וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים למשיח השקר של השלום

עקיבא לם

29.9.2013 / 11:41

כמו אובמה שקונה את הבלוף של רוחאני, כך יחימוביץ' שוגה באשליות כאילו אבו מאזן "מעניק תקווה". שניהם מתעלמים מניסיון העבר. עקיבא לם מזהיר שאם לא נתפכח מהר, נשלם ביוקר

זה קורה לאט ובאופן זוחל. משוואה מאיימת ניצבת מעל ראשה של ישראל, כחרב על צווארה: איראן בתמורה לפלסטין. בנאומו בעצרת האו"ם השנתית דיבר נשיא ארצות הברית ברק אובמה על סוריה, על איראן ועל המו"מ הישראלי-ערבי. הדרך אל הגיהנום רצופה כוונות טובות. לראשונה זה 39 שנים פונה ארה"ב אל איראן ביד מושטת לשלום - ואובמה אף שוחח עם הנשיא האיראני, חסן רוחאני. הצנטריפוגות ממשיכות להסתובב, האיראנים ממשיכים ללהג, והאמריקאים ממשיכים לקנות את הבלוף ובעיקר למכור אותנו בזול.

הבעיה האמיתית במשוואה הזו היא שקשה לסמוך על המילה האיראנית. מבט לאחור בכל נקודה בהיסטוריה בה ניסתה הקהילה הבינלאומית להתמודד עם משטר שקידם אפשרויות לנשק להשמדה המונית מראה חששות רבים. צפון קוריאה משחקת את המשחק כבר שנים, והיא חצתה את נקודת האל-חזור. איראן נעמדת על הנקודה הזו, מותחת אותה ככל האפשר - ורק עכשיו היא מתחילה את השיחות. גם אם ארצות הברית "תאשר" לישראל לתקוף את איראן, הרי ברור לכולם שמדובר במקרה הטוב בפתרון זמני שידחה את הקץ. בסוף הם יגיעו לפצצה.

האמריקנים כבר הצליחו להוכיח שמשטרו של בשאר אסד בסוריה השתמש בנשק כימי. ובכל זאת, נכון להיום, אין מי שיזיז את אסד מכס הנשיאות בסוריה. אובמה התגלה כמי שמשתמש במילים גדולות עם מקל קטן, וגם את המקל הזה הוא יכול להזיז רק באישורו של ולדימיר פוטין.

מדברים ויורים

הצד השני של המשוואה הזאת מלא בדם. הדם של תומר חזן ושל גל קובי, זכרונם לברכה, רק מצטרף לשאר הקזות הדם של "קורבנות השלום". כמו תמיד, בזמן משא ומתן, הפלסטינים יורים ומדברים. אינתיפאדה שלישית מוכרזת לצד המו"מ המתמשך. "על בעלות בריתיה של ישראל להבין כי ביטחונה תלוי בהקמת מדינה פלסטינית לצידה", אומר אובמה - כלומר, הוא מציע לישראל פתרון זמני בתמורה לבעיה קבועה.

כפי ששגה לפני כמה שנים בקביעתו כי ישראל הוקמה בזכות השואה, כך מפספס אובמה את הסיבה לשגשוג מדינת היהודים. מדינת ישראל קיימת כבר 68 שנים, ללא מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון. האם הקמת מדינה פלסטיניץ אכן חיונית לביטחונה של ישראל? יותר סביר שהיא תגרום לקריסה מוחלטת של מערך הביטחון הישראלי. האם ישראל תוכל להיכנס אל חברון לחפש מחבל? האם היא תוכל לחפש בקלקיליה אדם שחטף ורצח את אחד מאזרחיה? לא. אי אפשר להיכנס אל מדינה ריבונית באופן כזה מבלי להסתכן במלחמה כוללת.

בינתיים, אבו מאזן ממחיש בעצמו כמה חיוני השלום לעולם כולו, בעודו מאיים בנאום באו"ם ב"קטסטרופה" שתבוא לעולם כולו אם ייכשל המו"מ בין לבני וערקיאת. ואיך בדיוק ישפיע כישלון השיחות על העולם כולו? האם באמת ישראל היא זו שאשמה בבעיות העולם? ובכן, על פי שלי יחימוביץ', נראה שזה נאום מעורר תקווה.

זו הבעיה עם אלו המחכים לביאת משיח השלום. הבנה רציונלית של העבר, הסקת מסקנות ולקחים ממנו היא בגדר המלצה בלבד. כל אפשרות לשינוי מתקבל אצלם בחזקת זכאי עד שיוכח אחרת. כך אובמה נוהג עם רוחאני, כך יחימוביץ' עם אבו מאזן. על החזון המשיחי הזה אנחנו ממשיכים לשלם. כדי להתפכח, צריכים מביאי משיח השלום לראות שוב ושוב מה קורה כשמנסים להביא אותו. ארה"ב כבר שכחה מה היא עשתה שגרם לפגיעה בבנייני התאומים. האם אנחנו מתחילים לשכוח מה קרה כשהקמנו את חמאסטן? האם כבר שכחנו למה הובילו הסכמי אוסלו?

עקיבא לם הוא סטודנט לתקשורת ומדע המדינה וסגן יו"ר תא הליכוד באוניברסיטת בר אילן

לכל הטורים של עקיבא לם בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully