וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מקפיאה מאות מיליוני דולרים מהסיוע הצבאי למצרים

10.10.2013 / 1:23

בעקבות הדחת מורסי והדיכוי האלים של "האחים המוסלמים" הודיע ממשל אובמה כי ישהה גם משלוח מטוסי ומסוקי קרב. המשך הסיוע יותנה בהתקדמות לקראת הקמת ממשלה דמוקרטית

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

(צפו בהפגנות האלימות ברחבי מצרים בתחילת השבוע)

ארצות הברית תקפיא מאות מיליוני דולרים מהסיוע הצבאי למצרים במטרה לעודד את השלטון הצבאי להשיב את הדמוקרטיה למדינה – כך הודיעו הלילה (חמישי) בכירים בממשל האמריקני. וושינגטון תעצור העברת 260 מיליון דולר במזומן והלוואה עתידית לממשלה המצרית על סך 300 מיליון דולר, בנוסף להקפאת משלוחי מערכות צבאיות רחבות היקף, טנקים, מטוסי קרב מדגם F-16, מסוקי אפאצ'י, וטילי הרפון. ההחלטה התקבלה על רקע תפיסת הצבא את השלטון בחודש יולי האחרון והדיכוי האלים של אנשי "האחים המוסלמים".

על פי ההודעה הרשמית של מחלקת המדינה האמריקנית, הסיוע למצרים יימשך ויתמקד בתמיכה צבאית למלחמה בארגוני טרור ושמירה על הביטחון בסיני, כמו גם בתחומים אזרחיים כגון בריאות, חינוך ופיתוח המגזר הפרטי. עם זאת, שאר סיוע הצבאי "יהיה תלוי בהתקדמות לקראת ממשלה אזרחית שתיבחר בבחירות דמוקרטיות, חופשיות והוגנות", כדברי דוברת מחלקת המדינה. שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, התקשר לעמיתו המצרי, עבד אל-פתאח א-סיסי, השולט במדינה בפועל מאז הדחת הנשיא מוחמד מורסי, ועדכן אותו על החלטת הממשל.

מסוק קרב מדגם אפאצ'י של צבא מצרים טס בשמי קהיר. AP
מסוק אפאצ'י מצרי, מהסוג אותו הקפיאה ארצות הברית/AP

ממשל אובמה החל לבחון את צמצום הסיוע הצבאי לקהיר בחודש אוגוסט, אחרי המהומות האלימות שבמהלכן הרגו כוחות הביטחון המקומיים מאות מפגינים בבירה המצרית. וושינגטון כבר הקפיאה את העסקה להעברת ארבעה מטוסי קרב מדגם F-16 למצרים, וביטלה את התמרון המשותף "כוכב זוהר". בנוסף הקפיאה בחשאי סכום של 585 מיליון דולרים מתוך הסיוע הצבאי באמצעות העברתו לחשבון זמני, שקהיר לא יכולה למשוך ממנו את הכסף. השנה הקציבה ארצות הברית למצרים 1.3 מיליארד דולרים בסיוע צבאי, שמתוכו - בהתאם להקפאות התקציב האחרונות - ייתכן שנותרו רק כמה מאות מיליוני דולרים. אתמול אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, כי "האינטרס שלנו היה לעודד ממשל שמשקף את רצון העם המצרי ומכבד את זכויות האדם. נמשיך לעבוד עם ממשלת המעבר במצרים כדי לקדם את האינטרס הזה, אך לא נמשיך בעסקים כרגיל".

מטוס תובלה C-17 מעל הפירמידות של גיזה, תרגיל "כוכב זוהר". מצרים, 2009. AP
הסיוע הצבאי למלחמה בארגוני הטרור ולשמירה על הביטחון בסיני לא יוקפא. מטוס תובלה אמריקני מעל הפירמידות בגיזה/AP

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", ישראל מעורבת מקרוב בדיונים על צמצום הסיוע למצרים. גורם בירושלים אמר לעיתון כי ישראל חוששת מהמצב במדינה ומיציבותו של הסכם השלום, אך היא גם מבינה את "התמונה הרחבה של האינטרסים האמריקניים". לדבריו, "ביקשנו מהם שיתנו סיכוי למצרים, אך אנחנו לא מתערבים בכל הנוגע לסיוע הצבאי". גורמים ישראלים טרם הגיבו לדיווח הרשמי של ממשל אובמה.

עוד בנושא:
אחרי יום הדמים בקהיר: 10 הרוגים בפיגועים נגד הצבא
כך הידרדר "יום הניצחון על ישראל" למרחץ דמים המוני
סנאטור בכיר: אובמה הקפיא בחשאי את הסיוע למצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully