וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני הגיוס: עלייה בביקוש לסייבר; ירידה בקרבי

3.1.2013 / 18:06

אגף כוח אדם בצה"ל מפרסם את נתוני הגיוס המלאים, בהם רשימת שיעורי הגיוס בערים השונות. מודיעין-מכבים-רעות בראש, והיכן ממוקמת תל אביב?

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף אורנה ברביבאי, חשפה היום (חמישי) את דירוג הגיוס ומיצויו בערי ישראל השונות. על פי הנתונים, הציון המשוקלל הגבוה ביותר, הכולל את שיעור גיוס הגברים, בשילוב המיצוי ללחימה שלהם ושיעור הקצינים בקרבם, נרשם במודיעין-מכבים-רעות, שם הוא עומד על 91.4%. המיצוי ללחימה בעיר עומד על 60.3%, ושיעור הקצינים הוא 8.9%. העיר שומרת על המקום הראשון, לאחר שגם בשנה שעברה זכתה לציון המשוקלל הגבוה ביותר.

מתוך 64 הערים שנבדקו, תל אביב ממוקמת במקום ה-50, כששיעור גיוס הגברים בה עומד על 73.6%, ושיעור הקצינים - על 4.8%. את הרשימה סוגרות הערים החרדיות אלעד, ביתר עילית ובני ברק, כשבשתיים הראשונות שיעור הקצינים עומד על 0%. שיעור הקצינים הגבוה ביותר נמצא בקריית אונו ועומד על 13.4%, ובנשר - 9.6%. מניתוח המתגייסים לשירות קרבי עולה כי 66% מהקיבוצים והמושבים מתגייסים למקצועות הלחימה, 46% מהפריפריה הולכים אחריהם, ו-43% מהערים הגדולות. אזור יהודה ושומרון מוביל, כמו בשנה שעברה, במוטיבציה לקרבי, ירושלים במקום השני ובמקום השלישי - אזור הצפון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תל אביב ממוקמקת במקום ה-50 כשאחוז הגיוס בה עומד על 73.6%. לשכת הגיוס תל השומר/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם באשר לגיוס הבנות, ניצבת מודיעין-רעות-מכבים במקום הראשון בציון המשוקלל של שיעור הגיוס, גיוס לשירות משמעותי ושיעור הקצינות. הוד השרון מיד אחריה במקום השני, בהפרש קטן, כששיעור הקצינות בה עומד על 9.7%. בבני ברק, שגם בקרב הבנות נמצאת בתחתית הרשימה, עומד שיעור גיוס החיילות על 2.9%.

נתון מדאיג שעלה מנתוני אכ"א הוא מספר החיילים מקרב בני העדה האתיופית שנמצאים בבתי הכלא. למרות המוטיבציה הגבוהה מאוד לשירות קרבי, בכל זמן נתון 18% מהכלואים בבתי הכלא הם בני העדה האתיופית.

"צריכים להתאמץ יותר כדי לגייס חיילים"

נתון שלילי נוסף העולה מנתוני אכ"א מגלה כי לראשונה מזה חמש שנים, נרשמה ירידה במוטיבציה למקצועות הלחימה ב-3%, מ-75% ל-72%. ראש אכ"א טענה כי המכסה למקצועות הלחימה נשמרה, אך קיים מאבק מתמשך למלא את הדרישות למערכים הטכנולוגיים והסייבר. "המטרה שלנו למלא את השורות גם בלחימה וגם עבור המערכים הטכנולוגיים יוצרים אתגר גדול יותר", אמרה ברביבאי. "היום אנחנו צריכים להתאמץ יותר כדי לגייס חיילים. כל חייל נוסף שיתגייס לצה"ל יסייע לנו בעיבוי המערך הלוחם. אין לנו קושי למלא את המסגרות הקיימות, אך בהחלט היינו רוצים למלא את השורות ביותר בנים ובנות שהיו יכולים לתרום לנו יותר". ברביבאי העריכה כי המוטיבציה לקרבי ירדה באחוזים בודדים מאחר שכיום יש אלטרנטיבות אחרות בתוך צה"ל, כמו הסייבר וההגנה האווירית, שלא היו קיימות בעבר.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
בחור ישיבה בירושלים חולף סמוך ללשכת הגיוס בירושלים, פברואר 2012. רויטרס
ההערכה היא כי בשנת 2013 תירשם עלייה במספר המצהירים על תורתו אמונתו/רויטרס

עוד עולה מהנתונים כי למרות ביטול חוק טל, בשנת 2013 תירשם עלייה במספר המצהירים על "תורתו אמונתו", מ-13.8% בשנת 2012 ל-14.4% השנה. כמו כן, עדיין קיימת אי-בהירות לגבי ההחלטות בעתיד מאחר שהדרג המדיני טרם הכריע כיצד יש לבחור את בחורי הישיבות שמוגדרים כ"עילוי", כיצד לבחור את אלו שיועברו לשירות האזרחי ואת מי לגייס לשירות צבאי. בצה"ל נערכים לגיוס רחב היקף של בחורי ישיבות תוך כדי פתיחה של מסגרות חדשות לחרדים והגדלת המכסות במערך הלוחם. ראש אכ"א הדגישה כי בשל המצב שנוצר לא נראה שיתממש הרעיון לקיצור השירות הסדיר למרות שנראה כי בשנת 2016 מבחינה דמוגרפית צפויה להירשם עלייה במספר המתגייסים.

אלוף אורנה ברביבאי חשפה עוד כי מתוך כל ארבעה גברים במדינת ישראל, אחד לא מתגייס, והיחס בקרב נשים חמור יותר: הנתונים מצביעים על כך שאחת מכל שתי נשים לא מתגייסת. מניתוח הסיבות לאי-גיוס נרשמת עלייה קלה מ-60% ל-60.1% בקבלת פטור רפואי, 2.8% נמצאים בחו"ל, 2.8% בעלי עבר פלילי ואינם עוברים את סף הגיוס לצה"ל. כמו כן, היקף הנשים שלא מתגייסות לצה"ל נמצא במגמת עלייה ונאמד כיום ב-41.8%. מדובר בעלייה של 0.6% מהשנה שעברה. כמו כן, נרשמה עלייה של 0.4% מהשנה שעברה של "מצהירות דת", לאחר שפעם האחרונה דווח נתון של 35.4%. 2.2% מהן מקבלות פטור רפואי ו-2.4% נמצאות בחו"ל.

נתונים לגבי גברים:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתונים לגבי נשים:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully