וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-1,500 יצירות שנבזזו בידי הנאצים אותרו במינכן

השלל התגלה בחיפוש בדירתו של קשיש, בנו של אספן אמנות שרכש את היצירות מהמשטר הנאצי כדי למכור אותן. שווי העבודות, בהן יצירות של פיקאסו ומאטיס, מוערך במיליארד אירו

משטרת גרמניה איתרה 1,500 יצירות אמנות שנבזזו על-ידי הנאצים ואוכסנו בדירה במינכן. בין היתר, בפשיטה נתפסו ציורים של פבלו פיקסו, אנרי מאטיס ומארק שאגאל.

מומחים מעריכים כי שווי העבודות הוא כמיליארד אירו לפחות. האחת העבודות, שצייר מאטיס, נגנבה מפול רוזנברג - סבה של העיתונאית הצרפתייה אן סינקלייר, גרושתו של יו"ר קרן המטבע לשעבר דומיניק סטרוס-קאהן.

המגזין הגרמני "פוקוס" דיווח כי היצירות הוחרמו מבעליהן מכיוון שחלקן הוגדרו "מנוונות" - כאלה שנוצרו על ידי אמנים יהודים או אמנים שאינם בני הגזע הארי. יצירות אחרות נגנבו או נקנו במחיר זעום מיהודים שאיבדו את כל רכושם בשואה.

שוטרים שומרים על הרישום "מינוטאור, שתיין ואישה" של פבלו פיקאסו. סאו פאולו, ברזיל, 2008. AP
שוטרים מברזיל לצד הרישום "מינוטאור, שתיין ואישה" של פיקאסו, שנגנב ב-2007 ואותר אחרי שנה/AP

העבודות התגלו במקרה ב-2011. רשויות המס חקרו את קורנליוס גורליט, בנו של האספן האמנות הידברנדט גורליט, חביב הנאצים שזכה לקנות את הרכוש שהחרימו במחיר מוזל. גורליט הבן, כיום בן 80, נחשד בהעלות מס ובית המשפט הוציא צו שהתיר למשטרה לערוך חיפוש בביתו, ושם אותרו מאות הציורים שנעלמו בימי הנאצים.

לפי הדיווח ב"פוקוס", גורליט הערירי שמר את העבודות בחדרים חשוכים, ומדי פעם מכר את הציורים כאשר נזקק לכסף. מהנאמר במגזין הגרמני, לא ברור היכן נמצא גורליט כיום והאם הוא עדיין חי.

החוק בגרמניה קובע כי כל אדם המסוגל להמציא הוכחות לבעלות או ירושה על יצירות אמנות שנבזזו בתקופת הנאצים, רשאי לקבלם בחזרה. היסטוריונית מברלין בשם מייקה הופמן מונתה כדי לברר מנין הגיעו כל הציורים.

לקריאה נוספת
שרפה יצירה של פיקאסו כדי שבנה הגנב לא ייתפס
זייפני אמנות מישראל וגרמניה גרפו עשרות מיליונים

(עדכון ראשון: 22:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully