וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ': "נאום אבו מאזן נותן תקווה שנגיע להסדר"

יו"ר האופוזיציה השוותה בין נאום אבו מאזן הערב לנאומו "המקומם" לפני שנה, ואמרה כי ישנה תקווה להידברות "שעשויה להביא להסדר". שטייניץ: לא כך נשמע פרטנר לשלום

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנאום בעצרת הכללית של האו"ם)

הנאום הפייסני שנשא אמש (חמישי) בעצרת הכללית של האו"ם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הביא לתגובות מעורבות במערכת הפוליטית בישראל. יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), השוותה בין דבריו המתונים של אבו מאזן לבין הנאום "המקומם" כדבריה, שנשא יו"ר הרשות בכינוס העצרת אשתקד, ואמרה כי הפער בין דבריו "מעניק תקווה זהירה כי אנו ניצבים בפני עידן חדש של הידברות, אשר עשויה להביא להסדר". יחימוביץ', שהמריאה הלילה לוועידה השנתית של ארגון השמאל היהודי "ג'יי סטריט" בארצות הברית, צפויה לקרוא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחתור להסדר מדיני עם הפלסטינים.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם. AP
יו"ר הרשות הפלסטינית בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם/AP

חברה למפלגה, איתן כבל, אמר כי אבו מאזן "הוא המנהיג הפלסטיני המתון ביותר מבין כל האלטרנטיבות הקיימות. גם אם הוא לא הפרטנר המושלם, על ישראל לחתור להסדר מדיני עמו כבר בסבב השיחות הנוכחי". לדבריו, "מי שלא מוכן ללכת להסדר עם אבו מאזן יקבל במקומו את חמאס". ח"כ כבל הוסיף כי "אין מחסור בפתרונות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מה שחסר זו מנהיגות אמיצה שמוכנה לעצב את המציאות ולא להיגרר אחריה".

השר אריאל: אבו מאזן לא ייקבע לגבי ירושלים

מנגד, השר לנושאים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, הביע אכזבה מדבריו של אבו מאזן, ואמר כי "לא כך נשמע מי שאמור להיות פרטנר לשלום", כיוון שאבו מאזן "סרב לגנות את ההסתה המחרידה נגד ישראל בתקשורת ובמערכת החינוך הפלסטינית, ולא התייחס לטרור שהרים את ראשו רק בשבוע שעבר". הוא הוסיף כי יו"ר הרשות הפלסטינית "לא הזכיר ולו במילה את הנכונות של ישראל לשחרר רוצחים פלסטינים מבתי הסוהר רק למען חידוש התהליך המדיני, ובמקום זאת תקף את ישראל על ה'אובססיה הביטחונית שלה". שטייניץ הבהיר כי "כל עוד אבו מאזן לא מכיר בזכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ומסרב לגנות את ההסתה הפרועה נגד ישראל, יהיה קשה מאוד להתקדם בתהליך השלום.

שר השיכון אורי אריאל אמר בתגובה לדברי אבו מאזן בנוגע להמשך הבנייה הישראלית בשטחים כי "מדינת ישראל תמשיך ותבנה בכל מקום במדינת ישראל. בגליל, בנגב, ביהודה ושומרון ובירושלים". השר אריאל טען כי אבו מאזן "לא ראוי להכתיב לנו כיצד לנהוג בעיר הבירה שלנו. מי שחושב שניתן לשנות את המציאות בשטח הוא הוזה. נמשיך לחזק את ההתיישבות היהודית. ממערב לירדן תהיה רק מדינה אחת - מדינת ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השר יובל שטייניץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר הרשות הפלסטינית הדגיש בנאום שנשא כי מטרת הרשות היא הקמת מדינה פלסטינית ריבונית ו"ברת-קיימא" בגבולות 67', וכי אין בכוונת הרשות להגיע להסכם ביניים שיהפוך לקבוע - אלא לחתור כבר מתחילת המגעים להסכם קבע, "שיאפשר לנו להכריז על סוף הסכסוך", עם ישראל. אבו מאזן הסביר כי הרשות הפלסטינית בראשותו תנהג ב"ראש פתוח" בכל הנוגע למשא ומתן עם ישראל, שלדבריו החל ברצון טוב של שני הצדדים.

בנאום שנשא בשנה שעברה בעצרת הכללית של האו"ם, תקף אבו מאזן את ההנהגה הישראלית בחריפות ואמר: "לא שמענו מילה אחת מבכיר ישראלי המביע דאגה אמיתית להצלת תהליך השלום. להיפך, עמנו היה עד, וממשיך להיות עד, להסלמה חסרת תקדים בתקיפות הצבאיות, במצור, בפעילות ההתנחלויות ובטיהור האתני, בפרט במזרח ירושלים הכבושה, ומעצרים המוניים, תקיפות על ידי מתנחלים וצעדים אחרים שבאמצעותם הופך הכיבוש הישראלי לשם נרדף למערכת אפרטהייד של כיבוש קולוניאליסטי, אשר ממסד את מגפת הגזענות ומעמיק את השנאה וההסתה". גם בנאומו הקודם הזהיר אבו מאזן כי חלון ההזדמנויות להשגת הסכם השלום בין שני העמים "הולך ומצטמצם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully