וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: נימנע מתקיפה אם אסד יתפרק מהנשק הכימי

בסדרת ראיונות הלילה, אמר הנשיא האמריקני כי יבחן ברצינות את הצעת הגישור הרוסית, שעשויה להביא לדבריו ל"פריצת דרך" אמיתית. הצבעת הסנאט לאישור התקיפה שנקבעה למחר נדחתה

צילום: מתוך רשתות הטלוויזיה האמריקניות, עריכה: טל רזניק

הנשיא ברק אובמה מבהיר כי ארצות הברית תוכל "בהחלט" להימנע כעת מתקיפה צבאית בסוריה, אם נשיא סוריה בשאר אסד יתפרק מהנשק הכימי שברשותו. בסדרה של שישה ריאיונות שהעניק לערוצי הטלוויזיה בארצו, לקראת הדיונים בנושא הצפויים בקונגרס, התייחס אובמה להצעת הגישור הרוסית, לפיה דמשק תתפרק מהנשק הכימי שברשותה או תעבירו לפיקוח בינלאומי.

בראיון לרשת CNN, אמר אובמה לפנות בוקר (שלישי) כי העסקה שהציעו הרוסים "אפשרית, אם היא אמיתית". לדבריו, "זה מה שניסינו להשיג בשנים האחרונות, וספק אם היינו מגיעים לזה ללא איום צבאי אמין". הוא אמר כי בכוונת הממשל לבחון את ההצעה ברצינות: "אני מאמין שגם פוטין אינו רואה בחיוב שימוש בנשק כימי בסוריה או בכל מקום אחר". אובמה הוסיף כי ייתכן גם שליחס השלילי של איראן לנשק הכימי תהיה השפעה על החלטת המשטר הסורי להתפרק ממנו. בראיון מקביל לרשת FOX, ציין אובמה כי ההצעה הרוסית היא "איננה דבר חדש. שוחחתי בזמן האחרון עם הנשיא פוטין על כך".

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
סוריה קיבלה הפשרה הרוסית: "מוכנים לפיקוח על הנשק הכימי"
ארה"ב: בוחנים הפשרה הרוסית, ממשיכים בהכנות לתקיפה
אסד מאיים: אם תהיה תקיפה, צריך לצפות להכל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מתראיין לרשת CBS בנושא סוריה. 10 בספטמבר 2013. רויטרס
הנשיא אובמה, בראיון הלילה לרשת CBS/רויטרס

גם בראיון לרשת NBC, התייחס אובמה להצעת הפשרה הרוסית, ואמר כי היא בעלת פוטנציאל חיובי, אך כי יש לבחון אותה בספקנות. "זה מסמל התפתחות חיובית ועשוי להביא לפריצת דרך משמעותית", אמר. הנשיא האמריקני הוסיף כי הורה לשר החוץ ג'ון קרי לבחון את רצינות ההצעה מול רוסיה. יחד עם זאת, הוא טען כי פעולה צבאית תהיה בעלת "השלכות משמעותיות" וכי היא לא תוביל להסלמה ביטחונית. הוא הדגיש את הצורך להמשיך בתהליך האישור בבתי המחוקקים של פעולה צבאית נגד סוריה, ובכך להפעיל לחץ על משטרו של אסד.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אובמה התייחס גם לשאלה על התגובה הסורית האפשרית על תקיפה צבאית של ארה"ב. "למר אסד אין הרבה יכולות", ציין אובמה. "יש לו יכולות - ביחס לילדים, או לאופוזיציה שעדיין מנסה להתארגן, עם לוחמים לא מיומנים", עקץ את אסד. "הוא יכול להיכנס לתחום של לוחמה א-סימטרית, תקיפת אובייקטים אמריקניים, שגרירויות, אך אנו מתמודדים עם איומים מהסוג הזה על בסיס קבוע, בכל העולם".

בראיון ל-CNN אובמה אף פנה לנשיא הסורי, וחזר על עמדת הממשל ולפיה נדרש פתרון פוליטי למלחמת האזרחים המתמשכת: "אני אומר למר אסד: אנו צריכים פתרון פוליטי שבמסגרתו לא תטבח בבני עמך, ואגב כך תפסיק לעודד גם חלקים מהאופוזיציה האחראים למעשים נוראיים". אובמה ציין כי הסרטונים שתיעדו את קורבנות הנשק הכימי "שברו את לבו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"דרוש פתרון שבמסגרתו תפסיק לטבוח בבני עמך". אסד/מערכת וואלה!, צילום מסך

על שאלת רשת ABC אם הסכמתו של אסד להצעה תגרום למניעת התקיפה, השיב "לחלוטין" והוסיף כי ה"העדפה המוחלטת" שלו היא לפתור את המשבר ללא תקיפה. "נמתין ונראה אם ניתן לדבר בשפה שתמנע תקיפה ותממש את מטרתנו העיקרית – להבטיח שלא ייעשה שימוש נוסף בנשק הכימי", אמר בראיון זה.

את רשת FOX NEWS עניינה התמיכה הדלה של חברי הקונגרס בתקיפה שהוא מנסה לקדם. הנשיא השיב כי שכנועם של המחוקקים עשוי לארוך זמן, אך יש להמשיך בכך כדי שלסורים "לא יהיה ספק שאנו מתכוונים למה שאנו אומרים". לרשת NBC אמר בהקשר זה כי טרם החליט כיצד יפעל אם הקונגרס יצביע נגד התקיפה. לדבריו, במקרה כזה הוא יעריך שוב את המצב ורק אחר כך יקבל החלטה בנושא. "לא הייתי אומר שאני בטוח (שהקונגרס יצביע בעד תקיפה)", הסביר. "אני בטוח שחברי הקונגרס לוקחים את הנושא הזה מאוד ברצינות. הם עושים שיעורי בית ואני מעריך את זה מאוד".

מטוס קרב F\A 18 של חיל האוויר האמריקני. AP
הסכמת אסד "לחלוטין" תמנע את התקיפה. מטוס קרב אמריקני/AP

בניגוד לעמדה שהציג אובמה בראיונות, הסנאטורים הרפובליקנים הבכירים ג'ון מקיין ולינדזי גרהאם אמרו הלילה כי האפשרות שלפיה אסד יוותר על הנשק הכימי שברשותו - יש בה דווקא כדי לעודד את חברי הקונגרס האמריקני להצביע בעד פעולה צבאית נגד סוריה. "על הקונגרס להמשיך בתכניותיו להצביע ולאשר שימוש בכוח, וההתפתחות האחרונה צריכה להגביר את נכונות הקונגרס להצביע בעד", מסרו השניים בהודעה משותפת.

ומנגד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, הודיע הלילה כי ההצבעה הראשונה בסנאט על תקיפה בסוריה לא תתקיים מחר כמתוכנן, לנוכח ההתפתחויות האחרונות. מדובר בהצבעה שאם תאושר, תבוא לאחריה הצבעה על טיוטת ההצעה לתקיפה שאושרה בשבוע שעבר בוועדה לקשרי החוץ של הסנאט. ההצעה מקצה 60 ימים לפעולה צבאית, עם אפשרות לארכה של 30 ימים נוספים. כמו כן, ההצעה קובעת כי הפעולה לא תכלול כניסה קרקעית של כוחות אמריקניים לשטח סוריה.

"מחר יעדכן הנשיא את הדמוקרטים ואת הרפובליקנים בהתפתחויות, בנפרד", אמר ריד. הוא הזכיר גם את הנאום לאומה שצפוי לשאת מחר אובמה. "כפי שכולנו יודעים, הדיונים הבינלאומיים על המצב בסוריה נמשכים", הסביר הסנאטור הוותיק. "אינני סבור כי עלינו למהר. עלינו לבחון כיצד אנו יכולים לעשות זאת בצורה טובה". עוזריו של ריד אמרו כי ההצבעה תתקיים ככל הנראה עוד השבוע, חרף הדחייה.

בתוך כך, הבית הלבן מסר הלילה כי אובמה שוחח בטלפון עם ראש ממשלת קנדה סטיבן הארפר ודן עמו בתגובות האפשריות לטבח הכימי בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט. "אנו ממשיכים לקרוא לתגובה בינלאומית חריפה שמטרתה לחזק את האיסור על שימוש בנשק כימי ולשלוח מסר ברור שאסור שזוועה מהסוג הזה תחזור על עצמה", נמסר בהודעת הבית הלבן שעסקה בשיחת המנהיגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully