וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן: לפחות 50 הרוגים בהפגנות נגד המשטר

27.9.2013 / 16:07

ניסיון להצית מחדש את "האביב הערבי" במדינה האפריקנית? הסרת הסבסוד הממשלתי על דלק הציתה מהומות אלימות בערים במרכז המדינה; מארגני ההפגנות: מניין ההרוגים עולה על 100

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

לפחות 50 מפגינים נהרגו בידי כוחות הביטחון בחרטום, בירת סודאן, ובערים נוספות במדינה, בגל הפגנות נגד השלטון שנמשך זה כמה ימים - כך דיווחו היום (שישי) ארגוני זכויות אדם. העילה למהומות היא הסרת הסבסוד הממשלתי על דלק ביום שני, שבעקבותיה יצאו אלפים לרחובות במחאה על השחיתות הממשלתית ובדרישה להתפטרותו של הנשיא עומאר אל-באשיר, שנגדו תלוי צו מעצר בינלאומי בגין פשעי מלחמה זה כארבע וחצי שנים. מלבד ילד בן 14 שנמצא בין ההרוגים, רוב הקורבנות הם בני 19 עד 26, ומאות בני אדם נוספים נעצרו.

במהלך המהומות פורסמו דיווחים סותרים לגבי מספר הקורבנות. כוחות המשטרה הודיעו אתמול כי במהלך עימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון נהרגו 29 בני אדם, חלקם אנשי כוחות הביטחון. מנגד, פעילי אופוזיציה במדינה טענו כי מניין ההרוגים עולה על מאה. ארגוני זכויות אדם העמידו היום את המניין על לפחות 50 - בהסתמך על עדי ראייה, רופאים ועיתונאים במקום.

עובדים בתחנת דלק שרופה במהלך ההפגנות על העלייה במחירי הדלק, חרטום, סודאן, 26 בספטבר 2013. רויטרס
הסרת הסבסוד הממשלתי על דלק הציתה את המחאה. עובדים בתחנת דלק שרופה בבירת סודאן/רויטרס

"ירי במטרה להרוג – כולל כיוון לבית החזה או הראש – הוא הפרה בוטה של הזכות לחיים, וסודאן חייבת לשים קץ באופן מיידי לדיכוי האלים של אזרחים בידי כוחות הביטחון", אמרה היום לוסי פרימן מארגון "אמנסטי אינטרנשיונל". בכירים בממשל הסודאני לא הגיבו לנתונים, אך שר ההסברה אחמד בילאל אוסמן אמר ביום חמישי כי כל מספר מעל 29 הרוגים "אינו מדויק".

מארגני ההפגנות קראו לחדש אותן לאחר תפילות יום השישי במסגדים. בתגובה, הציבו כוחות הביטחון משאיות הנושאות תתי-מקלע ורובים נגד מטוסים, הממתינות בדרכים ראשיות וליד מסגדים מרכזיים בחרטום ובערים נוספות. נשק מסוג זה לא היה בשימוש עד כה בערים במרכז המדינה, אלא רק באזורי לחימה בחבל דארפור שבמערבה.

האופוזיציה החלשה והמפולגת בסודאן ניסתה כמה פעמים ליזום מהומות במטרה להפיל את השלטון במהלך אירועי ה"אביב ערבי" ב-2011, אך נכשלה עד כה בניסיון לסחוף אחריה כמות משמעותית של אזרחים. הנשיא אל-באשיר עדיין נהנה מתמיכת הצבא ומנגנוני הביטחון, מפלגת השלטון שבראשותו ועשירי המדינה.

לקריאה נוספת - סודאן במהלך "האביב הערבי":
סודן: המשטרה היכתה למוות מפגין נגד השלטון
סרטון עורר תרעומת בסודן: מלקות לאשה בכיכר
אחרי רבע מאה: בחירות דמוקרטיות בסודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully