וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקיצוץ בסיוע הצבאי למצרים יפגע במלחמה בטרור"

13.10.2013 / 1:29

גורם ישראלי בכיר הזהיר כי הקיצוץ שעליו הודיעה ארצות הברית "יקרין על מדינות נוספות באזור". במערכת הביטחון ניהלו שיחות עם וושינגטון במטרה למנוע את המהלך

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

(הסיוע האמריקני למצרים יקוצץ)

החלטת ארצות הברית להקפיא את הסיוע הביטחוני למצרים, שעליה הודיע משרד החוץ האמריקני ביום חמישי האחרון, מעוררת דאגה רבה במערכת הביטחון בישראל. בימים האחרונים קיים גורם מדיני בכיר מירושלים שיחות עם כמה גורמים במשרד ההגנה האמריקני והבהיר כי הקפאת הסיוע הביטחוני לצבא המצרי עלולה לערער את היציבות באזור. לדברי הגורם הבכיר, "הגנרל עבד אל-פתח א-סיסי הפך לגורם מייצב באזור. הוא נלחם בטרור בסיני, משמיד מנהרות, מונע הברחות נשק, מצר את צעדיו של חמאס ושומר על הסכם השלום. אם יפגעו בתקציב הצבא המצרי, זה עלול לפגוע במלחמה נגד הטרור".

הגורם המדיני הבכיר התרשם כי החוקים בארצות הברית לא מאפשרים בשלב זה העברה אוטומטית של הכסף, מאחר שהעימותים בתוך מצרים נמשכים וקיימת הגבלה להעביר סיוע ביטחוני לאזורי עימות. הגורם המדיני הבכיר אמר באותה שיחה: "סיסי הוא מ'הטובים' ולאמריקנים לקח זמן להבין את זה. פגיעה במצרים תקרין על השפעת ארצות הברית על סעודיה, ירדן, קטאר ומדינות נוספות". הגורם העריך כי בקרוב צפויה התפתחות בסיוע הביטחוני במצרים.

עימותים בין הצבא לתומכי האחים המוסלמים  בכיכר תחריר לרגל ציון 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, מצרים אוקטובר 2013. רויטרס
"מצרים תמשיך בדרכה לעבר הדמוקרטיה". עימותים בכיכר תחריר בין הצבא לתומכי האחים המוסלמים בתחילת החודש/רויטרס

בשבוע מסרו בכירים בממשל האמריקני כי מטרת ההקפאה היא עידוד השלטון הצבאי להשיב את הדמוקרטיה למדינה. וושינגטון הבירה תפסיק את העברתם של 260 מיליון דולרים במזומן והלוואה עתידית לממשלה המצרית על סך 300 מיליון דולר, בנוסף להקפאת משלוחי מערכות צבאיות רחבות היקף, טנקים, מטוסי קרב מדגם F-16, מסוקי אפאצ'י וטילי הרפון.

הסיוע למצרים יימשך ויתמקד בתמיכה צבאית למלחמה בארגוני טרור ושמירה על הביטחון בסיני, כמו גם בתחומים אזרחיים כגון בריאות, חינוך ופיתוח המגזר הפרטי, אך שארית הסיוע הצבאי "תהיה תלויה בהתקדמות לקראת ממשלה אזרחית שתיבחר בבחירות דמוקרטיות, חופשיות והוגנות", כפי שאמרה דוברת משרד החוץ של ארצות הברית.

שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, התקשר בשבוע שעבר לעמיתו המצרי, עבד אל-פתח א-סיסי, השולט במדינה בפועל מאז הדחת הנשיא מוחמד מורסי, ועדכן אותו על ההחלטה. דובר משרד החוץ המצרי מסר בתגובה על החלטת ארצות הברית כי היא שגויה, לדבריו, והוסיף: "מצרים לא תיכנע ללחץ האמריקני ותמשיך בדרכה לעבר הדמוקרטיה".

עוד בנושא:
סטירת הלחי של אובמה לגנרלים המצרים
חשש בישראל מהקיצוץ בסיוע לקהיר: "ארה"ב משחקת באש"
ארה"ב מקפיאה מאות מיליוני דולרים מהסיוע הצבאי למצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully