וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב שוקלת לאפשר לאיראן להמשיך להעשיר אורניום"

ערב שיחות הגרעין עם איראן, דיבר בכיר אמריקני על זכותו של העם האיראני לגישה לגרעין למטרות שלום, אך לא פירט אם מדובר בהעשרה בשטח המדינה או בייבוא דלק גרעיני

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(צפו: ראש הממשלה נתניהו בנאום תקיף נגד איראן בכנסת)

לקראת פתיחת השיחות בין המעצמות לאיראן בז'נבה, הממשל האמריקני שוקל פתרונות אפשריים למחלוקת בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית. בין היתר, נשקלת האפשרות להתיר לאיראנים להמשיך להעשיר אורניום בשטחה – כך דווח אמש (שני) ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי בכיר בממשל.

המשטר בטהראן דורש להמשיך להעשיר אורניום למטרות שלום, ובסוף השבוע האחרון הבהיר כי אין בכוונתו להעביר אורניום מועשר אל מחוץ למדינה. עמדה זו של הממשל, עליה רמז הנשיא, ברק אובמה, בשבועות האחרונים, עומדת בניגוד לעמדת בעלות ברית מרכזיות של ארצות הברית במזרח התיכון, בהן ישראל, לפיה יש לדרוש מטהראן להשעות לחלוטין את העשרת האורניום במדינה.

הדבר עומד בניגוד גם לעמדת חברי הסנאט בארצו, ואלה מפעילים לחץ על הבית הלבן לדרוש פירוק מלא של פעילות ההעשרה. קבוצת מחוקקים משתי המפלגות העבירו השבוע מכתב לנשיא אובמה, ובו הפצירו בו "לא להסיר את העיצומים מעל איראן ולהשאיר את האופציה הצבאית על השולחן", כל עוד זו לא תסכים להקפיא את ההעשרה. הקבוצה הציעה הסכם המכונה בפיהם "השעיה תמורת השעיה", שבמסגרתו הקונגרס ידחה הצבעה על עיצומים נוספים אם איראן תשעה את העשרת האורניום שלה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. הבית הלבן, אוקטובר 2013. AP
יאפשר לאיראנים להמשיך להעשיר אורניום? אובמה/AP

ערב שיחות הגרעין, נשאל אחד מחברי צוות המשא ומתן האמריקני בנוגע לאפשרות שהממשל יסכים להיענות לדרישתו של המשטר האיראני, וזה התייחס לזכות של איראן לתכנית גרעינית למטרות שלום, אולם לא פירט אם הכוונה לאפשר לה להמשיך להעשיר אורניום בשטחה או לייבא דלק גרעיני ממדינות אחרות. "אנו מוכנים לדבר על מה שהנשיא אובמה אמר בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, על כך שהוא מכבד את הזכות של העם האיראני לקבל גישה לתכנית גרעין למטרות שלום", הסביר הבכיר האמריקני. "מה המשמעות של זה, זה נתון לדיון".

היום צפויים נציגי איראן להיפגש עם נציגי מעצמות ה-"5+1", החברות הקבועות של מועצת הביטחון – ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה – יחד עם גרמניה, בז'נבה שבשווייץ. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיבל הבטחות מפורשות ממנהיגי ארצות הברית, בריטניה וצרפת שמדינותיהם יתנגדו לכל הקלה בסנקציות לפני שאיראן תנקוט "צעדים משמעותיים", אולם הוא עדיין חושש מ"הסכם גרוע" בין המערב לבין איראן. "החשש הוא שהמערב לא יציג חזית אחידה, וברגע שמדינה אחת תקרא להקלה בסנקציות בתמורה לצעדים איראניים לא מספקים, אחרות יתקשו לשמור על קו תקיף", הסביר גורם מדיני בכיר.

בשל כך, בהמשך למאמצים של נתניהו לאורך החודש האחרון בנושא, הוא כינס אתמול בבוקר תדרוך עם גורמים בכירים במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי, כדי לגבש אסטרטגיית פעולה מדינית לאור חידוש המגעים. המשתתפים בתדרוך חויבו לחתום על טפסי סודיות. לוואלה! חדשות נודע כי התדרוך לא עסק בהיבטים מודיעיניים ומבצעיים, אלא דווקא בהיבטים דיפלומטים והסברתיים. גורמים שעודכנו בפרטי השיחה אמרו כי נתניהו מעוניין במאמץ מדיני והסברתי מול גורמים בכירים באירופה, במטרה למנוע "סדקים" בחזית האחידה של אירופה בנושא הסנקציות.

עוד בנושא:
ערב שיחות הגרעין, ישראל מנסה לאחד את המערב
יוזמה בסנאט: הסכם "השעיה תמורת השעיה" עם איראן
קרי ערב מו"מ עם איראן: טובת ישראל לנגד עינינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully