וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי סנודן: "ארה"ב צותתה ל-35 מנהיגים בעולם"

ה"גרדיאן" דיווח כי הסוכנות לביטחון לאומי עודדה גורמים בממשל להעביר לרשותה מספרי טלפון כדי לצרפם לרשימת המעקב. גורם אחד העביר 200 מספרים. שמות המנהיגים לא פורסמו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

גילויים חדשים על תכנית המעקבים של ארצות הברית: הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) צותתה למכשירי הטלפון של 35 מנהיגי מדינות, זאת לאחר שקיבלה את מספרי הטלפון מגורמים בכירים בממשל האמריקני. כך עולה ממסמך שפרסם אמש (חמישי) ה"גרדיאן" הבריטי בהתבסס על מסמכי המדליף אדוארד סנודן. לפי הדיווח, הסוכנות עודדה את "לקוחותיה" בבית הלבן - משרד החוץ ומשרד ההגנה - לחלוק עמה את המאגרים של אנשי הקשר שברשותם, על מנת שאלה יצורפו למאגר האישים הנתונים למעקב. המסמך נכתב באמצע כהונתו השנייה של הנשיא ג'ורג' בוש הבן. שרת החוץ בתקופה זו הייתה קונדוליזה רייס, ושר ההגנה דונלד ראמספלד.

מסמכי סנודן - העדכונים האחרונים:
"ארצות הברית ובריטניה ריגלו אחר ממשלת איטליה"
"ארה"ב צותתה לצרפת לקראת הטלת סנקציות על איראן"
אובמה על ריגול ה-NSA: נבחן הדרכים לאיסוף מודיעין
מסמכי NSA: ארה"ב צותתה למיליוני שיחות בצרפת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השגנו 43 מספרים שלא היה ידוע עליהם קודם". המסמך שפורסם ב"גרדיאן". לחצו להגדלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהמסמך, המתוארך לאוקטובר 2006, עולה כי גורם אחד מסר לידי הסוכנות יותר מ-200 מספרי טלפון, הכוללים כאמור 35 מנהיגים, ששמם לא פורסם. הוא יועד לאנשי יחידת האותות של הסוכנות ונשלח תחת הכותרת "לקוחות יכולים לסייע להשיג מספרי טלפון לריגול". המסמך נפתח בדוגמה המתארת כיצד גורמים אמריקניים רשמיים שבאו במגע עם מנהיגים ומדינאים מהעולם עשויים לעזור לסוכנות במעקביה. "במקרה שהיה לאחרונה, גורם אמריקני סיפק ל-NSA מאתיים מספרי טלפון של 35 מנהיגים מהעולם. על אף העובדה שמרביתם זמינים ככל הנראה דרך מקורות פתוחים, השגנו 43 מספרים שלא היה ידוע עליהם קודם. המספרים האלה וכמה אחרים הושמו תחת מעקב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש ומזכירת המדינה קונדוליזה רייס. רויטרס
בתקופת כהונתם נכתב המסמך. שרת החוץ לשעבר רייס עם הנשיא בוש/רויטרס

עוד נכתב במסמך כי מספרי הטלפון החדשים סייעו לסוכנות להגדיל עוד יותר את המאגר. "המספרים שנמסרו הובילו למידע על מספרים נוספים שהושמו תחת מעקב", נכתב. על אף ההישגים המודיעיניים המתוארים במסמך, נכתב בו כי מספרי הטלפון הביאו "מודיעין מועט". כמו כן, נמסר כי לעתים "לקוחות" הם שהעבירו לסוכנות מידע מיוזמתם שלהם.

מרקל מתכוננת לבחירות: "מבקשת 4 שנים נוספות". רויטרס
"יש לבנות מחדש את האמון". קנצלרית גרמניה מרקל/רויטרס

מאז נחשף היקף ההדלפות נתונה ארצות הברית תחת ביקורת חריפה, גם מצד בעלות בריתה. שלשום פורסם כי גם הטלפון האישי של הקנצלרית אנגלה מרקל היה תחת מעקב אמריקני.

אתמול אחר הצהריים התייחסה מרקל לסוגיה. עם הגיעה לבריסל, שם נפתח כינוס של מנהיגים מהאיחוד האירופי, אמרה המנהיגה הגרמנית כי "אין זה ראוי שחברים ירגלו אחד אחרי השני. נדרש אמון בין בעלי ברית ושותפים, ויש לשמור על אמון שכזה. כעת יש לבנות מחדש את האמון". לדברי הקנצרלית, היא העבירה את המסר הזה לנשיא האמריקני ברק אובמה בשיחת טלפון שקיימו אתמול השניים.

בתדרוך לעיתונאים שהתקיים אמש נשאלה סגנית דוברת משרד החוץ מארי הארף אם ארה"ב צותתה בעבר למרקל. "אינני מתכוונת להתייחס לטענות שעולות בתקשורת לכאן או לכאן", אמרה הדוברת. "כשמנהיגים זרים מעלים שאלות כאלה, אנו שמחים לדון עמם בנושאים האלה ישירות. אנו מעריכים את שיתוף הפעולה עם גרמניה במגוון תחומים, והיחסים האלה לא ייפגעו מטענות בתקשורת", הוסיפה. לדבריה, בחינה מחדש של מדיניות איסוף המידע המודיעיני צפויה להסתיים עד סוף השנה.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ונשיא ארה"ב ברק אובמה. מאי 2012. AP
עשרות מיליוני שיחות טלפון של אזרחי צרפת הוקלטו. נשיא ארה"ב אובמה ועמיתו הצרפתי הולנד/AP

בתוך כך, דיווח אתמול השבועון האיטלקי "ל'אספרסו" כי שירותי המודיעין של ארצות הברית ובריטניה ריגלו גם אחר רשתות תקשורת של ממשלת איטליה. ראש ממשלת איטליה, אנריקו לטה, אמר כי אם הדיווח נכון, הדבר "בלתי מתקבל על הדעת".

מוקדם יותר השבוע שוחח הנשיא האמריקני עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בעקבות פרסומים בכלי תקשורת לפיהם הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) ריגלה גם אחר אזרחי צרפת וצותתה לעשרות מיליוני שיחות ותשדורות ביניהם. בהודעה שפרסם הבית הלבן נכתב כי אובמה ועמיתו הצרפתי "שוחחו על החשיפות האחרונות בכלי התקשורת, שחלקן עיוות את פעילותינו וחלק אחר מעלה שאלות לגיטימיות בקרב ידידותינו בנוגע ליכולות שהופעלו".

יום קודם לכן חשף העיתונאי הבריטי גלן גרינוולד בעיתון הצרפתי "לה מונד" כי אנשי ה-NSA הקליטו לא פחות מ-70 מיליון שיחות טלפון שנערכו בחודש אחד בין אזרחים צרפתים. המדליף סנודן, שזכה למקלט מדיני ברוסיה לאחר שהפך מבוקש בארצו בגין ריגול, הדליף לגרינוולד מסמכים המעידים לכאורה על הפעילות הנמרצת של ארצו בצרפת.

בהכנת הידיעה השתתפה נטשה מוזגוביה

(עדכון ראשון: 21:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully