וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב הורגת אזרחים חפים מפשע בפקיסטן ובתימן"

22.10.2013 / 11:13

בשני דוחות שפרסמו ארגונים לזכויות אדם נטען כי התקיפות האוויריות, חלקן על ידי מל"טים, עלולות להוות פשע מלחמה. באחד המקרים בפקיסטן נהרגה בת 68 וחמשת נכדיה נפצעו

תקיפות המל"טים של ארצות הברית המיועדות לחסל טרוריסטים מביאות להריגתם של עשרות בני אדם חפים מפשע, וייתכן כי מהוות פשעי מלחמה ועוברות על החוק הבינלאומי. כך עולה משני דוחות שפרסמו הבוקר (שלישי) שני ארגונים בינלאומיים לזכויות אדם.

דוח שפרסם ארגון אמנסטי ועוסק בתקיפות המל"טים (מטוסים ללא טייס) של ארצות הברית בפקיסטן עלול להגביר עוד יותר את המתיחות בין שתי המדינות. מספר ההרוגים המדויק כתוצאה מהתקיפות איננו ברור בשל הגישה המוגבלת לאזורים המבודדים שבהם בוצעו התקיפות, שיועדו לחסל מחבלים ג'יהאדיסטים העוסקים בפעילות טרוריסטית. רבים מהם אכן נהרגו בתקיפות, אולם מהדוח עולה כי מספר לא מבוטל של קורבנות חפים מפשע מצאו גם הם את מותם בתקיפות.

במסמך של אמנסטי נחקרו שתי תקיפות במחוז וזיריסטן שבצפון-מערב פקיסטן. מדובר באזור שבו נרשם המספר הגבוה ביותר בעולם של תקיפות מל"טים על ידי ארצות הברית. אחת התקיפות בדוח, המבוסס על למעלה מ-60 ראיונות שנערכו על ידי חוקרים עצמאיים, אירעה בכפר גונדי קאלה באוקטובר 2012, ובה נהרגה אישה בת 68 שעסקה בליקוט ירקות. חמישה מנכדיה נפצעו גם הם. לפי הדוח, מזג האוויר והראות באותו יום היו נוחים ולפיכך לא ברור מדוע הם נפגעו.

סעיד עלי אל-שהרי, בכיר אל קאעדה בחצי האי ערב, חוסל במתקפה אווירית אמריקנית. AP, AP
לצד הטרוריסטים נהרגים חפים מפשע. סעיד א-שהרי, בכיר אל-קאעדה שחוסל בתימן/AP, AP

"היינו המומים ביותר, בייחוד בנוגע למקרה של הסבתא", אמר מוסטפא קדרי, חוקר אמנסטי שחיבר את הדוח. לדבריו, "נהרגים אנשים שללא ספק אינם מהווים איום ממשי על ארצות הברית, לא נלחמים נגד ארצות הברית. ארצות הברית צריכה לספק הסברים פומביים למעשי ההרג האלה".

בתקרית השנייה שנחקרה, שהייתה ביולי 2012 בכפר זווי סיגדי, נהרגו 18 גברים, בהם חוטבי עצים, מוכרי ירקות ונערים, הצעיר שבהם בן 14. הפצצה הראשונה שנחתה במקום הרגה לפחות שמונה מהם, ואילו השאר נהרגו כתוצאה מהפצצה שנפלה זמן קצר אחר כך בשעה שעסקו בסיוע לפצועים. "כולם שם הפכו לחתיכות", ציטט הדוח את אחד מעדי הראייה. "נכנסנו לפאניקה וכל אחד ניסה לברוח לכיוון אחר".

במקביל, פרסם היום ארגון זכויות האדם Human Rights Watch דוח בן 96 עמודים על תימן ובו נכתב על שש תקיפות, שכל אחת מהן עלולה להוות לכאורה הפרה את הדין הבינלאומי. המסמך מתייחס לתקיפה אחת ב-2009 ולחמש אחרות ב-2012 וב-2013, שבהם נהרגו לדברי הארגון 82 בני אדם, מתוכם 57 אזרחים. באחת התקיפות, ב-2 בספטמבר 2012, נהרגו 12 נוסעיו של כלי רכב, בהם שלושה ילדים ואישה הרה. לפי הדוח, מטרת התקיפה הייתה מנהיג שבט מקומי שלא היה נוכח בכלי הרכב בשעת התקיפה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התעקש בעבר כי ארצו עושה מאמץ לפגוע בכמה שפחות חפים מפשע, וכי התקיפות האוויריות נועדו למנוע "פעולה צבאית פולשנית יותר". גם שר החוץ ג'ון קרי הבטיח לאחרונה בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן נוואז שריף כי התקיפות האמריקניות בשטחה יסתיימו בקרוב.

לקריאה נוספת:
הטרור בתימן נמשך - עשרות הרוגים בשני פיגועים
"34 הרוגים בשבועיים": כך מחסלת ארה"ב את אל-קאעדה
ראש ה-FBI: מל"טים מרגלים גם בשטח ארה"ב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully