וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה בסנאט: הסכם "השעיה תמורת השעיה" עם איראן

ערב השיחות בז'נבה, סנאטורים בכירים פנו לאובמה בדרישה שלא להקל בסנקציות על איראן, אך הציעו עסקה שבה העשרת האורניום תיפסק תמורת עצירת החקיקה להטלת סנקציות נוספות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(ראש הממשלה מתייחס ללחץ על איראן בפתיחת מושב הכנסת, היום)

עשרה סנאטורים בכירים פנו הערב (שני) לנשיא ארה"ב ברק אובמה, והפצירו בו "שלא להסיר את העיצומים מעל איראן ולהשאיר את האופציה הצבאית על השולחן". עם זאת, הקבוצה הציעה הסכם המכונה בפיהם "השעיה תמורת השעיה", במסגרתו הקונגרס ידחה הצבעה על עיצומים נוספים אם איראן תשעה את העשרת האורניום שלה.

קבוצת הסנאטורים משתי המפלגות, בראשם יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז, שיגרה מכתב לאובמה וכתבה: "אנו דוחים את הצהרות איראן לפיהן היא תוכל להמשיך בהעשרת אורניום בשטחה (...) לאיראן אין זכות לתכנית גרעין לצרכי שלום, ואין לה זכות להעשרה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשיא איראן, חסן רוחאני, בטקס סיום קצינים בטהראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסנאטורים כתבו כי "אנו מקווים שהשיחות בז'נבה יובילו לפעולה איראנית ממשית, שתוכיח לעולם שאיראן אינה מבקשת להתחמש בנשק גרעיני. אך אם פעולותיה של איראן לא יהיו תואמות לרטוריקה המרגיעה שלה מהשבועיים האחרונים, נהיה מוכנים להטיל עיצומים נוספים כדי להגדיל את הלחץ על הממשלה בטהראן".

"תמורת צעדים שקופים ואמינים - נפעל לעצירת העיצומים הבאים"

חרף הטון החריף העולה מהמכתב, נכתב בו גם כי "אם הממשלה באיראן תנקוט צעדים שקופים ואמינים, נהיה מוכנים לפעול להשהות את סבב העיצומים הבא הנידון כעת בקונגרס. בקצרה, ארה"ב, יחד עם שאר החברות בקבוצת 5+1, צריכה לשקול הסכם של 'השעיה תמורת השעיה' - במסגרתו איראן תשעה את השעיית האורניום, וארה"ב תשעה הטלה של סנקציות חדשות".

מוקדם יותר, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו "כלכלת איראן התקרבה לנקודת שבר. חרף הלחץ, המשטר בטהראן טרם זנח את פיתוח הנשק הגרעיני - אבל הוא שינה את הטקטיקה".

בנאום בפתיחת מושב החורף של הכנסת, אמר נתניהו כי "איראן מוכנה לוותר על העשרה לדרגת ביניים תמורת הקלות משמעותיות בסנקציות. היא מוכנה לתת מעט מאוד ולקבל הרבה מאוד, אם לא הכל. אין סיבה לאפשר לה את המהלך הזה. זאת תהיה טעות היסטורית להרפות מהלחץ עכשיו, כי הלחץ יכול להביא את איראן לוותר על תכנית הגרעין". לדבריו, "אין ספק שנשק גרעיני בידי איראן יכוון בראש ובראשונה אלינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully