וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ליברמן קידם הסכם עם נשיא סוריה אסד"

16.10.2013 / 8:59

שר החוץ הדני לשעבר סיפר כי ב-2009 ביקש ממנו עמיתו הישראלי לקדם מו"מ בין המדינות ו"היה מוכן לפתרון עם סוריה". השבוע תקף "בכירים שרצו לוותר על הגולן". ליברמן מכחיש

צילום: גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הפוסל במומו פוסל? בתחילת השבוע תקף יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אביגדור ליברמן, "גורמים בכירים במערכת הפוליטית והביטחונית", שפעלו לדבריו "לקדם מו"מ עם אסד וויתור על רמת הגולן – כחודש בלבד לפני פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה". ליברמן אמר כי אותם גורמים עלומים "היו שבויים בקונספציה שגויה, שאמרה שצריך לנתק את אסד מציר הרשע במחיר של ויתור על רמת הגולן עד לכינרת", ואף הוסיף: "מזלנו שהקונספציה הזו קרסה לפני שקרסה לנו על הראש".

אולם, האם ייתכן שליברמן עצמו פעל במהלך כהונתו כשר החוץ לקדם מו"מ ישיר בין ישראל לבין משטר אסד, בסיוע מדינות אירופה? כך לפחות עולה מדברים שאמר שר החוץ לשעבר של דנמרק, ד"ר פר סטיג מולר, בראיון לרדיו הממלכתי של דנמרק. מולר סיפר בראיון מקיף שערכה עמו העיתונאית הדנית חנה פויגל, כי בנובמבר 2009, במהלך ביקור שערך ליברמן בדנמרק, הוא "הביע נכונות להגיע לפתרון עם סוריה", ואף הבטיח לקדם את העניין מול ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לא בגלל העיניים הכחולות של הישראלים

מולר סיפר בראיון על מאמציה של דנמרק לתווך בין ישראל לסוריה בשנים 2010-2009 – טרם פרצה מלחמת האזרחים במדינה – מאמצים שהחלו לדבריו במהלך ביקור של שר החוץ הסורי וואליד מועלם בקופנהגן הבירה. "מועלם הגיע, נסענו לפגישה עם מלכת דנמרק בארמון הקיץ שלה, ומיד לאחר מכן נסענו חזרה לקופנהגן", סיפר מולר. "בנסיעה חזרה מועלם לא נכנס למכונית הרשמית ששכרנו עבורו, אלא ביקש לנסוע יחד אתי. היה לי ברור שהוא מעוניין שנשוחח בארבע עיניים, בלי עוזרים בכירים".

לדברי השר הדני לשעבר, "ישבנו מאחור ושוחחנו לגמרי בחופשיות, והוא אמר שהוא רוצה לחדש את השיחות עם ישראל. הוא אמר שסוריה יכולה לחתום על הסכם שלום 'סולו' עם ישראל, כל עוד תהיה הצהרה שבעתיד ייחתם גם הסכם שלום עם הפלסטינים. שוחחנו איך אפשר לקדם את זה ואף הרכבנו תכנית בת חמישה שלבים. עד שהגענו למשרד החוץ בקופנהגן, התכנית כבר הייתה מוכנה. הסכמנו בינינו לא לציין את העניין בפגישות הרשמיות בנוכחות הפקידים והעוזרים הבכירים. הוא חשש מהתגובה של הגורמים ה'ניצים' יותר בדמשק, שוודאי יגידו שהוא הלך רחוק מדי. היה ברור שהוא צריך קודם לבדוק את זה (מול הנשיא בשאר אסד, א"ת) ושאנחנו צריכים לבדוק את זה גם מול ישראל".

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון בלשכתו. דמשק, ספטמבר 2013. AP
הסבירו לי שבלי שלום עם ישראל הם לא יוכלו לקדם הסכמים כלכליים עם האיחוד האירופי ולא יוכלו להיפטר מהסנקציות הכלכליות שפוגעות בהם. נשיא סוריה אסד, בחודש שעבר/AP

מולר סיפר כי בהסכמתו של מועלם, הוא עדכן את שרת החוץ האמריקנית דאז הילרי קלינטון על השיחה, ובשלב הבא פנה להעביר את המסר לישראל. ההצעה של מועלם הונחה על השולחן בשעה שראש הממשלה עוד היה אהוד אולמרט, ולדברי מולר הוא הגיב אליה בחיוב. אלא שזמן קצר לאחר מכן התקיימו בישראל בחירות ובנימין נתניהו עלה לשלטון. הוא מינה את בעל בריתו הפוליטי אביגדור ליברמן לשר החוץ, ובנובמבר 2009 הגיע ליברמן לביקור רשמי בדנמרק, שם דן יחד עם מולר בהצעה הסורית.

"בתחילת הכהונה שלו ליברמן לא (תמך במגעים, א"ת), אבל לקראת סוף 2009 הוא היה מוכן לפתרון שתי המדינות עם הפלסטינים וגם לפתרון עם סוריה. ליברמן, כמו מועלם, חשב שדנמרק יכולה למלא תפקיד בעניין הזה". במסיבת עיתונאים שכונסה בתום הביקור, אמר ליברמן כי ישראל מוכנה למו"מ עם הפלסטינים, אולם לא התייחס לנושא הסורי.

מולר סיפר עוד בראיון כיצד שכנע את הישראלים, כולל את ליברמן, שהסורים באמת מעוניינים בהסכם. לדבריו, הוא ציטט דברים שאמרו לו הנשיא אסד ושר החוץ מועלם לגבי הצורך של סוריה בשלום: "הם הסבירו לי שבלי שלום עם ישראל הם לא יוכלו לקדם הסכמים כלכליים עם האיחוד האירופי ולא יוכלו להיפטר מהסנקציות הכלכליות שפוגעות בהם. במצב כזה הכלכלה הסורית תדעך, האבטלה בקרב הצעירים תגבר וסוריה תישטף על ידי גל איסלאמי. לכן גם אמרתי לישראלים – הם לא רוצים לעשות אתכם שלום בגלל העיניים הכחולות שלכם, אלא כי בלי שלום ייווצרו להם הרבה בעיות".

"שלושתנו – מועלם, ליברמן ואני"

המסר של מולר אמנם נקלט, אך בשלב הזה נתגלעה מחלוקת בין ישראל לסוריה לגבי הדרג שבו יתקיימו השיחות. הסורים, לדבריו, רצו לקיים שיחות בדרג מקצועי נמוך, ואילו ישראל העדיפה שיחות בדרג הבכיר ביותר. "ליברמן היה מוכן למגעים, והציע שזה יתקיים ברמת נשיאים. אמרתי לו שזה בלתי אפשרי, שכן אסד לעולם לא ייכנס בעצמו לתהליך בשלב כל כך מוקדם", הסביר מולר.

"ואז הוא (ליברמן) אמר שאם כך, זה חייב להיות שלושתנו – הוא, מועלם ואני. השבתי לו שאין לי כל עניין להיות חלק מהשיחות, אני לא מעוניין לשבת במשא ומתן, אבל אשמח להציע מקום לקיים בו את השיחות". לדברי השר הדני לשעבר, הוא התכוון להציע לשני הצדדים להתארח במהלך השיחות בעיירה העתיקה והציורית סונדרברג שבדרום דנמרק, הרחק מכלי התקשורת והנציגויות הדיפלומטיות בקופנהגן.

"ליברמן קיבל את ההצעה, לקח את מספר הטלפון הפרטי שלי ואמר שהוא חייב כמובן לדון בכך עם נתניהו", סיפר מולר. אלא שכחודש לאחר מכן, בדצמבר 2009, נכנס לתמונה נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, ולדברי מולר הכשיל את המגעים. "מזל רע – סרקוזי, בעמוד הראשי של אחד העיתונים בצרפת, אמר שהוא מזמין את נתניהו ואת אסד להגיע לארמון האליזה למשא ומתן. ליברמן התקשר אליי ואמר – תודה על הצעתכם אבל אנחנו רוצים להקפיא אותה כרגע כי נתניהו רוצה לקבל את ההזמנה הצרפתית.

בנימין נתניהו נפגש עם ניקולא סרקוזי 27.5.2010. רויטרס
"הזהרתי את ליברמן – תשכח מזה, שום דבר לא ייצא מההצעה הזו". סרקוזי ונתניהו, מאי 2010/רויטרס

"היה לי ברור למה הם נוהגים כך: הרי מדובר בנשיא צרפת, שיש לו יחסים קרובים עם אסד, שאירח את אסד בפריז וביקר אותו בדמשק. אבל הזהרתי את ליברמן – תשכח מזה, שום דבר לא ייצא מההצעה הזו. אסד יסרב".

מולר צדק: ישראל אמנם הגיבה בחיוב להצעתו של סרקוזי, אך אסד השיב בשלילה ואמר כי הוא מוכן לנהל אך ורק מגעים בדרגים מקצועיים בשלב הראשון. "אסד תמיד אמר שתהיה לו רק הזדמנות אחת להגיע להסכם, ואם ההזדמנות הזו תיכשל – מתנגדי ההסכם ינצחו והוא לא יכול לעשות זאת שוב", הסביר מולר בראיון. "לכן כאשר ניסו להכריח אותו להתקדם מהר מדי העסק נגמר". כשנה לאחר מכן פרץ האביב הערבי, וסתם את הגולל על המגעים בין ישראל לסוריה.

מלשכתו של ליברמן נמסר כי הוא מכחיש בתוקף את הדברים, וכי דבריו של מולר הם "שטויות".

אסד: איני זקוק לנשק כימי כדי לשתק את ישראל
ליברמן על פירוק סוריה מנשק כימי: "המבחן בביצוע"
רוב גדול בציבור: אובמה לא ימנע מאיראן נשק גרעיני

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully