וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים טוענים: דולפינים לא חכמים יותר מתולעים

נוירולוג דרום אפריקאי טוען כי רוב התכונות המיוחסות ליונקים הימיים הן בגדר מיתוס. "ההנחה שלדולפינים אינטליגנציה חריגה היא אגדה". "חייבים להפסיק לתאר אותם כמיוחדים"

דולפינים אינם חכמים יותר מדגי זהב, תרנגולות ואפילו תולעים, כך טען לאחרונה חוקר בדרום אפריקה. לדבריו, הרעיון לפיו היונקים הימיים ניחנים באינטליגנציה הקרובה לזו של בני אדם וקופים – משולל כל יסוד. מחקר חדש שפרסם לאחרונה הניורולוג פול מאנגר מאוניברסיטת וויטווטרסראנד שביוהנסבורג, טוען כי חלק מהיכולות המיוחסות לדולפינים, בהן שימוש בכלים ותקשור ב"שפה" מורכבת, מצויות גם אצל חיות אחרות לגבי יכולות אחרות המיוחסות לדולפינים, טען החוקר כי מדובר במיתוס. לטענת מאנגר מחקרים התנהגותיים הקשורים בדולפינים אינם מהימנים.

הדולפינה אלי המליטה בגן החיות בשיקגו, ארה"ב, 7 באוגוסט 2013. רויטרס
הדולפינה אלי המליטה בגן החיות בשיקגו, ארה"ב, 7 באוגוסט 2013/רויטרס

"אנחנו מחשיבים את המחקרים האלה ללא סיבה מוצדקת", אמר מאנגר ל"דיילי מייל" הבריטי. "המחקרים הללו משליכים על השאיפות והתקוות שלנו, אבל ההנחה שדולפינים ניחנים באינטליגנציה יוצאת דופן היא אגדה". לדבריו, בעוד שדגי זהב עשויים לזנק לחופשי מהאקווריום, דולפינים מנסים להימלט מרשתות דיג לעתים נדירות בלבד. מתצפיות שערכו זואולוגים, טוען מאנגר, עולה כי דולפינים מסוגלים להבחין בין המושגים "הרבה" ו"מעט". ואולם יכולת זו, כך לדבריו, נצפו גם בקרב תולעים.

עוד אומר החוקר, כי הטענה שדולפינים רכשו יכולת גבוהה לשימוש בכלים היא חסרת יסוד ומבוססת על עדויות מחופה המערבי של אוסטרליה, שם נצפו דולפינים עושים שימוש בספוגים כדי לדלות מזון מקרקעית האוקיינוס. כמו כן נטען כי יכולתם של דולפינים לזהות זה את זה באמצעות שריקה ייחודית המשמשת כמען חתימה, אינה מהווה בהכרח ראיה לשפה מורכבת, והיא אינה שונה מריקודי חיזור של דבורים או אותות קוליים שמשמיעים יצורים ימיים אחרים.

ספר נוסף שפורסם לאחרונה שכותרתו "האם דולפינים באמת חכמים?" מבקש גם הוא לערער על ההנחות בנוגע לאינטליגנציה של היונקים הימיים. לדברי מחבר הספר, הזואולוג האמריקני, ג'סטין גרג, המתמחה בתקשורת בין בעלי חיים, הדולפינים אינם ניחנים בשפה מורכבת כמו של בני האדם. עוד טוען גרג בספרו כי מוחם הגדול באופן יחסי של הדולפינים אינו מעיד בהכרח על רמת האינטליגנציה שלהם. "אנחנו חייבים להפסיק לתאר אותם כמיוחדים", הוא מסכם.

  • עוד באותו נושא:
  • דולפינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully