וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב חושדת: אסד מסתיר נשק כימי ולא מתכוון להשמידו

רשת CNN דיווחה כי מודיעין עדכני על סוריה מצביע על כך שייתכן שדמשק לא מוכנה להיפטר מכל הנשק בכימי שברשותה. גורם אמריקני: אסד מעוניין לשמר יכולות מפני איום מצד ישראל

ארצות הברית בודקת חשד לפיו משטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד, לא הצהיר על כל מאגרי הנשק הכימי שברשותו וכי ייתכן שהוא מסתיר מאגר נשק מסוג זה מפני המערב – כך דיווחה הלילה (רביעי) רשת CNN, מפי גורמים רשמיים בממשל האמריקני. על פי הדיווח, המודיעין שבידי האמריקנים לא קובע זאת מפורשות, אך גורם רשמי ציין: "הם נקטו פעולות המצביעות על כך שסוריה לא מוכנה להיפטר מכל הנשק בכימי שלה". לפני כשבוע הודיע הארגון למניעת הפצת נשק כימי שמשטר אסד עמד בלוח הזמנים שהתחייב אליו, וסיים להשמיד את כל אתרי הייצור והאחסנה של נשק כימי אשר הצהיר עליהם.

תיעוד ראשון: פקחי האו"ם במתקן כימי בסוריה. רויטרס
פקח מסייר באתר לייצור נשק כימי בפאתי דמשק/רויטרס

הדיווח ב-CNN נסמך על שיחות שערכו אנשי הרשת עם כמה בכירים בוושינגטון שנחשפו למידע מודיעיני מעודכן בנוגע לסוריה, אשר הועבר לכלל סוכנות המודיעין של ארצות הברית, למזכירות המדינה האמריקנית, משרד ההגנה וכן הבית הלבן. אחד הגורמים חזר והדגיש כי עד כה אין מסקנה נחרצת לגבי הכוונות של דמשק בנוגע לאותם מאגרי נשק כימי נסתרים, אך הם פועלים כדי לגבש מסקנה ברורה יותר ולהבין לאן חותר משטרו של אסד.

המודיעין העדכני על סוריה מתייחס למאגרי נשק כימי וכן למערכות שיגור כראשי נפץ ופגזי ארטילריה – המסוגלים לשמר את יכולות צבא סוריה להשתמש בנשק להשמדה המונית, אם יחפוץ בכך. על פי הערכות של הגורמים האמריקנים, ייתכן שאסד מעוניין להחזיק בחלק מהנשק הכימי כדי לשמר את יכולות הצבא הסורי מפני איום אפשרי מצד ישראל.

"ישראל תקפה בסוריה"

בשבוע שעבר קבע הארגון למניעת נשק כימי (OPCW) במסמך שהפיץ כי סוריה עמדה בלוח הזמנים שהתחייבה אליו בהתאם להסכם שגובש בין ארצות הברית לרוסיה. במסגרת ההסכם, משטר אסד התחייב להשמיד את כל המתקנים לייצור והכנת הנשק הכימי שברשותו. בעת הפצת הדוח לא היה ידוע מה היקף הנשק הכימי שנוטרל על ידי פקחי הארגון הכימי, בשיתוף פעולה עם הממשלה הסורית.

פקחי הארגון הבינלאומי שהגיעו לסוריה בחודש ספטמבר, סיירו ב-21 מ-23 אתרים כימיים ברחבי סוריה, כשהם מלווים באנשי האו"ם. עוד שני אתרים הוכרזו מסוכנים מדי כדי לבקר בהם, אך הארגון הודיע כי הציוד שאוחסן באתרים הללו הועבר לאתרים אחרים. לפני כשבועיים אמר ראש הארגון למניעת נשק כימי, אחמט אוזומקו, כי המשטר בסוריה הצהיר על הימצאותם של 41 מתקני ייצור ב-23 האתרים, הכוללים בסך הכל 1,300 טונות של חומרים כימיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
SA-8 Gecko מערכת טילי קרקע-אוויר טקטית ניידת לטווח קצר המיועדת נגד מטוסים מנמיכי טוס. ויקיפדיה, Creative Commons
מטרת התקיפה? משאיות של טילי SAM 8/Creative Commons, ויקיפדיה

בשבוע שעבר דיווחה רשת CNN כי מטוסי קרב ישראליים תקפו יעדים ליד העיר לטקיה שבסוריה. הדיווח נסמך על גורם אמריקני בבית הלבן. גם סוכנות AP פרסמה את אותו הדיווח המתבסס על מקורות אמריקנים. רשת אל-ערבייה דיווחה כי שתי התקיפות האחרונות שביצעה לכאורה ישראל בסוריה נועדו לפגוע במשאיות של טילי SAM 8 שהיו בדרכם לחיזבאללה. לפי הדיווח, התקיפות אירעו באזור דמשק ובאזור לטקיה, והמטרות הושמדו כליל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully