וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל התקשרה לאובמה: "אתם מצותתים לשיחותיי?"

24.10.2013 / 0:01

דובר ממשלת גרמניה מסר כי הקנצלרית שוחחה עם הנשיא האמריקני וביקשה הבהרות בעקבות מידע לפיו הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב יירטה את שיחות הטלפון שלה. "הפרה חמורה באמון"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

פרשת האזנות הסתר ממשיכה להסתעף – ועולה שלב: ממשלת גרמניה קיבלה מידע לפיו ייתכן שארצות הברית יירטה שיחות מהטלפון הנייד של הקנצלרית, אנגלה מרגל. דובר הממשלה, סטפן זייברט, מסר אמש (רביעי) כי מרקל התקשרה היום לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ודרשה ממנו לערוך בירור מידי בפרשה, שפורסמה לראשונה בדר שפיגל. "שלחנו בקשה בהולה לשותפינו האמריקנים לקבל הבהרות מידיות ומקיפות", אמר זייברט. הוא הוסיף כי הקנצלרית הבהירה לאובמה כי אם יתברר שהמידע נכון, זה יהיה "בלתי מתקבל לחלוטין" וייצג "הפרה חמורה של אמון". לדברי הגרמנים, ההאזנות נמשכו שנים.

העובדה שהסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) משתמשת בתשתיות של גרמניה כדי לרגל באירופה הייתה ידועה עוד קודם לכן, אך אם יתברר כי עשתה זאת כדי לרגל אחרי מרקל עצמה, זה עלול להוביל למשבר חריף בין המעצמות. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, בחר להישאר עמום נוכח הפרסום ואמר אמש כי אובמה "הבטיח למרקל שארה"ב לא עוקבת אחרי התקשורת שלה".

"ארה"ב מעריכה מאד את שיתוף הפעולה ההדוק עם גרמניה במגוון רחב של אתגרים ביטחוניים משותפים. כפי שהנשיא אמר, ארה"ב בוחנת את האופן שבו היא אוספת מודיעין על מנת להבטיח איזון ראוי בין צרכי הביטחון של האזרחים ושל בעלי הברית שלנו, לבין החששות בנושאי הפרטיות שכל האנשים חולקים", אמר. לדבריו, שני המנהיגים הסכימו להעמיק עוד יותר את שיתוף הפעולה בין שירותי המודיעין "במטרה לחזק את הביטחון של שתי המדינות ושל השותפות שלנו, כמו גם להגן על פרטיותם של אזרחינו".

מוקדם יותר אתמול העביר הפרלמנט האירופי החלטה לא מחייבת הדורשת השעיה של ההסכם להעברת נתונים פיננסיים מאירופה לארצות הברית, בתגובה לחשיפות האחרונות על פעולות הריגול של ה-NSA. ההחלטה, שעברה ברוב זעום של 280 קולות בעד מול 254 נגד ו-20 נמנעים, מתייחסת להסכם שנכנס לתוקפו בשנת 2010 והעניק גישה לארצות הברית לנתונים של מערכת הנתונים הבנקאית הבינלאומית "סוויפט", הממוקמת בבלגיה. במקביל לכך, הוועדה הפרלמנטרית לחירויות אזרחיות, משפט וענייני פנים פתחה בחקירת פעילויות הריגול המיוחסות ל-NSA באירופה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. הבית הלבן, מאי 2012. AP
70 מיליון הקלטות בחודש אחד בצרפת. אובמה והולנד/AP

ביום שני נחשף כי ה-NSA ריגלה באופן נמרץ אחרי אזרחי צרפת. העיתונאי הצרפתי גלן גרינוולד, שחשף בעזרת המדליף האמריקני אדוארד סנודן את היקף הריגול הנרחב של הממשל האמריקני, פרסם כתבה בעיתון הצרפתי "לה מונד", בה מתוארת פעילות ה-NSA בצרפת, שכללה לדבריו 70 מיליון הקלטות בחודש אחד בלבד. לפי המסמכים, האינטרס של ארה"ב בצרפת נבע מחיפוש אחר חשודים בטרור, אך כלל גם מניעים מדיניים. הריגול אף כיסה אינטרסים עסקיים ששירתו את הממשל בארה"ב. לא ברור אם הריגול עדיין נמשך.

בפריז זעמו על היקף ההאזנות הנרחב, שכלל עשרות מיליוני ציתותים לאזרחים, לפוליטיקאים ולאנשי עסקים - ונועד, בין היתר, להבטיח את גורלן של הסנקציות על איראן. הנשיא פרנסואה הולנד שוחח גם הוא עם עמיתו ברק אובמה, והביע בפניו זעם על "החשיפות האחרונות בכלי התקשורת". בפגישה שקיימו שרי החוץ של שתי המדינות, דרש לורן פביוס מעמיתו ג'ון קרי הסברים מלאים לפרשת הריגול, ודרש ממנו "להפסיק את הפעולות הבלתי מקובלות הללו".

עוד על פרשת הריגול של ארה"ב
מסמכי NSA: ארה”ב צותתה למיליוני שיחות בצרפת
”ארה”ב צותתה לצרפת לקראת הטלת סנקציות על איראן”
אובמה על ריגול ה-NSA: נבחן הדרכים לאיסוף מודיעין

(עדכון ראשון: 21:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully