וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנת הקרב הצה"לית: פעם סיגריות, היום שווארמה

4.1.2013 / 11:05

בצה"ל כבר מזמן למדו כי הצבא אכן צועד על קיבתו, ופועלים לשפר את המזון שניתן לחיילים. בעבר כללה מנת הקרב מרגרינה וביסקוויטים, ובקרוב ייהנו הלוחמים ממנת בשר חמה

עשרות אלפי מנות הקרב שחולקו במבצע "עמוד ענן" לאלפי חיילי המילואים והלוחמים בשירות סדיר העלו מחדש את הביקורת על טיב האוכל ואיכות התפריט במנת הקרב שמלווה את צה"ל משנות ה-50 והייתה תמיד שנויה במחלוקת. מנת הקרב קיבלה מקום של כבוד במורשת הקרב של צה"ל, למרות הלוף ופריטי המזון הנלווים. בשנים האחרונות נעשתה חשיבה מחודשת בצה"ל על מנת לעדכן את התפריט ולהתאים אותו לדרישות הלוחמים.

חיילי מילואים ממתינים בשטח בזמן מצבע עמוד ענן. AP
המטרה: מנה עתירת אנרגיה. חיילים ב"עמוד ענן"/AP

בפרטים ומסמכים שחושף משרד הביטחון על ידי מנהל הרכש וארכיון צה"ל מתגלים פרטים מעניינים על מנת הקרב שחולקה בשנות ה-50 לחיילים, וכללה בין היתר מרגרינה, ביסקוויטים, סוכריות חמוצות, שוקולד, ואפילו חפיסת סיגריות שבה היו 20 סיגריות לכל חייל. על פי דרישת הצבא ומשרד הביטחון, תצא מנת הקרב החדשה למכרז כבר בימים הקרובים, והיא תכלול בין השאר פירות יבשים. לדברי גורם ביטחוני, "מנת הקרב של הלוחמים תכלול פחית בעלת תכולה של 200 גרם בגודל של פחית שתייה, ויהיו בה צימוקים, פפאיה ואננס. המטרה היא להפוך את המנה לעתירת אנרגיה". במקביל, בוחנים במשרד הביטחון צירוף של תוספת פחמימה כמו חומוס, אורז, פסטה, פתיתים וירקות (שעועית או אפונה).

"מנסים להתאים את הארוחות למה שהחיילים אוהבים"

מנת הקרב העתידית תכלול "מנת בשר גמישה" מסוגים שונים כמו שווארמה-הודו או קציצות בשר גולאש שיוגשו בשקית ואקום שבפעולה פשוטה תהפוך למנה חמה. המנה נבחנה בסדרת מבחני טעימה בקרב חיילים ממערך המילואים והסדיר ועברה את הרף הנדרש. בשלב זה יש מאמץ של מהנדסי מזון להאריך את חייה של מנת הקרב משנה וחצי לשלוש שנים כדי לייעל את תהליך השימור והשימוש במנות הקרב.

יצוין כי במבצע "עמוד ענן" התלוננו אלפי חיילי מילואים שגויסו לפעולה הקרקעית כי צה"ל מחלק להם מנות קרב במקום מנות חמות וטריות. עם זאת, באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה טענו כי מאחר שהגיוס החל בסוף שבוע והספקים האזרחיים לא נערכו בהתאם, הוחלט לחלק מנות קרב שעלותם יקרה מאוד.

גורם במנהל הרכש במשרד הביטחון הסביר כי "בכל ימות השנה, אנשי מנהל הרכש במשרד הביטחון ברחבי הארץ פועלים כדי לשפר את תנאיהם של החיילים. אנו רוכשים עבורם את כל פרטי היומיום, החל מהלבוש - המדים, דרך אמצעי הנשק ועד המזון ומשקיעים ברכש ממפעלי הפריפריה. בשיתוף עם צה"ל אנו מנסים להתאים את הארוחות למה שהחיילים אוהבים ולדאוג לבריאותם, בהתאם כמובן לשיקולים כלכליים. המכרזים שאנו מבצעים נעשים בצורה מהירה והמוצרים שנבחרים עבור החיילים הם איכותיים ביותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully