וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על ריגול ה-NSA: נבחן הדרכים לאיסוף מודיעין

22.10.2013 / 2:44

הנשיא האמריקני ניסה להרגיע את מקבילו הצרפתי, בשל הפרסומים לפי מסמכים שהדליף אדוארד סנודן, כי הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב צותתה לעשרות מיליוני שיחות של אזרחי צרפת

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחח הלילה (שלישי) עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בעקבות הפרסומים בכלי תקשורת לפיהם הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) ריגלה אחר אזרחי צרפת וצותתה לעשרות מיליוני שיחות ותשדורות ביניהם. בהודעה שפרסם הבית הלבן נכתב כי אובמה ומקבילו הצרפתי "שוחחו על החשיפות האחרונות בכלי התקשורת, שחלקן עיוות את פעילותינו וחלק אחר מעלה שאלות לגיטימיות בקרב ידידותינו בנוגע ליכולות שהופעלו".

אתמול בבוקר חשף העיתונאי גלן גרינוולד בעיתון הצרפתי "לה מונד" כי אנשי ה-NSA הקליטו לא פחות מ-70 מיליון שיחות טלפון שנערכו בחודש אחד בין אזרחים צרפתים. המדליף האמריקני אדוארד סנודן, שקיבל מקלט מדיני ברוסיה כיוון שהוא מבוקש בארצו בגין ריגול, הדליף לגרינוולד מסמכים המעידים לכאורה על הפעילות הנמרצת של האמריקנים בצרפת.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה. הבית הלבן, אוקטובר 2013. AP
"איזון ראוי בין ביטחון לפרטיות". נשיא ארצות הברית, ברק אובמה/AP

בהודעת הבית הלבן נכתב כי הנשיא האמריקני הבהיר להולנד כי ארצות הברית "החלה לבחון את הדרכים שבהן אנו אוספים מודיעין, כך שנוכל ליצור איזון ראוי בין הדאגה לביטחון אזרחינו וידידותינו, לבין הדאגה לפרטיות של כולם". אובמה והולנד, כך לפי הודעת הממשל האמריקני, הסכימו להמשיך לדון בנושא בערוצים דיפלומטיים.

גרינוולד: אחשוף מידע נוסף בקרוב

סוכנות הידיעות AP דיווחה הלילה כי גרינוולד, השוהה בברזיל, אמר כי בכוונתו לפרסם מסמכים נוספים המעידים לכאורה כי הממשל האמריקני ריגל אחריו אזרחיו. בשיחת ועידה שקיים עם עיתונאים אמריקנים אמר גרינוולד כי הוא מחויב לפרסם כל מסמך שיגיע לידיו מסנודן. הוא הבהיר כי הוא שוקל היטב את הנזקים העלולים לנבוע מחשיפותיו וכי הוא מתייעץ לשם כך עם עורכים ועיתונאים מנוסים.

למרות ההצהרה האמריקנית בדבר ההבנות שהושגו בנושא בין השני המנהיגים, בצרפת הביעו זעם בעקבות החשיפה. שר הפנים הצרפתי, מנואל ואלס, טען בראיון לרדיו "אירופה 1" כי מדובר ב"חשיפה מטלטלת", ואילו שר החוץ, לורן פביוס, זימן לשיחה דחופה את השגריר האמריקני, צ'רלס ריבקין. לפי המסמכים, ההתעניינות המוגברת של ארצות הברית בצרפת נבעה מהרצון לאתר חשודים בפעילויות טרור, אך היא כללה גם מניעים מדיניים. פעולות הריגול כללו בנושא איסוף מידע עסקי שסייע לשלטונות בוושינגטון. לא ברור אם הריגול עדיין נמשך כעת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אדוארד סנודן מדליף מסמכי ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב. מוסקבה, אוקטובר 2013. AP
המדליף האמריקני, אדוארד סנודן/AP

"רק בעתיד נדע, אולי, מדוע פריז נותרה שקטה", כתב גרינוולד בהזכירו את ברזיל וגרמניה, שהתרעמו כלפי ממשל אובמה ודרשו הסברים לפעולות הריגול, שנחשפו בפרסומיו הקודמים. נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, אף נזפה פומבית בארצות הברית בעצרת האו"ם, וביטלה את פגישתה עם אובמה. בסוף השבוע נחשף כי ה-NSA גם ריגלה אחר נשיא מקסיקו לשעבר, פליפה קלדרון, אחרי שכבר פורסם כי היא צותתה למחליפו, אנריקה פניה נייטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully