וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: הוריתי לקדם הסכם גרעיני מול איראן

בנאומו בעצרת האו"ם, אמר נשיא ארה"ב כי אם יידרש לכך יפעיל כוח צבאי כדי לוודא שטהראן אינה מפתחת תכנית גרעין צבאית. לגבי ישראל: קיומה תלוי בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית

רויטרס, עריכה: טל רזניק

המושב ה-68 של עצרת האו"ם נפתח אחר הצהריים (שלישי) בניו יורק, על רקע תקוות להתקרבות ביחסים בין ארצות הברית לאיראן.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר כי הורה לשר החוץ ג'ון קרי לקדם הסכם מול איראן, אך הדגיש כי לא יאפשר לטהראן לפתח תכנית גרעין צבאית. הוא הדגיש כי חובה לפרק את סוריה מנשק גרעיני, וקרא להקים מדינה פלסטינית עצמאית, ואמר גם כי לילדי ישראל יש זכות לחיות ללא איום של ירי רקטות.

בהתייחסו לאיראן, ברקע האפשרות לקיום שיחות ישירות מול הנשיא חסן רוחאני, אמר אובמה כי הוא מעודד מכך שרוחאני נוקט טון מתון יותר בהתבטאויותיו, אך הדגיש כי רוחאני יצטרך לתת "תוקף מעשי, אמין ושקוף לדבריו".

אובמה דרש כי ממשלת איראן תעמוד בהתחיבויותיה תחת האמנה נגד הפצת נשק גרעיני. "הנשיא רוחאני הדגיש לאחרונה שארצו לא תפתח נשק גרעיני. צריך להוביל להסכם משמעותי, וצריך להשיג החלטה שתכבד את זכויותיהם של בני העם האיראני, ולאפשר לנו לוודא שפניהם אכן לשלום".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם. רויטרס
נציגי המשלחות הזרות מאזינים לנאומו של אובמה, הערב במטה האו"ם/רויטרס

לצד זאת, הבהיר אובמה כי "ארה"ב מוכנה להשתמש בכל האמצעים, כולל כוח צבאי, כדי להבטיח את האינטרסים שלה באזור". לדבריו, "נתמודד עם איומים חיצוניים, ונגן על מקורות הנפט באזור, כי העולם תלוי בזה". הוא הבהיר כי "נפרק ארגוני טרור שפוגעים בחפים מפשע ונכבד ריבונות של מדינות, אך גם נפעל נגד ארגוני הטרור. לא נסבול פיתוח או שימוש של נשק להשמדה המונית, ולא נאפשר בכהונתי את המשך מרוץ הגרעין באזור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"הפלסטינים מתוסכלים מחוסר האנושיות של הכיבוש"

"בעתיד הקרוב נתמקד בשני נושאים: בתכנית הגרעין של איראן ובסכסוך הישראלי-ערבי", אמר אובמה. "זה לא יפתור את כל הבעיות באזור, אך פתרון יביא ליציבות. ארה"ב ואיראן היו מבודדות זו מזו מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. לחוסר האמון ההדדי יש שורשים עמוקים".

בנאומו פנה אובמה גם לציבור בישראל. "לילדי ישראל יש הזכות לחיות בעולם שבו לא יורים לעברם טילים, ובאותה מידה ארה"ב מחויבת לזכותם של הפלסטינים למדינה עצמאית. החרדה מאפילה על השאיפות שלהם, והם מתוסכלים מההתמודדות עם חוסר האנושיות של הכיבוש. גם הם רוצים שלום. אך כמו שאי אפשר להעביר את הפלסטינים למקום אחר, גם מדינת ישראל נמצאת כאן, כדי להישאר".

שר החוץ ג'ון קרי מאזין לנאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בפתיחת עצרת האו"ם ה-68. ניו יורק, 24 בספטמבר 2013. רויטרס
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי מאזין לנאומו של אובמה, הערב באו"ם/רויטרס

בהתייחסו למשבר בסוריה, ציין אובמה את הנימוקים לתקיפה צבאית במדינה. לדבריו, "חובה לשלוח מסר ברור, לפיו אסור להשתמש בנשק כימי במאה ה-21, למרות שהפתרון הדיפלומטי עדיף מפתרון צבאי". הוא הזכיר כי "ב-21 באוגוסט השתמש המשטר הסורי בנשק כימי, במתקפה שהרגה יותר מאלף בני אדם", ואמר ש"המשבר בסוריה, וחוסר היציבות באזור, מעמידים אתגרים קשים יותר ויותר לקהילה הבינלאומית. כיצד נישאר נאמנים לעצמנו, כאשר ילדים מופגזים בנשק כימי?"

עם זאת, אובמה הדגיש כי שימוש בכוח אינו הכרחי. "בשנים האחרונות עסקנו בעיקר באתגרים כלכליים", אמר הנשיא האמריקני, "ולפני חמש שנים עשרות אלפי אמריקנים עמדו בפני סכנה בעיראק. אך הכוחות שלנו עזבו את עיראק ועוזבים את אפגניסטן. אנו סוטים כעת מדרך הלחימה, ומנסים להשתמש בכוח הצבאי הנהדר שלנו כדי להגיע להישגים שיאפשרו לנו לשמור על הביטחון".

פתיחת עצרת האו"ם ה-68 בניו יורק. 24 בספמבר 2013. AP
מזכיר האו"ם באן בנאומו בפתח העצרת באולם הזמני, הערב/AP

ההיכל המפורסם של העצרת נמצא בשיפוצים נרחבים, שיימשכו עד ספטמבר 2014, ולכן הנאומים מתקיימים השנה בהיכל קטן יותר במטה האו"ם.

לפני אובמה, נאמה נשיאת ברזיל דילמה רוסף. היא מתחה ביקורת חריפה על ממשל אובמה בשל החשיפה כי וושינגטון ריגלה אחריה ואחרי גורמים בכירים בלשכתה, ואמרה שמדובר ב"עלבון" שלא יעבור ללא תגובה. קהל המאזינים הגיב בתשואות לדבריה.

הבית הלבן: אין התנגדות עקרונית לפגישה עם רוחאני

בשבועות האחרונים היה עיסוק רב בשאלה אם תתקיים בשולי העצרת פגישה היסטורית בין הנשיא האיראני לבין הנשיא אובמה. אמש הודיע הבית הלבן כי לא נקבעה פגישה בין השניים, "אך זה לא משהו שאנו מתנגדים לו באופן עקרוני", לדברי סגן היועץ לביטחון הלאומי, בן רודס. "מאז 2007 הנשיא אמר שהוא רוצה לנהל דיאלוג עם מנהיגי איראן כדי להגיע להסכם", אמר רודס.

"נעשה זאת אם נאמין שזה האינטרס שלנו ושזה יכול לקדם את המטרות שלנו. ברור שזה ייקח זמן, לא ניתן לפתור את כל הסוגיות עם איראן במפגש אחד. אך מה שאנו מאותתים הוא שאנו פתוחים באופן עקרוני לדיאלוג כדי לפתור את הסוגיה הזאת", הסביר רודס. ואולם, שרי החוץ של איראן וארה"ב צפויים להשתתף במפגש משותף בהמשך השבוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשיא איראן רוחאני ממריא לניו יורק, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך העצרת ייפגש אובמה גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו, שהביע עמדות מסויגות הרבה יותר באשר לנכונותה של איראן לשנות את מדיניותה ולעצור את תכניתה הגרעינית, ינאם בפני העצרת ביום שלישי. לפי פרסום ב"ניו יורק טיימס", נתניהו יזהיר בנאומו את ממשל אובמה כי הסכם עם איראן עלול להוות "מלכודת".

גורם ישראלי שהשתתף בניסוח הנאום אמר לעיתון כי ראש הממשלה צפוי להציג כמה תנאים שבהם ישראל תהיה מוכנה לקבל כל הסכם הנוגע לתכנית הגרעין האיראנית, ובראשם השעיית תכנית הגרעין של איראן והעברת מלאי האורניום המועשר שלה מחוץ לתחומיה.

לדבריו, נתניהו יטען כי "עדיף שלא יהיה הסכם מאשר שיהיה הסכם רע", ויבסס את דבריו על תוצאות המשא ומתן הכושל שהתנהל מול קוריאה הצפונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully