשוני של כל הסכם ביניים הנוגע לתכניתה הגרעינית. לפי הדיווח, מג'יד טאחט-רוואנצ'י אמר: "הודענו למערב כי בשלב הראשון, סוגיית הסנקציות על הבנקים והנפט חייבת להישקל". אמש נועד העומד בראש המשלחת האיראנית, שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, עם עמיתו האמריקני קרי ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון.

עוד בנושא:
קרי נחת בז'נבה: "עדיין לא הושג הסכם עם איראן"
הסכם היסטורי בדרך? קרי מצטרף לשיחות הגרעין
ארה"ב לאיראן: הקלה בסנקציות תמורת עצירת הגרעין

(עדכון ראשון: 18:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully