וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות של עשירים וגעגועים לגרמן: הרצליה אדישה

יהושע בריינר

15.10.2013 / 16:29

עם נתוני בגרות מרשימים ורחובות מטופחים, מה הפלא שתשעה מתמודדים על ה"כלה האטרקטיבית"? ומה מציעים צביקה הדר ורוביק דנילוביץ' החדש? הבחירות המקומיות – כתבה 12 בסדרה

אם הדשא של השכן ירוק יותר, אז הדשא של הרצליה ירוק מכולם. שיעור גבוה של זכאים לבגרות, רחובות מטופחים, שבילי אופניים ומצב סוציו-אקונומי מצוין. וזה עוד לפני שאמרנו מילה על עיירת הפיתוח המוכרת יותר כהרצליה פיתוח, עם בתים בשווי עשרות מיליונים על הים, במיקום הכי טוב בארץ, וחברות הייטק שהארנונה שלהם מממנת יפה את איכות החיים של התושבים.

עד כמה טוב המצב בהרצליה? שני המתמודדים המובילים מתווכחים על סוגיה הנוגעת לדירות נופש. נופש! תשעה חודשים אחרי שראש העיר יעל גרמן עזבה לטובת יאיר לפיד – כולם רוצים לרשת את מקומה ולעמוד בראש אחת הערים המוצלחות במדינת ישראל.

רחוב סוקולוב בהרצליה-מבקר העיר, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
כאן הדשא ירוק מכולם. רחוב סוקולוב בהרצליה/שלומי גבאי

בתור עומדים לא פחות מתשעה (!) מועמדים, שיא כלל-ארצי בבחירות המקומיות. מספר מועמדים כה רב ניתן למצוא רק כשמצב העיר גרוע במיוחד – או טוב במיוחד, ולא קשה להבין באיזה מצב נמצאת הרצליה. ברור כי מי שינצח את הבחירות הללו יקבל לידיו על מגש של כסף – תרתי משמע – עיר משומשת במצב שהרצל היה גאה במיוחד. מספר המועמדים מוביל גם למסקנה הברורה שסיבוב שני בהרצליה הוא בלתי נמנע.

למען הסדר טוב נמנה את כל המועמדים: עמוס רון, יפה יגר, צביקה הדר, מיכאלה זידנר, אורית רשפי, ירון עולמי, משה פדלון, שמואל סעדיה ויהונתן יסעור. התעייפתם? אתם לא לבד. משאל רחוב ליד שווארמה "ג'מיל" המפורסמת (והטובה אך יקרה) שברחוב סוקולוב בעיר, מעלה לא רק שתושבי הרצליה מותשים מהשלטים שמסביב – רובם כלל לא מכירים המתמודדים.

מחסור בדיור ותדמית דשנה

מכיוון שסיבוב שני הוא ודאי, למעשה מדובר בקרב של שמונה נגד אחד. האחד הוא ראש העיר המכהן, יסעור, שהיה סגנה של גרמן ומונה למחליפה עד לבחירות. יסעור יגיע בוודאות לסיבוב שני, והשאלה היחידה היא מי יתמודד מולו. אני פוגש אותו בפארק הרצליה. הוא בטוח בעצמו מאוד ואפילו טוען – במה שנראה כמו משאלת לב יותר מאשר נבואה מעשית – שינצח כבר בסיבוב הראשון.

"זו עיר לקנא בה, וכמי שהיה שותף לכל מה שקרה כאן ב-15 השנים האחרונות, אני מתכוון להמשיך את המדיניות של גרמן", אומר יסעור בן ה-65. כן, ממוצע הגילאים של המתמודדים גבוה יחסית, אבל זה לא מפריע ליסעור. "ביבי יותר צעיר ממני", משיב זקן המתמודדים שמגיע לפגישה בלבוש מוקפד.

"למה יש הרבה מועמדים? כי הכלה אטרקטיבית. יש לנו עיר מצוינת. אני ויעל הפכנו אותה לכזו. פיתחנו אותה בכל הרבדים – חינוך, תרבות, פארקים, איתנות פיננסית. זו עיר שיהיה נוח לנהל, רק צריך לדאוג שלא יבוא מישהו אחר ויקלקל". אלא שבעוד שיסעור מזכיר את גרמן פעם אחר פעם, שרת הבריאות דווקא נמנעת מלהצהיר על תמיכה במי שהיה סגנה במשך שנים כה רבות.

מפריע לך שגרמן לא רוצה לתמוך בך?

"רצונו של אדם כבודו. היא לא רוצה להביע תמיכה כי "יש עתיד" מתמודדת כאן, אבל כן, יש איזושהי תחושה לא טובה מזה. בכל מקרה, אנחנו אנשים מבוגרים ואני מכבד אותה מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
צביקה הדר מועמד לראשות עיירת הרצליה- מבקר העיר, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
"מודה שאני לפלף, אבל יודע לצעוק כשצריך". המועמד צביקה הדר/שלומי גבאי

בבית הקפה הסמוך למרכז הבינתחומי אני פוגש את אחד המתחרים העיקריים של יסעור, צביקה הדר. לא, לא מדובר בכוכב הבידור ובשופט "הכוכב הבא". למעשה, דמותו של הדר רחוקה שנות אור מזו של ז'וז'ו חלסטרה: הדר מהרצליה הוא ממושקף, מדבר בקול שקט, רגוע ושלו, קשה להביא לו את החלסטרה. "אני מודה שאני לפלף", הוא מעיד על עצמו, "אבל יודע לצעוק כשצריך".

לפני פוליטיקה: איך זה לחיות עם שם כזה?

"נחמד מאוד כי צביקה הדר הוא אהוד מאוד במדינה. אמנם קדמתי לו בשם והיו כמה פעמים ששמו תמונה שלו בעיתון במקום את תמונתי, אבל בסך הכל אין לי בעיה עם זה. עוד לא יצא לי לראות את 'הכוכב הבא' אבל עקבתי אחרי 'כוכב נולד'".

הדר, 57, שימש גם הוא סגן של גרמן, ובדומה למתחריו, גם הוא טוען כי הוא יורשה הטבעי. "מצבה הטוב של הרצליה כיום הוא בזכות העובדה שיעל השאירה אחריה תכניות. זאת הירושה של יעל, אבל צריך להמשיך קדימה. הפחד הגדול הוא שאחרי שהגענו למצבנו הנוכחי, ניסוג לאחור. אחרי שנים בחיים הציבוריים, יש לי את הלב והראש לנהל את העיר".

מבקר העיר בהרצליה, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
מספר המועמדים משקף את מצב העיר. המרינה בהרצליה/שלומי גבאי

כשאני שואל אותו על הבעיות של העיר, הוא מונה, בתשובה דומה למדי לזו שסיפקו שאר המועמדים, את המחסור בדירות לזוגות צעירים וכן את שירותי העירייה והניקיון בהרצליה. כן, תאמינו או לא, גם לתושבי הרצליה יש תלונות. "המלחמה שלי היא לא לשכנע את התושבים שבקלקיליה או בערים אחרות המצב גרוע יותר, אלא להפוך את הרצליה שלנו לנקייה ונעימה יותר. מה שמטריד אותי בעיקר זה לדאוג שהתושבים יקבלו את התמורה המלאה לארנונה שהם מקבלים. אתה מדבר על תדמית דשנה? אני אוכל לחיות עם התדמית הזו כל עוד העיר תמשיך לצעוד קדימה, ואני בטוח שאני האיש לעשות את זה".

"יש מצב שגרמן חוזרת?"

בינתיים, ברחוב סוקולוב אני נפגש עם שני מועמדים נוספים. אחד הוא משה פדלון, שעמד עד לפני כמה חודשים בראש אגף התחזוקה והלוגיסטיקה בעיריית הרצליה והחליט הפעם לצלול למים העמוקים של הפוליטיקה. הוא בן 60, סב לארבעה נכדים ובטוח שיוכל לנהל את העיר טוב יותר מהאחרים.

"נוצר ואקום בעקבות העזיבה של גרמן והחלטתי להתמודד כדי למנף דברים שכואבים לתושב, כמו נושא הדיור, התחבורה ואיכות השירות לתושב", הוא אומר. פדלון אדם חביב מאוד, חייכן ועושה רושם שאפילו תמים, אבל אין ספק שהוא מאמין בכוחו להפוך מעובד העירייה לזה העומד בראשה. "אני הרצלייני מלידה, נולדתי במעברה שהייתה כאן אחרי שההורים הגיעו מהאנייה היישר להרצליה. אני מדבר עם אנשים בגובה העיניים ואין כמעט תושב שלא מכיר אותי. אני בא להתמודדות הזאת עם נשמה ומרגיש שיש סחף, צונאמי לכיוון שלי".

ירון עולמי מועמד לראשות עיירת הרצליה- מבקר העיר, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
חבר מועצה מגיל 25. צעיר המתמודדים ירון עולמי/שלומי גבאי

לא רחוק משם אני פוגש את צעיר המועמדים, ירון עולמי. בעוד ששאר המתמודדים משחקים עם נכדיהם בזמנם הפנוי, עולמי בן ה-37 ליווה השנה את את בנו הבכור לכיתה א'. כבר בגיל 25 הוא שימש חבר מועצה, ובקדנציה האחרונה היה אופוזיציה לוחמנית למדי נגד גרמן. "כל חיי אני עוסק בעשייה ציבורית, רואה בזה שליחות של ממש ועושה את זה בחרדת קודש". כעת הוא רוצה להיות הרוביק דנילוביץ' של העיר. "העיר בדעיכה והיא עייפה", אומר עולמי, "היא צריכה דווקא אדם צעיר ורענן שבא עם אנרגיות".

אתה חושב שרע בהרצליה? אנשים חולמים על דירה כאן.
"בהחלט לא רע, אבל היום העיר לא מדברת בכלל לצעירים. ידעת שיש הגירה שלילית מהרצליה? מה שבנו כאן זה מגדלים לעשירים בלבד, דירות חמישה חדרים בחמישה מיליון שקלים. מי יכול להרשות לעצמו את זה? שכחו את ההרצליינים. יש כאן הזדמנות להתנעה מחדש של העיר ואני לא חושב שאנשים בני 65 מתאימים. צריך פה משהו חדש ושונה, ואני נופל למשבצת הזאת".

הרצליה פיתוח-מבקר העיר בהרצליה, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
לא בונים על שיעורי הצבעה גבוהים של התושבים. רחוב בהרצליה/שלומי גבאי

בינתיים, בשווארמה של ג'מיל מכינים עוד לאפות מלאות בבשר. למרות שפניהם של המועמדים בשלטים מביטים מכל פינה, התושבים נותרים באדישותם. גם המועמדים לא בונים על שיעורי הצבעה גבוהים, רק מקווים לעלות לסיבוב השני והמכריע. "תאמין לי, לא מכיר אף אחד מהם", אומר לי התושב שמעון כשטחינה מטפטפת על שולחנו, "גרמן הייתה הכי טובה. יש מצב שהיא חוזרת?".

מבקר העיר - ביקורים קודמים:
האם בחדרה הסקר ברדיו המקומי יכריע גורלות?
"המרוקאים נגד הרוסים": הקרב על עיריית דימונה
בבית שמש מקווים לשינוי: "יש סיכוי שהעיר תינצל"
החרדים יכריעו: מי ישקם את קריית מלאכי?
תחושות רדיפה בעיר הרדופה: לוד תצא לדרך חדשה?

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully