וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לנתניהו: מחויבים למנוע מאיראן גרעין

9.11.2013 / 0:25

על רקע הדיווחים על הסכם הנרקם בשיחות הגרעין בז'נבה, הנשיא האמריקני הדגיש בפני ראש הממשלה את מחויבותו והם סיכמו "להיות בקשר". שר החוץ הרוסי צפוי להצטרף היום לדיונים

לשכת העיתונות הממשלתית

שיחת הרגעה: נשיא ארצות הברית ברק אובמה טלפן אמש (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו ושוחח עמו על האיום האיראני ועל המאמצים להגיע להסכם עם הרפובליקה האיסלאמית. מהבית הלבן נמסר כי אובמה עדכן את נתניהו על המשא ומתן בין איראן למעצמות, המתנהל מאז אתמול בז'נבה, והדגיש את מחויבותו העמוקה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. עוד נמסר כי שני המנהיגים "סיכמו להיות בקשר בנושא".

דובר האיחוד האירופי מסר כי הדיונים אמש בז'נבה בהשתתפות שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואז זריף, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון הסתיימו לאחר כשש שעות ויתחדשו היום בבוקר. הדובר אמר כי השיחות היו "טובות". קרי מסר לעיתונאים בסיום הדיונים: "אנחנו עובדים קשה", וסגן שר החוץ האיראני אמר כי השיחות היו פרודוקטיביות, אך "יש לנו הרבה עבודה לעשות". למרות ההערכות כי איראן והמערב יגבשו הסכם בנוגע לתכניתה הגרעינית של הרפובליקה האיסאלמית במהלך היום, הדיונים ננעלו ללא הכרעה.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, צפוי לנחות במהלך היום בז'נבה ולהצטרף לשרי החוץ של ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה בדיונים לקראת הסכם הגרעין המתגבש, לפי דיווחים של מקורות דיפלומטיים לסוכנות הידיעות הרוסית איטר-טאס. לדברי אותם גורמים, "זהו סימן נוסף להתקדמות בין הצדדים לקראת חתימה על הבנות בנושא".

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. ז'נבה, 7 בנובמבר 2013. רויטרס
הסכם בשעות הקרובות? שר החוץ האיראני זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי אשטון, אמש בז'נבה/רויטרס

בתוך כך, סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריבקוב, אמר אתמול כי ארצו מקווה שההבנות בנוגע לתכנית הגרעין של איראן "יחזיקו מעמד זמן רב". "יש נושאים רבים המשפיעים על האינטרסים העמוקים של כמה מדינות", צוטט ריבקוב בסוכנות הידיעות הרוסית ריה-נובוסטי. "אנחנו מקווים שכבר מחר נוכל להשיג תוצאה שהעולם כולו מחכה לה", הוסיף.

שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, המשתתף גם הוא בשיחות הגרעין בז'נבה, התייחס אמש לדיונים ואמר כי עדיין נותרו "סוגיות לא פתורות" בין המעצמות לטהראן. עם זאת, לדבריו "נעשית עבודה רבה בז'נבה על מנת להגיע להסכם אמין שפריז מעוניינת בו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה"

בשעה שהשיחות בז'נבה בעיצומן, מתברר כי ארצות הברית החלה להקל בסנקציות על איראן חודשים ארוכים לפני תחילתן של השיחות. העיתון "דיילי ביסט" דיווח אמש כי הקלה בסנקציות החלה כבר לאחר בחירתו של הנשיא חסן רוחאני בחודש יוני, וזאת בהסתמך על מסמכים של משרד האוצר בוושינגטון. לפי הדיווח, המשרד הפסיק כמעט לחלוטין להכניס גורמים חדשים ל"רשימה השחורה" שלו, הכוללת ישויות המסייעות לרפובליקה האיסלאמית להתגבר על הסנקציות הכלכליות שהטיל עליה המערב.

ישראל מצדה מתנגדת לחלוטין להקלה בסנקציות על איראן. ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר על עמדתו בנושא פעמים רבות, והבוקר, לאחר פגישתו עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בנמל התעופה בן גוריון, אמר: "שמעתי שהאיראנים ממשיכים לחייך בז'נבה, יש להם סיבה טובה". הוא הזהיר כי ההסכם המתהווה "קובר את האפשרות לפתרון של שלום" בסוגיית הגרעין האיראני, והדגיש כי ישראל "תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה". דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר הערב כי הביקורת הישראלית על ההסכם המתגבש היא "מוקדמת מדי", וציין כי "עדיין אין שום סיכום".

הערב דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" מפי חבר המשלחת האיראנית לז'נבה כי ארצו ביקשה ממדינות המערב לשקול הקלה בסנקציות הנוגעות לנפט ולבנקים של איראן כבר בשלב ראשוני של כל הסכם ביניים הנוגע לתכניתה הגרעינית. לפי הדיווח, מג'יד טאחט-רוואנצ'י אמר: "הודענו למערב כי בשלב הראשון, סוגיית הסנקציות על הבנקים והנפט חייבת להישקל".

עוד בנושא
"ארה"ב החלה להקל בסנקציות על איראן כבר ביוני"
קרי נחת בז'נבה: "עדיין לא הושג הסכם עם איראן"
הסכם היסטורי בדרך? קרי מצטרף לשיחות הגרעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully