וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים מאיימת להפציץ בעזה ומפעילה מזל"טים ברצועה

3.10.2013 / 9:45

גורמים בקהיר מסרו אזהרה חריגה לחמאס, שאנשיו נותנים חסות למחבלים הפועלים בסיני. בישראל נאלצים להשלים את פערי הסחורות בעזה, מחשש לתסיסה בסגנון שנראה לאחרונה בסודאן

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

באיום ראשון מסוגו, מזהירים גורמי ביטחון בקהיר כי צבא מצרים הכין תוכנית להפצצה של יעדים בעזה, למקרה של החרפת ההתקפות בסיני מצד קבוצות טרור בעזה ובחצי האי כאחד. נוסף על כלי רכב משוריינים, צבא מצרים מפעיל בסיני 16 מסוקי תקיפה מסוג אפאצ'י.

גורמים צבאיים מסרו לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי במסגרת התכנית ייתכן שיותקפו יעדים מסוימים ברצועת עזה, אחרי שמטוסים ללא-טייס של צבא מצרים פעלו בשמי עזה במשימות ביון בעת האחרונה. לפי אותו דיווח, המזל"טים מיקדו את פעילותם ברפיח ובחאן יונס שבדרום הרצועה.

האמירות האחרונות מגיעות ברקע דבריו של שר החוץ המצרי נביל פהמי, שהזהיר כי קהיר עשויה לפעול צבאית נגד עזה, בשל ההתקפות המתמשכות נגד צבא מצרים בסיני ובעיקר באזור רפיח ושייח זוויד, הסמוכים לגבול עם עזה.

מפקד צבא מצרים הגנרל עבד אל פתאח א-סיסי. קהיר, ספטמבר 2013. רויטרס
שר ההגנה של מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי/רויטרס

צבא מצרים הצליח לאחרונה לסגור כ-90% מהמנהרות ברפיח, תופעה שגרמה להתגברות המצוקה ברצועה בשל מחסור במוצרי בסיס כגון דלק, על אף שהצד הישראלי דואג להעביר סחורות רבות לעזה, כולל חומרי בניין ודלק. אולם, המחירים של אותם מוצרים המגיעים דרך ישראל גבוהים פי כמה מאלה שהגיעו ממצרים דרך המנהרות.

בנוסף, למודיעין המצרי יש כיום מידע מדויק לפיו כמה מפעילי הטרור הבולטים ביותר מקרב אותן קבוצות המזוהות עם אל-קאעדה, מסתתרים ברצועת עזה, חלקם אפילו בחסות חמאס. אחת הארגונים, ג'יש אל-אסלאם (צבא האיסלאם), נהנה מקשרים הדוקים עם צמרת חמאס ברצועה. בראשותו עומד מומתאז דורמוש, שהחל את דרכו בסוף שנות ה-90 כאיש מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית.

על פי המודיעין המצרי והישראלי, רוב קבוצות הטרור הפועלות כיום בסיני מפעילות תשתית ארגונית כזו או אחרת ברצועת עזה. חלקן מחזיקות בעזה מאגרים של אמצעי לחימה, ואחרות מפעילות ברצועה בסיסי אימונים לפעילי טרור, שלאחר מכן חוצים דרך המנהרות את הדרך לסיני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מבריח פלסטיני במנהרה מתחת לגבול ישראל-מצרים. ספטמבר 2013. AP
מבריח פלסטיני במנהרה בין עזה לסיני, בחודש שעבר. מצרים חסמה את מרבית המנהרות/AP

לאחרונה העבירו השלטונות המצרים מסר מפורש לצמרת חמאס, לפיו הארגון חייב לפעול נגד קבוצות הטרור ולמנוע כל אפשרות של הסלמה מול ישראל. המסר כלל איום כי אם חמאס לא יעשה זאת ויאפשר הסלמה, קהיר תפעל נגד הארגון – ונגד בכיריו.

ב-48 השעות האחרונות הסלים צבא מצרים את פעילותו בצפון מזרח סיני ובפרט באזור שייח' זוויד בניסיון לאתר פעילי טרור. במקביל נמשכת הפעילות להריסת המנהרות, שגורמת לחשש גובר בחמאס מפני תסיסה בקרב הציבור הפלסטיני בעזה. בחמאס גם עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות בסודאן, שם נאלצים השלטונות להתמודד עם סוג של אינתיפאדה ותסיסה על רקע כלכלי. עד כה הובילו המהומות בסודן למותם של עשרות בני אדם (מספרם המדויק אינו ידוע).

השלטונות בסודאן, בראשות הנשיא עומאר אל-בשיר, נחשב לבן-ברית של "האחים המוסלמים" ושל חמאס. המהומות בסודאן החלו בעקבות החלטה של הממשלה לבטל את הסובסידיות על הדלק, מה שהוביל לעלייה דרמטית במחירים. בתחילה נרשמו הפגנות בהשתתפות אלפים באזור הדרומי של סודאן, אולם הן התפשטו במהרה גם לבירה חרטום. במערכת הביטחון בישראל יש חשש דומה מהסלמה בשל חשש מהמחסור בסחורות בעזה, ומכאן ההחלטה להעביר לרצועה עוד ועוד מוצרים - ובכמויות גדולות.

לקריאה נוספת
עשרות הרוגים ופצועים בסיני: "המבצע הגדול מאז שנת 1973"
מפקד אוגדת אדום: יש אלפי מחבלים בסיני - והתופעה גדלה
מחבלים הרגו 11 בני אדם בפיגוע משולב נגד שוטרים ברפיח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully