וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח האו"ם: "השתתפות איראן בשיחות על סוריה - הכרחית"

26.10.2013 / 15:20

אל-אחדר איברהימי אמר במסיבת עיתונאים בטהראן כי "טבעי" שידידתה הקרובה של סוריה תוזמן לוועידת השלום שתתקיים בז'נבה בחודש הבא. הוא הביע תקווה שהזמנה כזו כבר נעשתה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

(צפו: פקחי האו"ם מבקרים במתקן נשק כימי בסוריה, החודש)

שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, אל-אחדר איברהימי, אמר היום (שבת) כי איראן צריכה להיות מוזמנת לשיחות השלום בין ממשלת סוריה לאופוזיציה. רשת "פרס טי.וי" האיראנית ציטטה מדבריו של איברהימי שכינס מסיבת עיתונאים בטהראן ואמר שהשתתפותה של הרפובליקה האיסלאמית בוועידת השלום הסורית שתיערך בחודש הבא בז'נבה, "טבעית והכרחית". אל-איבהרימי הביע תקווה שהזמנה כזו כבר נעשתה והוסיף: "מזכ"ל האו"ם, אני ורבים אחרים ממתינים. אנו רוצים לראות את איראן לוקחת חלק בוועידה".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר במסיבת העיתונאים עם השליח איברהימי כי איראן תשתתף בוועידה עם תוזמן אליה. "נשתתף במטרה להגיע לפתרון פוליטי באמצעות מתן האפשרות לכל הצדדים בסוריה לנהל משא ומתן זה עם זה", הוסיף.

כמה בכירים, בהם מזכ"ל הליגה הערבית נביל אל-ערבי, אמרו כי הוועידה - השנייה מסוגה - צפויה להיפתח ב-23 בנובמבר. עם זאת, ארצות הברית, רוסיה והאו"ם טענו כי טרם נקבע מועד רשמי לשיחות.

השליח המיוחד לסוריה אל-אחדר איברהימי ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, מוסקבה, 29 בדצמבר 2012. רויטרס
איברהימי ושר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב/רויטרס

ביום רביעי האחרון עדכן בכיר במשרד החוץ האמריקני על קיומה של הפגישה ואמר כי האמריקנים "מצפים להמשך השיח הטרילטראלי ובחינת ההתקדמות לקראת הוועידה בז'נבה בנושא סוריה". המשלחת האמריקנית צפויה לכלול את תת-שר החוץ האמריקני, וונדי שרמן, והשגריר לסוריה, רוברט פורד. יממה קודם לכן קרא שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, לפלגי האופוזיציה בסוריה להצטרף לשיחות השלום ואמר לרדיו BBC: "אם הם לא יהיו חלק מתהליך השלום בסוריה, כל מה שיישאר לעם הסורי הוא הברירה בין אסד והקיצוניים".

במקביל, הודיעה סיגריד קאאג, ראש צוות הפקחים המשותף של האו"ם ושל הארגון למניעת נשק כימי (OPCW), כי משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד שיתף עד כה פעולה בצורה משביעת רצון. "עד עתה", אמרה, "הממשלה בסוריה שיתפה פעולה בצורה מלאה עם צוות הפקחים המשותף". היא הוסיפה כי "כאשר אישר את השתתפותו בוועידת השלום עם האופוזיציה, הפגין הממשל את מחויבותו למשימת פירוק הנשק הכימי".

נשיא סוריה בשאר אסד בפגישה עם שליח האו"ם אל-אחדר איברהימי. דמשק, דצמבר 2012. רויטרס
יצליח לסיים את המלחמה בדרך פוליטית? אסד ואיברהימי/רויטרס

בעוד הצדדים נראים רחוקים מלהגיע לפתרון פוליטי למלחמת האזרחים המתחוללת במדינה מאז מרץ 2011, הלחימה ביניהם נמשכת במלוא עוזה. אמש דיווחו כלי תקשורת ממלכתיים בסוריה כי אבו מוחמד אל-ג'ולאני, מפקד ארגון ג'בהת אל-נוסרה, אחד מארגוני המורדים הקיצוניים במדינה, נהרג באזור לטקייה במערב המדינה במהלך קרב יריות עם חיילים בצבא אסד. עם זאת, זמן קצר אחר כך הוסרו הדיווחים וגם הארגון פרסם הודעה המכחישה כי אל-ג'ולאני נפצע או נהרג, ומסר כי בקרוב יפורסם קטע שמע בו נשמע קולו.

בשבוע שעבר נהרג ג'מעה ג'מעה, מפקד המודיעין הסורי בצפון-מזרח המדינה המקביל בדרגתו לאלוף, במהלך קרבות בדיר א-זור. מדובר באישיות הבכירה ביותר שנהרגה בסוריה זה למעלה משנה. ג'מעה היה אחראי על המודיעין הצבאי באזור, שהופצץ על ידי חיל האוויר אחרי כמה ימים של לחימה עזה עם המורדים. ככל הנראה, הוא נהרג מפגיעת כדור של צלף או עקב פיצוץ שאירע כתוצאה ממארב שהוכן מראש. הטלוויזיה הממלכתית בדמשק הודיעה כי ג'מעה "נהרג בעת שמילא את חובתו הלאומית להגן על ארצו ועמו מהטרוריסטים בדיר א-זור".

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות נוספות
”חוסל מנהיג ארגון ג’בהת אל-נוסרה בסוריה”
סוריה: פיצוץ ענק בדמשק - ערים שלמות ללא חשמל
עדות מחרידה מסוריה: ”צלפים מיירטים נשים בהריון”

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully