וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: סרקוזי לא יעמוד לדין בפרשת "מעטפות הכסף"

7.10.2013 / 17:02

שמו של הנשיא לשעבר הושמט מהאישום בקבלת מימון לא-חוקי מהאישה העשירה בעולם, תוך ניצול מחלת האלצהיימר שלה. ההחלטה סוללת את דרכו של סרקוזי להתמודדות בבחירות ב-2017

התביעה בצרפת ביטלה את החקירה הפלילית נגד הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, שנחשד בקבלת מימון לא-חוקי לקמפיין הבחירות שלו מהאישה העשירה במדינה ובעולם כולו. העיתון "לה מונד" דיווח בצהריים (שני) כי שמו של סרקוזי הושמט מכתב האישום ב"פרשת בטנקור", אך עשרה אחרים צפויים לעמוד לדין, בהם שר העבודה לשעבר אריק וורת. סרקוזי נחקר בחשד ששקיבל מעטפות מלאות מזומנים מליליאן בטנקור, היורשת של אימפריית התמרוקים לוריאל. התביעה טענה כי הוא ניצל את מחלת האלצהיימר של הקשישה בת ה-90 כדי לגזול ממנה ארבעה מיליון אירו.

ההחלטה שלא להעמיד לדין את סרקוזי עשויה לסלול את דרכו להתמודדות על הנשיאות ב-2017. חרף ההפסד בבחירות האחרונות לפרנסואה הולנד, סרקוזי נותר הפוליטיקאי הפופולרי ביותר בקרב הימין. למרות החקירות הרבות שסרקוזי שקוע בהן, הוא ממשיך כל העת להתרים כספים עבור קמפיין עתידי. מעמדו ממשיך להתחזק בשל האכזבה מהנשיא הולנד ובשל קרבות הירושה במפלגת הימין שנטש, UMP, שאינה מצליחה לשקם את מעמדה. לפי מרבית ההערכות, ראשי המפלגה, ז'אן פרנסואה קופ ופרנסואה פיון, יפנו את הדרך עבור סרקוזי (58), אם יחליט לעמוד בראשה.

ניקולא סרקוזי. ניס, ספטמבר 2013. רויטרס
סרקוזי אחרי כנס של מפלגתו בניס, בסוף החודש שעבר/רויטרס

כתב האישום נגד סרקוזי גובש על ידי שני שופטים-חוקרים בבורדו, והחקירה צברה תאוצה אחרי שסרקוזי הפסיד בבחירות ואיבד את חסינותו מהעמדה לדין. משרתה האישי של בטנקור העיד כי סרקוזי היה "בן בית" אצל הקשישה, במהלך קמפיין הבחירות המוצלח שלו ב-2007. כמו כן נטען כי אחד מעוזריו לשעבר של הנשיא לשעבר ביקר בביתה של בטנקור ולקח ממנה מעטפות מלאות במזומנים. בחודש מרץ האחרון זומן סרקוזי לעימות עם המשרת, ולאחר מכן פורסמה הטיוטה לכתב האישום נגדו. הוא עמד בפני שלוש שנות מאסר וחמש שנות קלון. סרקוזי הכחיש בתוקף את ההאשמות, וטען כי פגש את בטנקור רק פעם אחת.

ליליאן בטנקור, בעלת השליטה בענקית הקוסמטיקה לוריאל. מרץ 2012. AP
יורשת לוריאל ליליאן בטנקור, עם בני משפחתה בפריז בשנה שעברה/AP

הפרשה הסעירה את צרפת זה קרוב לשלוש שנים. בטנקור, בת 90, הוגדרה ע"י מגזין פורבס כאישה העשירה בעולם. משרתה האישי, שבהמשך העיד נגדה, טען כי היא העלימה מס בעשרות מיליוני אירו דרך בנקים שוויצרים, ושמרה חלק גדול מהכסף במזומן, במעטפות בביתה שבפריז. בפרשה נפרדת, בתה של בטנקור, שביקשה להשתלט על חברת לוריאל, הכריזה על אמה כ"לוקה באלצהיימר משתולל", ולכן האם לא העידה בפרשה הקשורה לסרקוזי.

סרקוזי נחקר בכמה אישומים נוספים, שהחמור שבהם הוא "פרשת קראצ'י", או "קרא'ציגייט". לפי החשד, סרקוזי, שכיהן ב-1995 כשר האוצר, נטל כספים לא-חוקיים ממכירת צוללות לפקיסטן, והשתמש בהם למימון קמפיין הבחירות לנשיאות של ראש הממשלה דאז, אדוארד בלדור. שבע שנים לאחר מכן, היחסים מול פקיסטן הוקפאו בהוראת הנשיא ז'אק שיראק, וכספים שהובטחו למתווכים מטעמה בעסקאות נשק לא הועברו לה. בצרפת חושדים כי בשל כך, המודיעין הפקיסטני ביצע בקראצ'י פיגוע נקמה ב-11 מהנדסים צרפתים.

לקריאה נוספת
פרשת מעטפות הכסף: איומים ברצח וקליעים במעטפה
צרפת: סרקוזי נתבע על שיבוש חקירה בפיגוע ב-2002
החוקרים פשטו על ביתו של סרקוזי ועל משרדו בפריז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully