וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות השיחות, איראן מבקרת את אובמה: "מאצ'ואיסט"

משה חי הגיגת

1.10.2013 / 11:10

שר החוץ של איראן, שרק בשבוע שעבר השתתף בפגישה היסטורית עם מקבילו האמריקני כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ה"זגזוג" של אובמה "הורס את הביטחון ומערער את האמינות האמריקנית"

"ההנחה של הנשיא אובמה כי איראן מנהלת משא ומתן בגלל איומיו הבלתי חוקיים ובגלל הסנקציות היא מבישה, מאצ'ואיסטית ושגויה" – כך כתב היום (שלישי) שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, בחשבון הטוויטר שלו, בביקורת ראשונה מסוגה של בכיר איראני על הממשל האמריקני מאז החלו השיחות בין הצדדים. "הנשיא אובמה צריך לקדם באופן עקבי אמון הדדי", כתב זריף. "זגזוג הורס את הביטחון ומערער את האמינות האמריקנית".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יושב לצד מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפגישה בעצרת האו"ם. רויטרס, רויטרס
כועס על "הזגזוג" בין איראן לישראל. זריף בפגישתו עם קרי בשבוע שעבר/רויטרס, רויטרס

דבריו של זריף מגיעים פחות מיממה לאחר פגישתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בבית הלבן, אז הבטיח אובמה כי "כל האפשרויות בנוגע לגרעין האיראני עדיין על השולחן – כולל זו הצבאית". מדברי זריף ניתן להניח כי איראן חשה שארה"ב נוהגת כלפיה בחוסר כבוד כשהיא משוחחת עם ישראל.

אובמה הבטיח אמש לנתניהו כי המילים הרכות של איראן "אינן מספיקות, ועליה לגרום לקהילה הבינלאומית להיות בטוחה בכך שהיא תבצע את המהלכים שעליהם יוסכם". עוד ציין אובמה, כי וושינגטון "נכנסת למשא ומתן עם איראן בעיניים פקוחות, ובמהלכו נתייעץ עם ישראל". נתניהו ינאם הערב בעצרת האו"ם, אז הוא צפוי לדרוש שהאיראנים "יציגו קבלות במקום לפזר צ'קים ללא כיסוי".

רק בשבוע שעבר: מנהיגי איראן וארה"ב עשו היסטוריה

רק ביום שישי האחרון עשה זריף עצמו היסטוריה כשלראשונה זה 34 שנים ישב לצדו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, במסגרת פגישה בין נציגי שש המעצמות ואיראן, שנערכה בשולי עצרת האו"ם הכללית, ועסקה בנושא תכנית הגרעין של טהראן. לפי סוכנות הידיעות AP, קרי וזריף אף קיימו פגישה קצרה בארבע עיניים לאחר המפגש המורחב שנערך עם נציגי חמש החברות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה.

עוד באותו היום שוחחו נשיאי ארצות הברית ואיראן, טרם עזיבתו של רוחאני את ארה"ב, לאחר ששני האישים נמנעו מפגישה פנים-אל-פנים ולחיצת יד במהלך אירועי הימים סביב עצרת האו"ם בניו יורק. גם זו שיחה ראשונה מסוגה מאז המהפכה האסלאמית. בתום השיחה כינס אובמה תדרוך עיתונאים קצר בבית הלבן שבו אמר כי הוא וכן רוחאני הנחו את הצוותים שלהם לפעול בזריזות לגיבוש הסכם בנושא תכנית הגרעין האיראנית.

גם רוחאני עצמו זכה לביקורת מבית על נכונותו להתניע את השיחות: ראש משמרות המהפכה של איראן, מוחמד עלי ג'עפרי, אמר אתמול כי נשיא הרפובליקה האיסלאמית היה צריך לסרב ולא לקבל את שיחת הטלפון מאובמה. "הנשיא נקט עמדה נחרצת וברורה בזמן ביקורו בארצות הברית", אמר ג'עפרי בראיון לאתר מקומי, אך סייג את דבריו: "בדיוק כמו שסירב להיפגש עם אובמה, הוא היה צריך לסרב לשוחח עמו בטלפון, ולחכות לצעדים קונקרטיים מצדה של ארה"ב". "האמירה של המנהיג העליון לפני כשבועיים, בדבר העובדה שאיראן מוכנה להפגין 'גמישות אמיצה', הינו מבחן המיועד לחשוף את פרצופה האמיתי של ארה"ב", הוסיף.

דבריו של ג'עפרי הם הביקורת הפומבית הראשונה שנשמעת מכיוון בכיר איראני, מאז שיחת הטלפון ההיסטורית בין אובמה לרוחאני בשבוע שעבר. ביום שבת נתקל רוחאני, עם שובו לארצו, בעשרות מפגינים זועמים שביקשו למחות על הטון המפויס שבו בחר כלפי המערב, שהגיע לשיאו בשיחת הטלפון המדוברת.

עוד על השיחות בין ארה"ב לאיראן
ראש אמ”ן לשעבר מזהיר: לא להכשיל המו”מ עם איראן
הסכמה בין נתניהו לאובמה? המחלוקת מעבר לפינה
אובמה: ”נתייעץ עם ישראל במהלך המשא ומתן עם איראן”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully