וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא מסתובב: ממציא השווארמה מת בגיל 80

קאדיר נורמן הטורקי ייבא לאירופה את ה"דונר קבב" הפופולרי, הנמכר בכאלף דוכנים בברלין לבדה. הוא אמנם לא רשם על שמו את הפטנט, אך שמח על המורשת שהותיר. "נאכל מנה לזכרו"

סופה של אגדה קולינרית: קאדיר נו?רמן, האיש שייבא את השווארמה לאירופה, מת אתמול (שבת) בברלין בגיל 80. רעיון השיפוד המסתובב שמשרת בין היתר את המעוניינים בסעודת בזק משביעה עלה בראשו של נורמן בשנת 1972, בעת שהפעיל דוכן מזון בשוק המקומי. בהתחשב בתנועת הקונים הערה, סבר נורמן כי ייתכן שאלו יעדיפו לאכול תוך כדי תנועה ובכך לחסוך זמן על פני ישיבה במסעדה וההמתנה הכרוכה בנוהג. השווארמה – הידועה באירופה כ"דונר קבב" – הייתה לפתרון מושלם.

קאדיר נו?רמן, שייבא את ה"דונר קבב" לגרמניה, מת בגיל 80. אוקטובר 2013. AP
נורמן על רקע המאכל הפופולרי/AP

בכלי תקשורת באירופה דווח היום כי נורמן, יליד איסטנבול, נחשב בעיני רבים לממציא המאכל. בשנת 2011 אף הוכר ככזה על ידי ארגון יצרני השווארמה הטורקית. לפי נתוני הארגון, לא פחות מכ-16 אלף דוכני שווארמה עסיסית פזורים כיום ברחבי גרמניה, כאלף מהם בבירה ברלין.

למרבה הצער, נורמן לא זכה לרווחים שיכולים היו לגדוש את חשבון הבנק שלו, שכן הוא לא רשם על שמו את הפטנט שהביא ממולדתו טורקיה, משם היגר לעיר שטוטגרט ב-1960, בהיותו בן 26. בראיון שהעניק לפני כשנתיים לעיתון פרנקפורטר רונדשאו, הוא הביע מידה מועטה ביותר של מרירות בעקבות זאת. במקום זאת, הוא שמח על העובדה שמהגרים רבים מארצו הצליחו להתפרנס הודות למאכל שייבא למדינה, וכי מיליונים נהנו מאכילתו.

בעקבות מותו, סדו לנורמן מאות חובבים של המאכל ברשת הטוויטר. "הבה נרכין ראש על לכתו של האגדה", צייץ מעריץ בשם חליל. "אני הולך לאכול מנה לזכרו", הוסיף משתמש בשם קמרון.

לקריאה נוספת
מנת הקרב הצה”לית: פעם סיגריות, היום שווארמה
פרידה מענק: הכלב הגדול בהיסטוריה הלך לעולמו
הגבר המבוגר בעולם מת בגיל 112: ”אכל בננה ביום”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully