וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר השיחה עם אובמה: אבנים ונעליים הושלכו לעבר רוחאני

28.9.2013 / 14:17

עם נחיתתו בטהראן, התקבל נשיא איראן בקריאות "מוות לאמריקה" לאור הטון המפויס כלפי המערב באו"ם, שהמשיך בשיחה עם נשיא ארה"ב. מנגד, מאות אזרחים הגיעו לברך על המהלך

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בנציגי איראן וסבא"א אחרי המפגש בווינה, אתמול)

נשיא איראן חסן רוחאני נתקל עם חזרתו היום (שבת) לאיראן בעשרות מפגינים זועמים שביקשו למחות על הטון המפויס שבו בחר כלפי המערב, שהגיע לשיאו בשיחת הטלפון ההיסטורית שקיים עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. המפגינים המתינו לרוחאני שדה התעופה מיד עם הגעתו וניסו ליידות לעברו נעליים, ביצים ואבנים תוך שהם קוראים קריאות "מוות לאמריקה". נהגו ושומרי ראשו הבריחו אותו מהמקום. במקביל, נערכה גם הפגנת תמיכה בנשיא האיראני, כאשר כ-200 בני אדם קראו קריאות "תודה, רוחאני". כוחות משטרה נאלצו להפריד בין שני מחנות המפגינים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינים מקבלים את פניו של רוחאני, אשר מציץ מגג מכוניתו. היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם נחיתתו בטהראן, אמר רוחאני כי השיחה הטלפונית שערך עם אובמה בטרם עזב את ניו יורק נעשתה ביוזמת הבית הלבן ובתיווך השגריר האיראני באו"ם. רוחאני סיפר כי הדגיש בפני אובמה במהלך השיחה עמו כי זו זכותה של איראן לשמור על פרויקט הגרעין שלה.

השיחה ההיסטורית

לראשונה מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, שוחחו אמש נשיאי ארצות הברית ואיראן, טרם עזיבתו של רוחאני את ארה"ב. שני האישים, נמנעו מפגישה פנים-אל-פנים ולחיצת יד במהלך אירועי הימים האחרונים סביב עצרת האו"ם בניו יורק. בתום השיחה כינס אובמה תדרוך עיתונאים קצר בבית הלבן שבו אמר כי הוא ורוחאני הנחו את הצוותים שלהם לפעול בזריזות לגיבוש הסכם בנושא תכנית הגרעין האיראנית. הוא הוסיף כי נוצרה הזדמנות יוצאת דופן להשיג התקדמות עם טהראן בסוגיה שבודדה את איראן מהמערב. "סביר להניח כי יהיו קשיים בהמשך וההצלחה אינה מובטחת, אך אני מאמין שניתן להגיע להסכם מקיף בנושא", אמר הנשיא האמריקני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסדר צבאי מקבל את פניו של רוחאני עם נחיתתו בשדה התעופה בטהראן, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אובמה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי בשיחת הטלפון שקיים עם מקבילו האיראני הוא הביע את הערכתו כלפי רוחאני וכן כלפי העם האיראני. "אני משוכנע כי היחסים בין איראן לבין ארצות הברית ישפיעו רבות על האזור", כתב אובמה לרוחאני בטוויטר. "אם נוכל להתקדם בנושא הגרעין, אזי נושאים אחראים, כגון סוריה, יושפעו מכך". אובמה, ששוחח עם רוחאני בשעה שזה היה בדרכו לשדה התעופה בניו יורק, כתב: "אני מאחל לך טיסה נעימה ומתנצל אם חווית פקקי תנועה בדרך בניו יורק".

הנשיא האיראני הגיב לדברי אובמה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בהתייחס לנושא הגרעין, עם רצון דיפלומטי, יש דרך לפתור את הסוגיה. אנו מצפים לראות לאן יובילו השיחות עם שש המעצמות ובייחוד עם הממשל שלך בשבועות ובחודשים הקרובים". רוחאני לא שכח גם להודות לאובמה על שיחת הטלפון שיזם. זמן מה אחר כך אמר גורם המקורב לנשיא האיראני לסוכנות הידיעות רויטרס כי השיחה הייתה "לחלוטין בלתי צפויה".

עוד בנושא:
בהמשך לשיחתנו: פריצת דרך מדינית לא משיגים ב-15 דקות
לראשונה זה 34 שנים: נשיאי ארה"ב ואיראן שוחחו
שיחות "מועילות מאוד" בין איראן למערב, יתחדשו עוד חודש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully