וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בברלין לא מסתפקים בהכחשה של אובמה בפרשת הציתותים

יומיים אחרי השיחה בין מרקל לאובמה וההאשמה על ציתות לטלפון הקנצלרית, הסערה מסרבת לשכוך. השגריר האמריקני זומן לנזיפה ועוד מפלגות מאיימות בתגובה: "פגיעה בלב של מרקל"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

משרד החוץ בגרמניה זימן לשיחת הבהרה את השגריר האמריקני במדינה, יממה לאחר הפרסום לפיו ארה"ב צותתה לטלפון הנייד של הקנצלרית אנגלה מרקל. השגריר ג'ון אמרסון ייפגש בצהריים (חמישי) עם שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה.

שלשום שוחחה מרקל עם הנשיא ברק אובמה כדי לקבל הבהרות בנושא, אחרי שקיבלה ראיות - לא ידוע מאיזה מקור - לפיהן הייתה נתונה לציתות. ארה"ב הבהירה כי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) אינה מאזינה כיום לטלפון של מרקל וגם לא תצותת לו בעתיד, אך מלשון ההודעה לא ברור אם נעשו האזנות בעבר.

עיתוני גרמניה דיווחו הבוקר בהרחבה על הפרשה. היומון "זידדויטשה צייטונג" קבע בכותרתו כי מדובר ב"השפלה חמורה ביותר", משום שפגיעה בטלפון הנייד של מרקל היא "מתקפה על לבה הפוליטי" של הקנצלרית.

פרשנות: כולם מאזינים לכולם, אך לא כולם עושים זאת מהמקפצה

נשיא צרפת פרנסואה הולנד עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. פריז, מאי 2013. AP
נתונים בהאזנה. נשיא צרפת הולנד והקנצלרית מרקל, בחודש מאי בפריז/AP

עצם העובדה שהודעתה של ממשלת גרמניה פורסמה יממה אחרי שהתקיימה השיחה בין מרקל לאובמה, ממחישה עד כמה גדול הכעס בברלין, שכנראה אינה מסתפקת בתירוצים של הממשל האמריקני. שר ההגנה, תומס דה-מזייר, אמר הבוקר כי "לא ניתן לשוב לעסקים כרגיל" מול וושינגטון בשל חשיפת הפרשה. בראיון לטלוויזיה הגרמנית הוא אמר כי יהיה זה "גרוע מאוד" אם יתברר שהדיווחים בנושא נכונים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מנהיגי אירופה יתכנסו היום לדון בהאזנות האמריקניות

זיגמר גבריאל, יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), המנהל מגעים לכניסה לממשלה החדשה של מרקל, הגיב גם הוא בכעס. לדבריו, "אם יתברר שארה"ב חודרת לפרטיותם של הגרמנים, קשה לדמיין את עתידו של הסכם הסחר החופשי עם וושינגטון".

מנהיגי האיחוד האירופי יתכנסו היום בבריסל ברקע ההאשמות נגד ארה"ב. מרקל צפויה להיפגש בשולי הכינוס עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד. השבוע דווח כי ארה"ב צותתה לעשרות מיליוני שיחות בצרפת, ובין היתר ריגלה אחרת השגרירות שלה בוושינגטון ואחרי המשלחת הצרפתית במטה האו"ם בניו יורק.

העילה הרשמית לכינוס בן היומיים היא שיחות כלכליות, אך בנוסף לפרשיות ההאזנות הוא צפוי לעסוק בנושא נוסף שמסעיר את אירופה: הטיפול במהגרים. מותם של מאות אפריקנים שניסו להגיע לאיטליה בשבועות האחרונים עודדו את הקריאות להעברת חוקים מסודרים בנושא, שעד כה זכה להתעלמות. בין היתר, שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, אמר כי "אסור שהים התיכון יהפוך לבית קברות פתוח", ודרש לקבוע מכסות הגירות ולהילחם בסוחרי המבריחים מאפריקה, המעבירים אותם לאירופה בסירות רעועות ומסוכנות.

לקריאה נוספת
מרקל התקשרה לאובמה: "אתם מצותתים לשיחותיי?"
מסמכי NSA: ארה"ב צותתה למיליוני שיחות בצרפת
נשיאת ברזיל ביטלה פגישה עם אובמה בגלל הריגול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully