וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעי החיסולים העידו בקונגרס: "מל"ט הרג את סבתא"

בצל ביקורת ציבורית על המדיניות האמריקנית של חיסולים באמצעות מטוסים ללא טייס בפקיסטן, משפחתה של אחת ההרוגות העידה בבית הנבחרים. "אף אחד לא הסביר מדוע היא נהרגה"

"אף אחד לא הסביר לי מדוע אמי הייתה המטרה למתקפה באותו יום", סיפר אתמול (שלישי) רפיק א-רחמן, מורה בבית ספר יסודי בפקיסטן, במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר שהוא ושני ילדיו, זובייר, בן 13, ונבילה, בת 9, העידו בפני בית הנבחרים האמריקני. בעדות חסרת תקדים, גוללה המשפחה את סיפור מתקפת המל"ט (מטוס ללא טייס) האמריקנית בשנה שעברה, בעקבותה איבד רפיק את אמו, ושני ילדיו נפצעו.

המתקפה אירעה בכפר גונדי קאלה בצפון-מערב המדינה, ובמהלכה נהרגה ממאנא ביבי, בת 67, שהייתה מיילדת הכפר. ארגון אמנסטי, שחקר את האירוע, דיווח כי מזג האוויר והראות באותו יום היו נוחים, ולפיכך לא ברור מדוע היא ונכדיה ששהו עמה נפגעו.

רפיק סיפר: "פורסם בתקשורת שהמתקפה הייתה על מכונית, אך אין אף כביש בסביבות ביתה של אמי. בכלי תקשורת אחרים, דווח שהמתקפה הייתה על בית, אבל הטילים פגעו בשדה. בכל המקומות פורסם שנהרגו שלושה, ארבעה, חמישה חמושים, אך היחידה שנהרגה היא ממאנא ביבי, סבתא ומיילדת". הוא הוסיף: "כמורה, איך אני יכול ללמד משהו כזה? איך אני מסביר לכיתה שלי משהו שאני בעצמי לא מצליח להבין?".

"לא דאגתי, אנחנו לא מחבלים"

בנו של רפיק, זובייר, שהיה בן 12 בעת המתקפה, היה עד למותה של סבתו. המתקפה אירעה בעיד אל-פיטר, החג המציין את סיומו של צום הרמדאן, ונחשב אחד מהימים החגיגיים ביותר בלוח השנה המוסלמי. "סבתי אמרה שלאחר שנסיים את המטלות שלנו, נוכל להתחיל לחגוג. ראינו את המטוס מעלינו, אבל לא דאגתי. אנחנו לא מחבלים", הוא שיחזר את אירועי אותו יום. "פתאום האדמה נפערה. התחלנו לרוץ, אך המל"ט ירה שוב. העברתי את עיד אל-פיטר בחדר הניתוח".

בעדותו, שהביאה את המתורגמן לכדי דמעות, סיפר זובייר: "ילדים כבר לא משחקים, והפסיקו ללכת לבית הספר. חינוך אינו אפשרי כשהמטוסים חגים מעלינו. עכשיו אני מעדיף ימים מעוננים, בהם המל"טים לא יוצאים לטיסות. כשהשמיים מתבהרים, המל"טים חוזרים, וכך גם הפחד".

צעיר פקיסטני שאמו מתה בתקיפת מל"ט אמריקני במסיבת עיתונאים עם משפחתו אחרי שהעיד בפני הקונגרס, 29 באוקטובר 2013. רויטרס
נבילה רחמן, בת 9, מציגה ציור שהכינה המתאר את מתקפת המל"ט האמריקני/רויטרס

עדות המשפחה נערכה שבוע לאחר שארגון אמנסטי פרסם דוח העוסק בתקיפות המל"טים של ארצות הברית בפקיסטן המיועדות לחסל פעילי אל-קאעדה וטליבאן, אך מביאות להריגתם של עשרות בני אדם חפים מפשע. תקיפות אלו יתכן שמהוות פשעי מלחמה ועוברות על החוק הבינלאומי. מספר ההרוגים המדויק כתוצאה מהתקיפות איננו ברור בשל הגישה המוגבלת לאזורים המבודדים שבהם בוצעו. חמושים רבים העוסקים בפעילות טרור אכן נהרגו בתקיפות, אולם מהדוח עולה כי מספר לא מבוטל של קורבנות חפים מפשע מצאו גם הם את מותם במסגרתן.

במסמך שפרסם אמנסטי, המבוסס על למעלה מ-60 ראיונות שנערכו על ידי חוקרים עצמאיים, נחקרו שתי תקיפות במחוז וזיריסטן שבצפון-מערב פקיסטן, במהלך אחת מהן נהרגה ממאנה ביבי. מדובר באזור שבו נרשם המספר הגבוה ביותר בעולם של תקיפות מל"טים על ידי ארצות הברית.

עוד בנושא
"ארה"ב הורגת אזרחים חפים מפשע בפקיסטן ובתימן"
"34 הרוגים בשבועיים": כך מחסלת ארה"ב את אל-קאעדה
צפו: המל"ט המתקדם נוחת לראשונה על נושאת מטוסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully