וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד נדיר: זו?כה לאחר שהגיש בקשה למשפט חוזר

גלעד גרוסמן

29.10.2013 / 22:40

כאלד חמאדה הורשע בגניבה לאחר שנטען שהוא ואדם נוסף פרצו לדירה. "שותפו" זו?כה מחמת הספק, אך הוא החל לרצות את עונשו. כשביקש לקיים משפט חוזר - הסכימה הפרקליטות לזכותו

בצעד נדיר ביותר הורה היום (שלישי) בית המשפט העליון על זיכויו של אדם שהורשע בעבירות גניבה בעקבות בקשה למשפט חוזר. הזיכוי ניתן לאחר שהפרקליטות הסכימה לבקשה בעקבות זיכויו של מי שנטען שהוא שותפו של הנאשם לגניבה. עד היום היו רק כעשרה מקרים בהם אדם זוכה בעקבות בקשה למשפט חוזר.

כאלד חמאדה הורשע לפני כשנתיים בבית משפט השלום בראשון לציון בעבירות של גניבה לאחר שנטען כי הוא ואדם אחר התפרצו לדירה בעיר וגנבו יחד תכשיטים, כסף במזומן ודברי ערך נוספים. השניים הורשעו וחמאדה נידון ל-22 חודשי מאסר. לאחר מכן, ערער על העונש (אבל לא על עצם ההרשעה) לבית המשפט המחוזי, אשר דחה את הערעור והותיר את העונש על כנו. במקביל, ערער השותף לכאורה על ההרשעה והוא זוכה מחמת הספק. בין השאר קבע בית המשפט המחוזי כי לא ברור אם הפריצה אכן אירעה בתאריך אותו טענה הפרקליטות, ובית המשפט קבע שיש קשיים בהרשעתו של השותף לכאורה בפריצה.

בעקבות זיכוי השותף לכאורה, עתר חמאדה באמצעות עו"ד אבי כהן לבית המשפט העליון בבקשה לקיים משפט חוזר, זאת לאחר שריצה כבר שמונה חודשי מאסר. לטענתו, מכיוון שהוא הורשע על סמך אותן ראיות שהשותף זוכה על ידן, אם הוא היה מערער על הרשעתו (ולא רק על העונש כפי שעשה) הוא היה מזוכה גם. בעקבות הבקשה, הודיעה הפרקליטות כי קיים חשש לעיוות דין בכך שאחד הנאשמים יזוכה ואילו הרשעתו של השני תשאר על כנה, ולכן הפרקליטות מסכימה על זיכוי מבלי לערוך משפט חוזר.

השופטת מרים נאור כתבה בהחלטתה: "הותרת הרשעתו של המבקש על כנה עלולה ליצור עיוות דין. בנסיבות אלה נראה כי אין מנוס מלקבוע שמתערער היסוד העובדתי להוכחת הרשעתו של המבקש בעבירות גניבה והתפרצות מעבר לספק סביר, וכי הותרת הקביעה לפיה המבקש ביצע את העבירות כאשר שותפו זוכה מעלה את החשש האפשרי לעיוות דין", ועל כן החליטה לזכותו.

הליך המשפט החוזר הוא הליך נדיר מאוד במערכת המשפט הישראלית. מאז קום המדינה, הורה בית המשפט בכ-25 מקרים על עריכת משפט חוזר. החוק קובע כי אם היועץ המשפטי לממשלה מסכים לבקשה יש לראות בכך חזרה מכתב האישום, ויש לזכות את הנאשם.

לפניות לכתב גלעד גרוסמן: gilad_g@walla.net.il

לקריאה נוספת
לא מוותר: קצב מבקש משפט חוזר עקב ”עיוות דין”
הורשע בהכאת אשתו ודורש משפט חוזר: ”החבלות ממחלה”
האם סרטון האבטחה יזכה אסיר שהורשע בניסיון רצח?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully