וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על ירושת סרקוזי מאיים לפרק את מפלגתו

רויטרס

26.11.2012 / 22:54

אופרת סבון בפריימריז במפלגת הימין בצרפת: המנצח הוכרז בתום שבוע של טענות לזיופים, והמפסיד מאיים לשבור את הכלים. המתווך נכשל - והנשיא לשעבר הוזעק כדי להרגיע את כולם

מפלגת האופוזיציה בצרפת הודיעה הערב (שני) כי ז'אן פרנסואה קופה יירש את הנהגתה מידיו של הנשיא לשעבר, ניקולא סרקוזי. זאת, אחרי שנערכה ספירה מדוקדקת של כל הקולות בפריימריז, ברקע טענות לזיופים ואי-סדרים בחלק מהקלפיות, שננעלו כולן כבר בשבוע שעבר.

ראש הממשלה לשעבר, פרנסואה פיון, שהפסיד לקופה, ושבמשך השבוע האחרון סירב להכיר בתוצאות הבחירות, הזדרז להודיע כי גם ההכרעה מהערב "אינה חוקית", משום שהוועדה שפרסמה את ההחלטה הייתה "מוטה" לטובת יריבו.

לפי התוצאות החדשות, קופה - בן טיפוחיו של סרקוזי, שמחזיק בעמדות ניציות בכל הנוגע לדת ולהגירה – ימונה ליו"ר מפלגת UMP, אחרי שקיבל 952 קולות יותר מיריבו, בתום ספירת 173 אלף הקולות שהטילו חברי המפלגה. למעשה, קופה, בן 48, הוכרז כמנצח כבר בשבוע שעבר, אחרי שזכה בפריימריז בפער של 98 קולות בלבד. פיון, בן 58, שכיהן כראש הממשלה של סרקוזי עד ההפסד בבחירות לנשיאות בחודש מאי האחרון, טען באותו לילה כי אם ייספרו מחדש כאלף קולות שהוטלו בקלפיות במושבות הצרפתיות מעבר לים, הרי שהוא "ינצח בפער של 26 קולות". לדברי פיון, הקולות האלה לא נספרו בטעות.

מזכ"ל מפלגת הימין בצרפת UMP, ז'אן פרנסואה קופה. פריז, 26 בנובמבר 2012. Michel Euler, AP
קופה, יו"ר המפלגה הנבחר, גם אם לא המנצח הבלתי-מעורער/AP, Michel Euler

ההתגוששות הפנימית במפלגה, שעד לאחרונה החזיקה במושכות השלטון במדינה, לצד הטענות על זיופים בקלפיות, גרמו לזעזוע של ממש בצרפת, וחשפו את עומק הקרע בין המחנות המתונים והקיצוניים במפלגה, הנאבקת לחזור לתודעה הציבורית, אחרי ההפסד הצורב והכפול שנחלה בבחירות לנשיאות ובבחירות לפרלמנט. החשש המרכזי בקרב הימין בצרפת הוא שאם המפלגה תישאר מפולגת ומסוכסכת גם בחודשים הקרובים ללא מנהיג ברור, מי שירוויחו מהמצב הם המפלגה הסוציאליסטית - בראשותו של הנשיא פרנסואה הולנד, ותנועת החזית הלאומית - בראשותה של אשת הימין הקיצוני, מארין לה פן.

במשך השבוע האחרון, איים פיון לנקוט אמצעים משפטיים שונים כדי לערער על הניצחון של יריבו בפריימריז המפלגתיים. לבסוף, הוזעק לפריז ראש הממשלה לשעבר אלן ז'ופה, שייסד את המפלגה יחד עם הנשיא לשעבר ז'אק שיראק. מאמציו לפשר בין הנצים נכשלו אחרי פחות משעה. ז'ופה, כיום ראש העיר בורדו, ושבתפקידו הציבורי האחרון כיהן כשר החוץ תחת ראש הממשלה פיון ותחת הנשיא סרקוזי - פנה בעצמו לנשיא לשעבר. הוא התחנן בפניו שיניח לרגע את עיסוקיו המשפטיים וישוב למפלגה שנטש בסערה, כדי להציל אותה מקריסה מוחלטת.

ניקולא סרקוזי, לשעבר נשיא צרפת. פריז, 26 בנובמבר 2012. רויטרס
מעוניין לתווך בשקט. סרקוזי, הבוקר בפריז/רויטרס

סרקוזי, שרק בסוף השבוע ניצל בנס מהעמדה לדין פלילי, וכנראה סלל את דרכו להתמודדות אפשרית לנשיאות ב-2017, בהתאם לרצונם של כשני שליש מחברי המפלגה, לפי סקרים אחרונים - נפגש לסעודת צהריים עם פיון, תחת מעטה חשאיות ומבלי שנמסר מה סוכם בפגישה. לפי ז'ופה, "סרקוזי הוא האדם היחיד שיש לו סמכות חזקה דיה כדי להציע פתרונות במקומות שבהם אני כלל לא רואה את קיומם". ככל הנראה, סרקוזי נפגש אמש גם עם היו"ר החדש, קופה. לפי מרבית הפרשנים, קופה ייאלץ לפנות לסרקוזי את הדרך אם הנשיא לשעבר ירצה להתמודד שוב לנשיאות.

"התאבדות חיה"

בעוד שהעיתונות הליברלית והסאטירית בצרפת לועגת למפלגה החרבה, אפילו העיתונים המזוהים עם הימין בצרפת כבר מאסו במצב שנוצר, ודוחקים במפלגה להגיע לפתרון מהיר שימנע את פילוגה. היומון השמרני "לה פיגרו" קבע כי הקרע במפלגה הוא בבחינת "התאבדות חיה", ובמאמר מערכת שפרסם בשערו קרא לפיון ולקופה להגיע ל"פתרון מוסכם שישים קץ למחזה מעורר-רחמים שמבייש את הפוליטיקה הצרפתית".

השבועון הפופולרי "ג'ורנל דו דימאנש" פרסם אתמול סקר, לפיו 71% מכלל הציבור תומך בקיום פריימריז חדשים במפלגה. לפי הסקר, גם מרבית חברי המפלגה מחזיקים בדעה דומה. ככל הנראה, גם המתווך אלן ז'ופה תומך ביוזמה הזו. ומה עם היו"ר הנבחר של המפלגה, ז'אן פרנסואה קופה? הוא מסר בתגובה כי "הרעיון הזה לא נשמע הגיוני בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully