וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים חיסלו את אחד מבכירי אסד: "חג ברחובות"

ג'מעה ג'מעה, שפיקד על הלחימה בדיר א-זור, הוא האישיות החשובה ביותר במשטר שנהרגה זה למעלה משנה. הוא נחשב ל"איש החזק" בשנות השליטה בלבנון, ונחשד במעורבות ברצח חרירי

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ג'מעה ג'מעה, מפקד המודיעין הסורי בצפון-מזרח המדינה המקביל בדרגתו לאלוף, נהרג שלשום בקרבות בדיר א-זור. מדובר באישיות הבכירה ביותר שנהרגה בסוריה זה למעלה משנה. ג'מיעה היה אחראי על המודיעין הצבאי באזור, שהופצץ אתמול על ידי חיל האוויר אחרי כמה ימים של לחימה עזה עם המורדים. ככל הנראה, הוא נהרג מפגיעת כדור של צלף או עקב פיצוץ שאירע כתוצאה ממארב שהוכן מראש. הטלוויזיה הממלכתית בדמשק הודיעה כי ג'מעה "נהרג בעת שמילא את חובתו הלאומית להגן על ארצו ועמו מהטרוריסטים בדיר א-זור". הלווייתו נערכה אתמול בכפר מגוריו ג'בלה שבמחוז לאטקיה.

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי ג'מעה היה חלק מחוג מצומצם של בכירי הצבא והמודיעין, לאחר 20 שנה של שירות בלבנון – שנשלטה על ידי סוריה שנים רבות – ובסופן נחשב ל"דמות הסורית החזקה בלבנון". היו שהאשימו אותו במעורבות בהתנקשות בראש הממשלה רפיק חרירי ב-2005, אז שימש האחראי על הביטחון בביירות. באוגוסט 2011 הטיל האיחוד האירופי על הגנרל הסורי סנקציות, ובמסגרתן הוקפאו נכסיו ונמנע ממנו להוציא ויזה למדינות האיחוד, בשל מעורבותו ב"דיכוי ואלימות נגד אוכלוסייה אזרחית".

מורדים סורים משגרים רקטה מאולתרת. דיר א-זור, סוריה, ספטמבר 2013. רויטרס
הגנרל נהרג מירי צלף או כתוצאה מפיצוץ. מורדים סורים משגרים רקטה בדיר א-זור, בחודש שעבר/רויטרס

העובדה שדמות כה בכירה פיקדה על הלחימה בדיר א-זור מצביעה על החשיבות שמייחס הנשיא בשאר אסד לבלימת ההתקדמות של המורדים במזרח המדינה. זאת בניגוד להערכות של גורמים שונים, גם של כאלה התומכים במשטר וגם של כאלה המתנגדים לו, ולפיהן ממשלת סוריה ויתרה על אפשרות ממשית שתשיג שליטה מחודשת על האזור.

ראחב בשיר תומה, חבר המועצה הצבאית העליונה, אמר לעיתון האמריקני כי ג'מעה היה "סמל של המשטר". לדבריו, ג'מעה פיקח בין היתר גם על עינויים של מורדים שנשבו. "השמחה שלנו לא מוחלטת", אמר. "עדיף היה אם היינו עוצרים אותו. יש בידיו הרבה מאוד מידע. רצינו להביא אותו ללבנון ולאפשר להם את הפריבילגיה להרוג אותו".

ברחובות דיר א-זור חגגו את מותו של ג'מעה. אבו עמרו, איש קבוצת המורדים ליווא אל-איסלאם, סיפר כי "למרות הסבל והצער, אנשים בירכו אחד את השני כאילו זה חג. לא ראיתי מצב כזה מאז תחילת הלחימה".

בתוך כך, היום יחל את ביקורו במזרח התיכון שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, אל-אחדר איברהימי. הוא ינסה לגבש הסכמה לקיומן של שיחות שלום בז'נבה בחודש הבא, שמטרתה להביא לסיומה של מלחמת האזרחים שהחלה במרץ 2011. האופוזיציה הסורית טרם החליטה אם להשתתף בשיחות אלה, והיא צפויה להצביע על כך בשבוע הבא.

עוד על סוריה:
"ליברמן קידם הסכם עם נשיא סוריה אסד"
אסד: איני זקוק לנשק כימי כדי לשתק את ישראל
הפסקת אש נדירה בדמשק: מאות תושבים נמלטו מהעיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully