וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי זעירא: "צריך לתת למצרים צל"ש על ההונאה במלחמה"

6.10.2013 / 11:31

ראש אמ"ן בזמן מלחמת יום הכיפורים טוען כי שר הביטחון "לא שאל אם תהיה מלחמה, אלא איך לגייס מילואים". לדבריו, "דיין אמר לגולדה: יש סבירות של 100% לצליחת התעלה"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק

שר הביטחון משה דיין העריך שמצרים עומדת לפתוח במלחמה כבר ביום שישי בבוקר – כך טוען ראש אמ"ן בזמן מלחמת יום הכיפורים, אלי זעירא. בדברים שנשא היום (ראשון) בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס זעירא לפגישה שקיים עם דיין ועם עוזרו, הרמטכ"ל לשעבר צבי צור, וכן עם הרמטכ"ל דוד אלעזר ביום שישי 5 באוקטובר 1973 בשעה 09:00 בבוקר, קצת יותר מיממה לפני המלחמה.

"אני אומר להם שהרוסים חושבים שהולכת להיות מלחמה", אמר זעירא. "הם מפנים יועצים. צור ודיין בערך באותו הזמן מגיעים לאותה מסקנה: המצרים רוצים לתקוף, והם רוצים לעשות זאת בהפתעה. אין לי מושג למה הם חשבו שהמלחמה תפתח למחרת, ביום כיפור. השיחה שהתפתחה היא לא אם תהיה מלחמה, אלא איך לגייס מילואים". על אף שציין שבישראל התקבלה ההבנה על אודות פתיחת המלחמה יותר מיממה לפני פרוץ הקרבות, הודה זעירא: "צריך לתת למצרים צל"ש על ההונאה במלחמה", בהתייחסו לסוגיית הפעלת האמצעים המודיעיניים המיוחדים במלחמה.

הדב הלבן, מלחמת יום הכיפורים. ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
דיין העריך ביום שישי שתיפתח מלחמה/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה

זעירא אף טען כי הפגישה נקבעה לאחר שבליל יום חמישי התקבלו הידיעות על פינוי היועצים הרוסים, אותן העביר בבהילות לרמטכ"ל ולשר הביטחון. לדברי זעירא, דיין, בהיותו בטוח שהמלחמה תפרוץ, ביקש פגישה עם ראש הממשלה גולדה מאיר. "הוא אמר לגולדה שצריך להכין כוחות למלחמת יום כיפורים. 'יש לנו ידיעות של סבירות יותר גבוהה וידיעות של צליחת התעלה במאה אחוז', אמר לה".

בהמשך התייחס זעירא גם לישיבת הממשלה שנערכה באותו יום, שבה כבר הבינו השרים שהמלחמה תפרוץ – אך לא גייסו כוחות מילואים נרחבים. זעירא ציטט את דבריו של השר ישראל גלילי, שאמר: "היות שיש סבירות שמחר תפרוץ מלחמה, אני מציע שניתן לדיין וגולדה ייפוי כוח לניהול המלחמה". על כך אמר זעירא: "מה לא קורה? לא גייסו מילואים, בניגוד לכל תורות המלחמה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הרמטכ"ל הרביעי,משה דיין. דובר צה"ל
ידע שתפרוץ מלחמה? משה דיין/דובר צה"ל

ראש המוסד בזמן המלחמה, צבי זמיר, דיבר אף הוא בפאנל, ואמר כי ידיעות בעלות ערך מאמ"ן לא הועברו לקברניטים. "התגלה לי אז שאין באמ"ן שום תורת הפעלה", ציין זמיר. "הגיעה ידיעה שקלטו אותה. זה כתוב בספרים. מארץ ערבית לארץ ערבית על ידי איש צבא, שהוא מסביר מדוע הרוסים מפנים את אנשיהם ממצרים לסוריה, ואומר זו מלחמה. הידיעה הזו לא הופצה. עשר שעות לקח לצוות של אמ"ן להחליט איך להפיץ את הידיעה. את זה לא מעכבים. זו ידיעת התרעה".

"בצה"ל לא יודעים להפיק לקח"

זמיר ציין שחלק מההערות שקרא על מלחמת לבנון השנייה עוסקות בבעיות שנראו כבר במלחמת יום הכיפורים ולא תוקנו. "בצה"ל לא יודעים להפיק לקח", אמר זמיר. "צה"ל מדריך את המילואים שלו כחובבים. הם מקבלים הרצאות מקצינים שדבקים במה שהיה, והם מאמינים בה שהיה. חובתו של צבא לשמר את כוחו של צבא המילואים והסדיר. לא כך".

שני בכירי המודיעין לשעבר נמצאים לראשונה על אותה במה מאז תבע זעירא את זמיר בגין הוצאת דיבה בשנת 2005. התביעה הגיעה לאחר שזמיר פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בהליך פלילי נגד זעירא, שחשף בראיון ב-2004 את זהותו של הסוכן המצרי אשרף מרואן, שהתריע על פתיחת המלחמה.

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, שהשתתף בכנס אמר ?אני יצאתי מהמלחמה בהרגשה שחיל האוויר, שקיבל את טובי האנשים ואת הציוד הטוב ביותר, לא סיפק את הסחורה. לכן עד שנת 1982 עבד חיל האוויר על שינוי היכולות. איך בעזרת מודיעין אחר, יכולות חימוש ואימון, ויכולות אחרות כמו לוחמה אלקטרונית אפשר לעשות אחרת את המלחמה הבאה?. ?שני הצדדים ניצחו היום כיפור. גם ישראל וגם מצרים. בכל זאת יש לנו עם המצרים 40 שנה של שקט, "אמר ידלין, "אני מקווה שזה יימשך כך. הסורים הבינו שמלחמה עם מדינת ישראל אולי משרתת אותם אבל לא באופן ישיר. עבורנו זה לא לגמרי הפסד?. ידלין דיבר על ענייני היום ורמז למתיחות מול איראן, ?אסור לזלזל באויב. יש להם את אותן גנים כמו שלנו. אסור שאיש יילחם עבורנו, אבל דוד בן גוריון אמר שאם אתה יוצא למלחמה חשוב שמעצמה תהיה לצדך?.

הרמטכ?ל לשעבר, רא?ל במיל? גבי אשכנזי, אמר בכנס: ?לא אשכח את סיפור המוצבים. את הצעקות של החיילים במוצבים. מי ששמע את הצעקות לא יכול לשכוח לעולם. מה החובה של כל מפקד? לגרום לחיילים שלו להצליח. לאפשר להם להצליח במשימה. אני לא יכול להבטיח שכולם יחזרו בחיים. אני צריך שלכולם יהיה מודיעין. שסגן אלוף עמנואל הבא יידע שיש מלחמה בשעה שש. שהם מתאמנים. שיש להם ציוד. הכשרה. מפקדים טובים. שיידעו מה זו הגנה. במלחמת יום הכיפורים לא ידעו?.

במסגרת יום העיון במכון למחקרי ביטחון לאומי במלאות 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, נידונים היבטים חברתיים, מדיניים, פוליטיים, אסטרטגיים ואופרטיביים של המלחמה. זעירא אמר עם בואו לכנס בשיחה עם וואלה! חדשות: "באתי לדבר. יש לי המון מה לומר וכשאסיים לדבר לא יהיו יותר מדי שאלות". בין המשתתפים גם ראש המכון אלוף (במיל') עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר אלוף (במיל') שלמה גזית והרמטכ"ל לשעבר רא"ל (במיל') גבי אשכנזי.

תיק החקירה נסגר לאחר 39 שנים

ביולי 2012 הודיע היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין באופן רשמי על סגירת תיק החקירה נגד זעירא מבלי הגשת כתב אישום. ועדת אגרנט, שחקרה את הכשל המודיעיני בתקופה שלפני המלחמה, קבעה כי זעירא נכשל בתפקיד, וכתוצאה מכך הוא פרש מצה"ל ב-1974.

אלי זעירא. דובר צה"ל
היועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור נגדו את התיק ללא הגשת אישום. זעירא/דובר צה"ל

החל משנת 1993 החל זעירא לפרסם פרסומים, שבהם, על פי החשד, חשף את זהותו של מרוואן, אחד מבכירי המקורות של מדינת ישראל במצרים, אשר התריע ערב המלחמה על כוונת מדינות ערב לצאת למלחמה. תחילת הפרסומים בספר שהוציא זעירא ב-1993, המשכם בשיחות שקיים במהלך השנים עם גורמים שונים מחוץ למערכת הביטחון, וסופם בספר מעודכן שפרסם בשנת 2004 ובראיון טלוויזיה שליווה אותו.

ב-2002 פרסמו כלי התקשורת במצרים על דבר היותו של אשרף מרוואן סוכן במלחמת יום הכיפורים. מרואן מת ב-2007 בלונדון לאחר שנפל בנסיבות מסתוריות ממרפסת. הוא היה חתנו של נשיא מצרים לשעבר גמאל עבד אל נאצר ואיש סודו של הנשיא שכיהן בתקופת המלחמה, אנואר סאדאת.

בעקבות הראיון של זעירא, פנו כמה אנשי מודיעין לשעבר ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להורות על פתיחה בחקירה נגד זעירא. במקביל, יצא זמיר בפומבי נגד זעירא, מה שהוביל להגשת תביעת דיבה נגדו מצדו של זעירא, שנדחתה על ידי שופט בית המשפט העליון בדימוס, תיאודור אור, בשנת 2007.

ב-2007 מרואן מת בנסיבות מסתוריות

בעקבות החלטת השופט, הורה פרקליט המדינה דאז, ערן שנדר, על פתיחת חקירה פלילית. ממצאי החקירה שביצע צוות משותף של המשטרה והשב"כ הועברו לפרקליטות המדינה ולאחר מכן ליועץ המשפטי לממשלה.

בהודעה שמסר משרד המשפטים עם ההודעה על סגירת התיק, נמסר כי וינשטיין התלבט בנוגע להעמדתו של זעירא לדין, בשל העובדה שמדובר בעבירות ביטחוניות חמורות ביותר שבוצעו על ידי אישיות בכירה מצמרת מערך המודיעין והביטחון, אולם מנגד, עברו שנים רבות מאז הפרסומים, ובמהלכן לא ננקטו נגד זעירא צעדים כלשהם. "יש להתחשב גם בתמונת הדברים שמתבטאת בשנים רבות בהן מערכות הביטחון והאכיפה הבליגו אל מול ביצוען החוזר ונשנה לכאורה של העבירות", נכתב.

עוד באותו נושא:
נסגר תיק זעירא: "הוויכוח היסטורי - לא משפטי"
הרמטכ"ל לאגרנט: "לא ידעתי שהאמצעים המיוחדים לא הופעלו"
קם ”גייסה” את אלי זעירא ו”יצה” להקל על עונשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully