וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בחדרה הסקר ברדיו המקומי יכריע גורלות?

יהושע בריינר

8.10.2013 / 16:53

ראש העיר המכהן נעצר בעבר באשמת שחיתות, אך זה לא עוצר בעדו לקבל את תמיכת המקומונים בבחירות. מולו עומד תא"ל במיל' המאשים את "תרבות הקוזה נוסטרה" אצל תושבים מפוחדים

בבניין הישן והלא מטופח שבו שוכנת עיריית חדרה נדמה שלשעה אחת כולם הפסיקו לעבוד. כמעט מכל חדר נשמעת תחנת הרדיו המקומית משדרת תוצאות סקר שמיטיב עם ראש העיר הנוכחי חיים אביטן. התוצאות המחמיאות גורמות לעובדים וגם לעוברים והשבים במסדרונות העירייה לחייך. גם בסיור בין החנויות ברחוב הנשיא בעיר, מהר מאוד עולה המסקנה, שיותר מכל עיר אחרת שבה סיירתי, הבחירות המקומיות מצליחות להוציא את הציבור בחדרה מאדישותו. אחד המקומונים שמחולק בחינם מצביע גם הוא בכותרת הראשית על ניצחון לאביטן והפסד למתחרהו העיקרי צביקה גנדלמן ורבים ברחוב אוחזים בעיתון ומצביעים על הסקר. העובדה שבסקר לא מוצגים נתונים בסיסיים כמו כמה אנשים נשאלו והאם מדובר במדגם מייצג, לא מפריעה לקוראי העיתון, וכך גם העובדה שתמונתו של אביטן מופיעה בו באופן מחשיד 13 פעמים, גוזר סרטים, נואם ומתחבק. בעיר כמו חדרה - המקומונים הם כח משמעותי ביותר.

חיים אביטן מועמד לראשות העיר חדרה, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
בפועל נראה כי התואר של "חשוד" לא מפריע לו. אביטן/שלומי גבאי

גם בלשכתו, אביטן מאזין לשידור ברדיו המקומי ומחייך, "אני אוהב את העיר הזאת", הוא אומר, אבל עד לאחרונה לא היו לאביטן הרבה סיבות לשמוח. אביטן נמצא ברשימה הלא מחמיאה של ראשי ערים ששמם נקשר לפרשיות שחיתות, אלא שכאן הדברים היו חמורים אף יותר. בחודש יוני האחרון פשטה המשטרה על עיריית חדרה ועצרה את אביטן בחשד למספר עבירות ובהן קבלת שוחד. אם לא די בכך, נעצר ראש העיר לשמונה ימים, כולל המעמד המביך של צילומי תקשורת מאחורי תא המעצר בבית המשפט ואמירה קשה של השופט לפיה "התמונה המתקבלת לכאורה היא של חדירה של גורמי פשיעה לתוך עיריית חדרה". אלא שהדגש כעת הוא על המילה "לכאורה", שכן בינתיים שוחרר אביטן למעצר בית וכעבור מספר שבועות כבר שב לעבודתו בעירייה ולהתמודדות על קדנציה נוספת. בפועל נראה כי התואר של "חשוד" לא מפריע לאביטן.

לראשות העיר חדרה, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
"הבנייה כאן בשיאה והפכתי את חדרה לעיר נחשקת"/שלומי גבאי

"אין בסיפור הזה שום דבר", קובע ראש העיר, "אלה שלא מסוגלים לנצח אותי בקלפי מנסים להפיל אותי בדרכים אחרות. זו זכותה וחובתה של המשטרה לחקור אבל אני מאמין ברשויות החוק ובטוח שאצא מזה זך ונקי".

אתה חושב שהציבור יצליח לשכוח את התמונה שלך מובל לתא החשודים בבית המשפט?

"כן. תראה, חוויתי חוויה קשה. זה לא קל להיות במעצר, אבל גם כשהרגשתי שעולמי חרב עליי האמנתי שהצדק יצא לאור. יש כאן בחדרה קומץ קטן שאין אותו בשום עיר אחרת, שכל בוקר קמים וחושבים איך לפגוע בי. למה? כי אני באתי משום מקום, מסיפור חיים לא פשוט וזה מפריע להם. אתה בא מבחוץ ומכיר אותי רק דרך התקשורת, אז זה באמת נשמע כמו משהו גדול ומפחיד, אבל מי שמכיר אותי כאן אלה התושבים שפוגשים אותי כל יום והם יודעים את האמת. הם די חכמים ודי נבונים. אני רגוע והכל בסדר, אין שום דבר ולא יהיה שום דבר".

כשאני שואל אותו על כוחו במקומונים הוא משיב בביטול. "מי שלא יודע לרקוד אומר שהריצפה עקומה. התוצאות של חדרה מדברות בעד עצמן: פעם חדרה הייתה בגירעון, הייתה כאן הגירה שלילית ודימוי העיר היה גרוע ביותר. אני הרמתי את העיר הזאת מהריצפה. פיתחתי את הכבישים והייתי מתדפק על דלתות של משרדי הממשלה כדי שחדרה תהיה בראש סדר העדיפויות. הבנייה כאן בשיאה והפכתי את חדרה לעיר נחשקת. החזון שלי הוא להפוך את חדרה למטרופולין החמישי במדינה ואנחנו בדרך לשם".

התושבים חוששים להתראיין

אז האם החשד לשחיתות בעיריית חדרה תספיק להדיח ראש עיר? המתמודד המרכזי מול אביטן מקווה מאוד שכן. עבור גנדלמן, זוהי הפעם השנייה שבה הוא מנסה לנצח את אביטן. הוא מדור הגנרלים שעבר מהמדים והדרגות אל הביצה הפוליטית המקומית והמלוכלכת. הוא השתחרר לפני מספר שנים כתת-אלוף לאחר שירות כקצין בכיר בפיקוד צפון ובתפקידים נוספים, ומשמש כיום כסגן מפקד הגיס הצפוני במילואים. גנדלמן מתמודד מטעמה של "יש עתיד" ומספר שכדי לרוץ מטעמו של יאיר לפיד עבר מבחני אמינות, כולל דרישה להביא תעודת יושר מהמשטרה ובדיקה של גרפולוג. "ללמדך שלמרות שאני אדם יחסית מוכר, אתה רואה כמה חשוב להגיע נקי. זוהי פוליטיקה חדשה". יש לו תוכניות רבות לקידום העיר, אבל הדגש הוא כאמור בפרשיות השחיתות של אביטן.

צביקה גנדלמן מועמד לראשות העיר חדרה, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
"הצבעתי לאורך שנים על דברים לא כשרים והדברים מחלחלים למטה". גנדלמן/שלומי גבאי

"יש בחדרה תרבות של קוזה-נוסטרה", קובע הגנרל במיל' גנדלמן, "אני הצבעתי לאורך שנים על דברים לא כשרים והדברים מחלחלים למטה. אנשים פה בעיר מפחדים להגיד את מה שהם חושבים, מאיימים עליהם במקומות העבודה שלהם, פשוט תרבות של הפחדה". ואכן, כשאני עושה עם גנדלמן סיבוב בשוק המקומי, חלק מהמרואיינים שמשבחים אותו ומספרים ש"הסרגל עקום ליד גנדלמן", מפחדים להתראיין בשמם. "תבין אותי", אומר אחד מהם, "הבן שלי עומד לקבל תפקיד חשוב ואם מישהו של אביטן יראה את זה, הלך לבן שלי הג'וב". כמו האיש הזה היו גם נוספים. "על הדברים האלה בדיוק אני מדבר. אנשים מפחדים, זה נראה לך נורמלי?". אלי רובין מדוכן הירקות היה מהבודדים שהסכימו לדבר בשמם. "אני לא מפחד מכלום", הוא אומר, "אני מכיר את צביקה מילדות ואומר לך שהוא אדם ישר, בלי תככים ובלי קומבינות. אני קורא את העיתונים ואומר לך שאין עשן בלי אש".

לראשות העיר חדרה, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
"אני כל כך מאמין בחדרה ומה שמחזיק אותי פה זה החזון שיש לי בשבילה"/שלומי גבאי

התרשמתי שאת גנדלמן מעסיקים גם נושאים נוספים. סוגיית המקומונים שעושים לו את המוות, בריחת הצעירים, ההתחרדות של חדרה והגאווה העירונית שנמצאת לדבריו בשפל. "אנשים מתביישים לומר שהם מכאן. אפילו אור עקיבא עקפה אותנו בנתוני הבגרויות. אין כאן חיי תרבות מינימליים, אין איזורי בילוי, חוף הים מוזנח. איך אפשר להסביר עיר במיקום כל כך מרכזי עם כל כך הרבה פוטנציאל שמגיעה למצב כזה?".

אני תוהה למה אתה צריך את זה. הרי עד לפני כמה שנים, וגם היום במילואים, היית אחראי על ביטחון המדינה ממש. היית בקרב מוחות מול נסראללה ואסד ופתאום אתה צריך להתעסק במה כתב נגדך מקומון נידח בחדרה. אתה חושב על זה לפעמים?

"כן, אבל אבל אני כל כך מאמין בחדרה ומה שמחזיק אותי פה זה החזון שיש לי בשבילה. נכון שפעם היה קו ישיר בין קצינים בכירים שהשתחררו לבין הרשויות המקומיות, אבל לצערי אנשים טובים, ולא רק מצה"ל, נרתעים מהעיסוק בזה. לי יש את האפשרות לעשות את מה שאני מאמין ומהמציאות שבה העיר נמצאת כיום, אפשר רק להצליח".

מ"רדיו תשעים" נמסר כי "הסקר בוצע ע"י יוסי ודנה ממכון שווקים פנורמה,ובוצע על פי חוק הבחירות וכללי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו".


מבקר העיר – טורים קודמים

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully