וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: בוחנים הפשרה הרוסית, ממשיכים בהכנות לתקיפה

9.9.2013 / 21:17

גורמים בממשל אובמה אמרו כי ידונו עם הרוסים על ההצעה לפיה סוריה תעביר את הנשק הכימי לפיקוח בינלאומי כדי למנוע תקיפה אך הבהירו כי ימשיכו במאמצים לקבלת אישור הקונגרס

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

שעות אחדות לאחר שרוסיה הציעה כי סוריה תעביר את הנשק הכימי שברשותה לפיקוח בינלאומי כדי להימנע מתקיפה אמריקנית, ארצות הברית מתייחסת לפשרה. סגן היועץ לביטחון לאומי, טוני בלינקן, אמר: "אנו נדון עם הרוסים ונבדוק את זה, כל המטרה של הפעולה היא לגרום לסוריה להפסיק להשתמש בנשק הזה". עם זאת, סייג בלינקן ואמר כי הנכונות הסורית להתפרק מנשק כימי נובעת מהלחץ שמופעל עליהם ומהחשש מתקיפה, "לכן חשוב עכשיו עוד יותר לא להוריד את הלחץ ושהקונגרס ייתן לנשיא אובמה את האישור לפעול". סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה הערב כי הסנאט האמריקני יצביע ביום רביעי על אישור תקיפה צבאית של נגד סוריה.

הקרב על בסוריה - כותרות נוספות
סוריה קיבלה את הפשרה הרוסית: "מוכנים לפיקוח על הנשק הכימי"
אסד מאיים: אם תהיה תקיפה, צריך לצפות להכל
קרי: אסד יוכל להימנע מתקיפה אם יתפרק מהנשק הכימי

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
רוסיה תצליח למנוע תקיפה בסוריה? אובמה ופוטין/רויטרס

גורמים בבית הלבן ובמחלקת המדינה אמרו אף הם כי הם פתוחים להצעה הרוסית, אך הדברים הם אינם סיבה לסגת מתקיפה צבאית. "כל העברה של נשק כימי לשליטה בינלאומית תהיה התפתחות חיובית", אמר עמיתו של בלינקן, בן רודס, בראיון לרשת MSNBC. "אנחנו מאוד סקפטיים. הם (סוריה) לא הודו עד כה כי יש להם מאגר נשק כימי". רודס הביע חשש שסוריה תנצל את ההצעה כדי למשוך זמן ואמר כי "מה שאנחנו לא רוצים זה שהסורים לא ימלאו אחר התחייבויותיהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ושר החוץ של רוסיה ווליד מועלם. מוסקבה, ספטמבר 2013. AP
שר החוץ הרוסי לברוב ועמיתו הסורי וואליד מועלם, היום במוסקבה/AP

גם דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, התייחס להצעה ואמר בתדרוך עיתונאים: "נבחן את זה, נעבוד עם הרוסים, אבל אנחנו סקפטיים, הרי עד לפני 24 השעות האלה, אסד סרב להודות שיש לו נשק כימי. יש שיחות מתמשכות בדרג הגבוה ביותר, גם עם הרוסים, ונבחן את ההצעה החדשה". לדבריו, "בינתיים אנחנו ממשיכים במאמצים לספק מידע למחוקקים ששבים לוושינגטון (מפגרת הקונגרס)".

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, הודיעה כי שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שוחח היום בטלפון עם מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, בנושא הנשק הכימי בסוריה. סאקי לא ציינה אם השניים שוחחו בנוסף על ההצעה הרוסית.

סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית, לא התייחסה להצעת הפשרה הרוסית, אך הדגישה את הסיבות לתקיפה אמריקנית בסוריה. "אם לא נגיב למתקפה הכימית, פירוש הדבר הוא שאזרחים נוספים ימותו", אמרה במסיבת עיתונאים. "פירוש הדבר הוא שנפתח פתח לשימוש בכלי נשק אחרים להשמדה המונית, בין היתר מצד איראן וקוריאה הצפונית". לדבריה, "אם לא נגיב, בעלות בריתנו יהיו נתונות בסכנה. בישראל כבר הצטיידו בערכות מגן".

צוות פקחים של האו"ם בוחן ראיות של נשק כימי בכפר עין תרמא בפאתי דמשק. 28 באוגוסט 2013. רויטרס
פקחי האו"ם בסוריה/רויטרס

מוקדם יותר הערב קיבלה סוריה את ההצעה הרוסית. שר החוץ הסורי, וואליד מועלם, ששיבח את הקרמלין שחיפש דרכים "למנוע תקיפה אמריקנית", אמר כי "אנו מקבלים בברכה את ההצעה מתוך דאגה לעם הסורי ומוכנים להשתתף בוועידת ז'נבה השנייה בלי תנאים מוקדמים". רשת אל-ג'זירה דיווחה כי הפיקוח על הנשק הכימי יועבר לאו"ם. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר הערב כי הוא שוקל לכנס את מועצת הביטחון, שתדרוש העברה מידית של הנשק הכימי מסוריה, למקום שבו ניתן לאחסן אותו בבטחה - ולהשמידו. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הביע תמיכה בהצעה הרוסית ואמר כי "אסור שסוריה תנצל את ההצעה כהסחה טקטית".

קרי אמר היום כי אין פתרון צבאי למשבר בסוריה, וכי חובה לסיים את מלחמת האזרחים באמצעים פוליטיים. עם זאת, במסיבת עיתונאים שכינס בלונדון עם עמיתו הבריטי וויליאם הייג, אמר קרי כי "הסיכון שלא לפעול גדול יותר מהסיכון שבפעולה". לדבריו, אסד יוכל למנוע תקיפה בארצו אם יתפרק מהנשק הכימי שברשותו וימסור אותו לידי הקהילה הבינלאומית תוך שבוע - "אך לא צפוי שהוא יעשה זאת". כמו כן, בהתייחסו להכחשותיו של אסד, לפיהן לא עשה שימוש בנשק כימי, אמר קרי כי על אסד להציג הוכחות מוצקות לדבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully