וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם היסטורי בדרך? קרי מצטרף לשיחות הגרעין

בדרכו לשיחות עם איראן בז'נבה יערוך קרי ביקור בזק נוסף בישראל ויוועד עם נתניהו, בפגישה שצפויה להיות מתוחה ביותר. אובמה על ההסכם המתגבש: נאפשר הקלה מסויימת בסנקציות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

שר החוץ האמריקני ג?ון קרי צפוי להגיע במהלך היום (שישי) לז?נבה, שם נערכות שיחות הגרעין בין איראן לקבוצת שש המעצמות. ביקורו של קרי בז?נבה לא תוכנן מראש ועשוי להצביע על התקדמות משמעותית במשא ומתן בין הצדדים. מוקדם יותר הלילה אמר שר החוץ של איראן, ג?וואד זריף, כי ייתכן שהסכם בין הצדדים ייחתם ?כבר השבוע?. לפי ההערכות, קרי צפוי לפגוש במהלך הבוקר את עמיתו האיראני.

מקור במשרד החוץ האמריקני סיפק הסבר לנסיעתו הלא מתוכננת של קרי, ולפגישות אותן הוא אמור לקיים: "שר החוץ קרי הוזמן לז'נבה על ידי נציגת האו"ם קתרין אשטון בכדי לסייע במאמץ לצמצום המחלוקות בין הצדדים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחתמו על הסכם היסטורי? קרי וזריף/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס הלילה בראיון ל-NBC להסכם אשר עשוי להיחתם בזמן הקרוב עם איראן. "ישנה אפשרות להסכם מדורג", אמר אובמה, "כאשר בשלב הראשון נדאג להקפאת פרויקט הגרעין של איראן ובמקביל נספק להם הקלה קלה, תוך השארת תוכנית הסנקציות הכללית במקומה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

עצירת בזק בנתב"ג, בדרך להסכם עם איראן

קרי יגיע הבוקר לישראל, בפעם השלישית בתוך 72 שעות, כדי להיוועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולדון עמו בפרטי הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. קרי ייפגש עם נתניהו בנתב"ג, משם ימריא מיד לאחר מכן לז'נבה, כדי לגבש כאמור את הפרטים הסופיים של ההסכם עם איראן. הפגישה בין קרי לנתניהו צפויה להיות מתוחה במיוחד, על רקע התנגדותו הבוטה של ראש הממשלה להסכם הצפוי להיחתם בז'נבה.

נתניהו כינה אמש את ההסכם "טעות היסטורית", והבהיר כי בעיני ישראל, הוויתורים להם צפויה איראן להסכים – הקפאת העשרת האורניום לרמה של 20%, האטת הפעילות במתקן המים הכבדים באראק, דילול האורניום המועשר שברשות איראן והאטת הצנטריפוגות שלה – כלל אינם ויתורים. גורמים מדיניים ישראליים השתמשו במילים בוטות עוד יותר מאלה של נתניהו, ואמרו אמש כי הסכם הגרעין המתגבש "מסוכן לישראל ולשלום העולם כולו". נתניהו זועם על כך שהאמריקנים הסכימו להסיר מעל איראן חלק מהסנקציות שהוטלו עליה, בתמורה לצעדים "טקטיים" מצד האיראנים.

קרי לא צפוי להשתכנע מטיעוניו של נתניהו נגד ההסכם. עוד בשבוע שעבר הוא אמר כי ארה"ב "לא תיכנע לטקטיקות של הפחדה" בסוגיה האיראנית – רמז ברור לאופן בו נתניהו מתייחס לנושא. הבית הלבן הודיע הלילה כי מבחינתו ההסכם המתגבש מהווה הישג, שכן לראשונה מזה עשור תיעצר פעילות הגרעין הצבאית של איראן.

נתניהו: "על הפלסטינים להכיר בזכותנו למדינה". עומר מירון
פגישה מתוחה. קרי ונתניהו/עומר מירון

למרות הברכות, חשוב להבהיר כי האמריקנים וגם האירופאים הדגישו שההסכם המתגבש הוא רק השלב הראשון במגעים עם איראן, שמטרתם הסופית למנוע כל אפשרות שאיראן תוכל להחזיק ברשותה נשק גרעיני, או לפתח נשק כזה בטווח זמן קצר. עד שמטרה זו לא תושג, לא תוסר "ליבת" הסנקציות נגד איראן, שממשיכה להסב נזק אדיר לכלכלה האיראנית. המגעים צפויים להימשך עוד חודשים רבים, שבמהלכם כל דיון על מתקפה צבאית נגד מתקני הגרעין של איראן יהווה לא יותר מ"טקטיקה של הפחדה". מצב זה לא ימנע מנתניהו להמשיך להצהיר שישראל לא תחשוש "להגן על עצמה, בכוחות עצמה", אך ישראל לא באמת תוכל לתקוף את איראן בשעה שזו מקיימת מגעים מתקדמים עם המערב.

"מאמין שאפשר להגיע להבנות"

בראיון שהעניק לרשת CNN אמש, התייחס שר החוץ האיראני לאפשרות כי ייחתם הסכם בין איראן לשש המעצמות. "אנחנו יודעים מה צריכים להיות המרכיבים" אמר זריף, "דיברנו עליהם במהלך השבועות האחרונים, ואני חושב שהעמיתים שלנו מוכנים להתחיל לנסח טיוטא". זריף הפתיע ואמר: "אני מאמין שזה אפשרי להגיע להבנות או להסכם לפני שנסיים את סבב הדיונים מחר בערב".

"לא תהיה השעייה של כלל תהליך העשרת האורניום שלנו", טען זריף, "אבל אנחנו נוכל להתמודד עם סוגיות מסויימות - סוגיות מסויימות נמצאות על השולחן". כפי הנראה, דבריו של זריף מכוונים לשאלה האם איראן תסכים להפסיק את העשרת האורניום שאינה למטרות אזרחיות, אך תמשיך בתהליכי ההעשרה אשר אינם אסורים לפי האמנות הבינלאומיות.

"שוקלים הקלה מוגבלת בסנקציות"

בתום יום הדיונים שהתקיים אתמול בז'נבה אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, כי בתמורה ל"צעדים קונקרטיים" שיענו על הציפיות הבינלאומיות, שש המעצמות "ישקלו הקלה מוגבלת, ממוקדת מטרה והפיכה שלא תפגע בליבת הסנקציות". קרני הוסיף כי אם איראן בכל זאת תתקדם עם תוכנית הגרעין, ההקלה בסנקציות תבוטל.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון בסבב השני של שיחות הגרעין בין איראן המעצמות בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
"השיחות מורכבות מאוד". זריף ואשטון בז'נבה/רויטרס

מוקדם יותר אתמול התייחסה קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי המייצגת בשיחות את המעצמות, בחיוב לשיחות. דוברה של אשטון, מייקל מאן, הגדיר את תחילת השיחות "טובה", אולם סירב לנדב פרטים נוספים. מאן הוסיף כי הדיונים יימשכו בקבוצות קטנות. "השיחות מורכבות מאוד, והן נכנסות עכשיו לשלב הרציני", אמר. "אנו מקווים שתהיה התקדמות משמעותית בימים הקרובים".

(עדכון ראשון: 0:53)

עוד בנושא:
הבית הלבן מאשר: נשקול הקלה בסנקציות על איראן
ארה"ב לאיראן: הקלה בסנקציות תמורת עצירת הגרעין
נתניהו: הצעת ארה"ב לאיראן - טעות היסטורית

השתתף בהכנת הידיעה: אמיר תיבון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully