וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין: ארה"ב מציעה לאיראן מו"מ ישיר

רויטרס

15.10.2013 / 14:58

המו"מ התחדש בז'נבה אחרי חצי שנה, ולראשונה מתקיימות השיחות באנגלית. האיראנים הציעו תכנית להקלה בסנקציות אך לא ברור תמורת מה. שר החוץ האיראני: "כישלון איננו אפשרות"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בז'נבה תם בצהריים (שלישי) המפגש הראשון בין איראן למעצמות המערב. זהו סבב השיחות הראשון בין הצדדים זה חצי שנה, והראשון מאז שחסן רוחאני נבחר לנשיא. בפעם הראשונה, נערכות השיחות בשפה האנגלית וללא מתורגמנים.

ערב השיחות, אמר שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, אמר כי "כישלון השיחות איננו אפשרות". סגנו, עבאס ארקצ'אי, אמר בתום המפגש בצהריים כי המערב "הגיב באופן חיובי" להצעותיה של טהראן, שהוגשו במסגרת השיחות שיימשכו עד מחר.

דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, אמרה כי ארה"ב הביעה רצון לקיים בשולי הכינוס שיחות ישירות, לראשונה זה ארבע שנים. תשובת האיראנים טרם נמסרה.

איראן מבקשת להקל את העיצומים המוטלים עליה, ונציגי המערב דורשים מטהראן להוכיח שהיא אינה מפתחת תכנית גרעין צבאית.

סגן השר ארקצ'אי, המנהל את המגעים מטעם המשלחת האיראנית, אמר כי פרטי ההצעה יחשפו במלואם במפגש נוסף בין הצדדים אחר הצהריים. "האווירה הייתה חיובית", אמר, "התכנית שטהראן מגישה היא תכנית מציאותית, מאוזנת והגיונית".

נציגי איראן ושש המעצמות מכונסים לשיחות על עתיד תכנית הגרעין, ז'נבה, 15 אוקטובר 2013. רויטרס
נציגי המשלחות השונות בפגישה הראשונה, הבוקר בז'נבה/רויטרס

דוברה המשלחת האירופית, מייקל מאן, מסר בתום המפגש הראשון כי "יש תחושה של אופטימיות זהירה". אמש נפגשה שרת החוץ האירופית קתרין אשטון עם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף, הנוכח גם הוא בז'נבה. בכיר אמריקני אמר מוקדם יותר כי "אף אחד אינו מצפה לפריצת דרך תוך לילה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ההצעה הוצגה במצגת פאוור-פוינט תחת הכותרת "סיומו של המשבר הלא-הכרחי והתחלה של אופקים חדשים". בתום המפגש עזב השר האיראני זריף את המפגש, ומיהר לבית המלון. הוא סירב להגיב לשאלות כתבים ואמר כי הוא סובל מכאבי גב קשים. בסוף השבוע דווח כי זריף החל לסבול מכאבים "הנובעים מלחץ נפשי".

במפגש הסגור הוצגה ההצעה לנציגי קבוצת 5+1, חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון (ארה"ב, רוסיה, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין) וגרמניה.

הנציגים הבכירים במפגש מטעם המערב הם שרת החוץ אשטון וסגניתו של ג'ון קרי, תת-השר האמריקנית וונדי שרמן. אליה מתלווה אדם סובין, מומחה בעל שם לניסוח סנקציות, לצד בכירים במשרד האוצר ומומחים לאכיפת נשק ממחלקת המדינה.

האם איראן עומדת לקראת הסכם עם "השטן הגדול"? פרשנות

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. שיחות ז'נבה, אוקטובר 2013. רויטרס
שר החוץ האיראני זריף בפגישה עם שרת החוץ האירופית, אשטון/רויטרס

לפי עמדת הפתיחה של איראן, למדינה יש זכות טבעית להעשיר אורניום למטרות שלום. בסוף השבוע האחרון הבהיר המשטר בטהראן כי לא יעביר אל מחוץ למדינה את האורניום שכבר העשיר. ארה"ב עשויה לאפשר לאיראן להמשיך להעשיר אורניום למטרות אזרחיות, אך לא ברור אם יהיה מדובר בהעשרה בשטח המדינה או בייבוא ממקור חיצוני.

ישראל, שאיננה צד בשיחות, טוענת כי צריך לדרוש מטהראן להשעות לחלוטין את העשרת האורניום במדינה לפני שמקלים בעיצומים שהוטלו עליה.

אמש הציעו קבוצת סנאטורים בכירים תכנית בכותרת "השעיה תמורת השעיה", שבמסגרתה ידחה הקונגרס הצבעה על עיצומים נוספים, אם איראן תשעה את העשרת האורניום שלה. הם שיגרו איגרת לנשיא ברק אובמה, והפצירו בו "לא להסיר את העיצומים מעל איראן ולהשאיר את האופציה הצבאית על השולחן", כל עוד זו לא תסכים להקפיא את ההעשרה.

לקריאה נוספת
דיווח: ארה"ב שוקלת לאפשר לאיראן להמשיך להעשיר אורניום
ערב שיחות הגרעין, ישראל מנסה לאחד את המערב
יוזמה בסנאט: הסכם "השעיה תמורת השעיה" עם איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully