וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסלמה במצרים נמשכת: 34 הרוגים בעימותים

תומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי ניצלו את האירועים ההמוניים לציון 40 שנה למלחמת יום הכיפורים כדי להתעמת עם כוחות הביטחון ברחבי המדינה. יותר מ-100 נפצעו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הסלמה קשה במצרים: לפחות 34 בני אדם נהרגו היום (ראשון) ברחבי המדינה במהלך עימותים בין תומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי לבין כוחות הביטחון – זאת בצלם של האירועים לציון 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. שבעה מההרוגים נורו למוות בכיכר רעמסס, שהייתה מוקד החיכוכים גם בסבב האלימות הקודם. במשרד הבריאות המצרי אישרו את מספר ההרוגים, והוסיפו כי ישנם מעל 100 פצועים שהועברו לטיפול בבתי החולים השונים. לפחות 26 מההרוגים נמנו בבירה קהיר, ועוד שניים בהרים דלגה ובני סואף שמדרום לבירה. עוד נמסר כי בעיר ובסביבותיה נעצרו לפחות 200 מאנשי האחים המוסלמים.

עוד באותו נושא:
מצרים: אלפים ציינו 40 שנה ל”מלחמת אוקטובר” בקהיר
להיכנס לראשה של הממשלה החדשה במצרים
אלי זעירא: ”צריך לתת למצרים צל”ש על ההונאה במלחמה”

מפגינים במצרים ביום השנה למלחמת יום כיפור, אוקטובר 2013. רויטרס
שוב הרוגים ופצועים בקהיר, היום/רויטרס

בניסיון לדכא את המהומות שעוררו אנשי מורסי וכדי למנוע מהם להיכנס לכיכר תחריר, שם התאספו אלפים מתומכי המשטר הצבאי לחגוג את ה"ניצחון" במלחמת אוקטובר (שמה של מלחמת יום הכיפורים במצרים), השתמשה המשטרה בגז מדמיע ובירי באוויר. בעיר הדרומית דלגה נאלצו כוחות הביטחון לירות כדורים חיים לעבר קהל אלפים שיידה לעברם אבנים. עימותים נרחבים אירעו גם בעיר איסמאעילייה שלחופי תעלת סואץ.

לנוכח האירועים, פנה ראש ממשלת מצרים, חאזם בבלאווי, לציבור במדינה בנאום ששודר בטלוויזיה, בו אמר כי זהו "זמן קריטי" למצרים וקרא לבני עמו "לעמוד איתנים יחד ולהיות אופטימיים לגבי העתיד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מפגינים במצרים ביום השנה למלחמת יום כיפור, אוקטובר 2013. רויטרס
כוחות הביטחון פרושים סביב כיכר תחריר/רויטרס
מטוסים צבאיים נושאים דגלים מעל  התקהלות בכיכר תחריר לרגל ציון 40 שנה למלחמת יוםהכיפורים, מצרים אוקטובר 2013. רויטרס
מסוקי הצבא בשמי כיכר תחריר/רויטרס

לפי דיווחים, פרצו גם התפרעויות בסביבות קהיר, שעה שכוחות הביטחון מנעו מהמוני מוחים נגד ההפיכה מלהגיע לתוך העיר, והלאה לכיכר תחריר. "ככל שהצעדה התקדמה לעבר קהיר, מספר המשתתפים גדל", סיפר כתב אל-ג'זירה שהיה עם המפגינים. "כרגע כבר מדובר בצעדה בודדת של יותר מ-4,000 אנשים". לדבריו, תומכי מורסי נחושים להגיע לכיכר תחריר חרף החשש מהאלימות של כוחות הביטחון. "הם חושבים שיש להם זכות להיות שם, כמו אלה שמגבים את המשטר הזמני".

טקס יום השנה בקהיר למלחמת יום כיפור במצרים, צועדים תחת האנדרטה לאנואר סאדאת, אוקטובר 2013. רויטרס
האירועים האלימים אירעו תוך שמצרים "חוגגת" את הניצחון במלחמת אוקטובר/רויטרס

על פי דיווחים אחרים, וכדי להעיד על הנחישות של הצד השני – נודע כי המשטרה פרושה בשלושה מעגלי אבטחה מסביב לכיכר תחריר.

לאור החשש מהאלימות, כבר אתמול הוזהרו תומכי מורסי על ידי הצבא והנשיאות הזמנית לבל ייצאו להפגין ולהתעמת עם הרשויות. האזהרות האלה, כך ניתן ללמוד, לא הועילו. "הברית נגד ההפיכה", אוסף של גופים שונים המתנגדים לשלטון הצבאי במצרים, קרא למפגינים לא להירתע ולהתחיל היום את צעדות המחאה מנקודות שונות בקהיר – דבר שיהתל בכוחות הביטחון, ולהתכנס בכיכר תחריר בשעות אחר הצהריים.

מפגינים במצרים ביום השנה למלחמת יום כיפור, אוקטובר 2013. רויטרס
גז מדמיע על פניו של מפגין/רויטרס

לדברי מומחים, קריאתם של האיסלמיסטים להפגנות מהווה ניסיון לצמצם את מקומן של המורשת הצבאית והגאווה הפטריוטית בסכסוך הערבי-ישראלי במצרים. פרופ' חסן נפא מאוניברסיטת קהיר העריך בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית כי המפגינים "ינסו להראות שהצבא אינו שייך לכל האזרחים מצרים, אלא רק לאלו שתמכו בהפיכה".

מצרים סבלה מאי-שקט פוליטי מאז הפלתו של הנשיא מובארק, אך האלימות עלתה מדרגה מאז הדחתו של מחליפו, מוחמד מורסי, ב-3 ביולי השנה. אתמול, הנשיא הזמני עדלי מנסור אמר שהרשויות "יחסלו טרור ואלימות עיוורת באמצעות שלטון החוק, שיגן על חירותם של האזרחים".

עדכון ראשון: 19:11

מפגינים במצרים ביום השנה למלחמת יום כיפור, אוקטובר 2013. רויטרס
מפגינים במצרים ביום השנה למלחמת יום כיפור, אוקטובר 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully