וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב צותתה ל-60 מיליון שיחות בספרד

מסמכי סנודן העלו כי ה-NSA אספה מספרי טלפון, אולם לא את תוכן השיחות. במקביל, דווח כי ארה"ב ניסתה לשדל את יפן לסייע לה לרגל אחר סין. דיווח: הציתות למרקל הופסק בקיץ

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(מפגינים בוושינגטון נגד הציתותים, בסוף השבוע)

הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) צותתה לכ-60 מיליון שיחות טלפון בספרד בחודש – כך חושפים הבוקר (שני) עיתונים מרכזיים בספרד בהתבסס על מסמכים שהדליף אדוארד סנודן. לפי העיתונים "אל-פאיס" ו"אל-מונדו", הסוכנות אספה מספרי טלפון ומיקומים של בעלי המכשירים, אולם לא את תוכן השיחות. את הדברים חשף העיתונאי הבריטי גלן גרינוולד, שהיה הראשון לפרסם את המסמכים הסודיים בחודש יוני האחרון. הבית הלבן סירב לפי שעה להגיב לפרסומים האחרונים.

הדיווח התפרסם שעות ספורות לפני פגישתו של השגריר האמריקני במדריד, שזומן לפגישה עם נציג משרד החוץ הספרדי. זאת, על מנת לספק הסברים לדיווחים מהימים האחרונים על ציתותים למדינאים ולאזרחים במדינה האירופית.

במקביל, דיווחה סוכנות הידיעות היפנית קיודו כי ה-NSA ביקשה ב-2011 מהממשלה בטוקיו לסייע לה ליירט מידע אישי שעבר דרך סיבים אופטיים באזור האוקיינוס השקט ואסיה. לפי הדיווח היפני, מטרתה של ארצות הברית הייתה לרגל אחר סין. עם זאת, נטען בפרסום, כי טוקיו סירבה לכך בשל מגבלות חוקיות, וכן בגלל מחסור בכוח אדם.

הדיווחים האחרונים, שצפויים לגורם מבוכה נוספת במסדרונות הבית הלבן, התפרסמו על רקע ההכנות לביקורם של אנשי הפרלמנט האירופי בוושינגטון הבירה. חברים מהוועדה לחירויות האזרח בפרלמנט צפויים לפרוש בפני מחוקקים בקונגרס האמריקני את דאגותיהם לנוכח הטענות על ריגול בהיקף נרחב ביותר נגד מדינות הנחשבות בעלות ברית של ארצות הברית.

ספרד לא לבד

לפני שבוע חשף העיתון הצרפתי "לה מונד", גם כן על בסיס מסמכי סנודן, כי ארצות הברית הקליטה לא פחות מ-70 מיליון שיחות בחודש בצרפת. לפי המסמכים, הסיבה לכך הייתה חיפוש אחר חשודים בטרור, אולם כללה גם מניעים מדיניים. כמו כן, הריגול ענה גם על אינטרסים עסקיים של הממשל בוושינגטון. שר הפנים של צרפת, מנואל ואלס, אמר לרדיו "אירופה 1" כי מדובר ב"חשיפה מטלטלת". שר החוץ, לורן פביוס, זימן לשיחה דחופה את השגריר האמריקני, צ'רלס ריבקין.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ברק אובמה אנגלה מרקל. רויטרס
ידע או לא ידע? מרקל ואובמה בימים מתוחים פחות/רויטרס

ביום חמישי פורסם ב"גרדיאן" הבריטי כי ארצות הברית הייתה אחראית למעקב טלפוני אחר 35 מנהיגים בעולם, שזהותם לא פורסמה. בדיווחים אחרים בגרמניה פורסמה זהותה של אחת מאותם מנהיגים – קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בשבוע שעבר שוחחה מרקל עם הנשיא האמריקני ברק אובמה ודרשה ממנו הבהרות.

לפי העיתונים "פרנקפורטר אלגמיינה" ו"דר שפיגל", אובמה התחייב כי לא היה מודע להאזנות. אולם, בניגוד לכך, אתמול, פרסם ה"בילד" הגרמני כי אובמה דווקא ידע תכנית הציתותים לטלפון הנייד של מרקל ואף הורה להפוך אותם ליסודיים עוד יותר. מהדיווח עולה כי ראש ה-NSA, קית' אלכסנדר, דיווח לאובמה עוד ב-2010 על ההאזנות למרקל. אמש הכחיש בתוקף דובר מטעמו של אלכסנדר את הדברים.

הבוקר דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים אמריקניים רשמיים כי הציתותים למרקל ולמנהיגים נוספים הופסקו בקיץ האחרון, לאחר שלבית הלבן נודע על עצם קיומם. לדברי הגורמים, ל-NSA תכניות רבות כל כך, עד שבלתי ניתן לעדכן את הנשיא על כולן. אחד מהם הסביר כי החלטות על מעקבים מתקבלות בדרג של הסוכנות. "ההחלטות הן של ה-NSA", אמר. לדברי הגורמים ששוחחו עם העיתון, חלק מהמעקבים טרם הופסקו באופן מוחלט.

עוד על מסמכי סנודן:
דיווח: אובמה ידע כבר ב-2010 על ההאזנות למרקל
ארה"ב: אלפים הפגינו בוושינגטון נגד מעקבי ה-NSA
"ארצות הברית ובריטניה ריגלו אחר ממשלת איטליה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully