וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר: גולדה פוגשת את הלוחמים בחזית פנים אל פנים

ריחות המלחמה שהותירו אדי הדלק באדמת סיני לא הותירו ספק באשר למראות שחזתה הקרקע. כשהגיעה למקום ראש הממשלה גולדה מאיר גם החיילים הפשוטים זכו ליחס של גנרלים

בווידאו: תיעוד של גולדה מאיר מבקרת בסיני ב-1973/צילום: משרד הביטחון, עריכה: טל רזניק, יאיר דניאל

הימים הם פוסט-מלחמת יום הכיפורים, סתיו 73', וראש הממשלה דאז, גולדה מאיר, מגיעה בעצמה לחצי האי סיני כדי לראות את הכוחות בשטח. בתיעוד נדיר נראית ראש הממשלה דאז ממריאה במסוק לעבר המפקדות, זו אחר זו. לאחר שהיא עולה למסוק בנעלי עקב לבנות, שכבר זכו לכינוי "נעלי גולדה", היא קוראת במתינות את כותרות העיתונים. כאשר המסוק מתקרב ליעד והתעלה נראית מרחוק, היא נעמדת בדממה ליד חלון כשפניה חתומות. שאלותיה קצרות וענייניות, וכפי שמתאר זאת השדר, "אין תחושה של רגע היסטורי".

תיעוד נדיר: גולדה מאיר מבקרת בסיני ב-1973. משרד הביטחון
האלוף היחיד שקרא לראש הממשלה בשמה הפרטי. שרון ומאיר/משרד הביטחון

תיעוד הביקור הממלכתי בחזית התגלה על ידי ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, במסגרת מבצע לאיתור חומרים היסטורים לרגל ציון 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. הסרטון שהתגלה עבר תהליך דיגיטציה, ונמסר היום (שני) לידי וואלה! חדשות. הוא ממשיך ומציג את המסע של גולדה. נחיתה ראשונה מהעבר השני של הגבול, ובין ענני האבק המתין לראש הממשלה מפקד עוצבת סיני, אלוף קלמן מגן. החול הצהוב פולט גלי חום ובאוהל המפקדה המעלות אינן נמוכות יותר. אלוף מגן מרצה מול מפות שפרושות מולו, ובצאתם מן האוהל המון חיילים מקיף את מאיר, שבתגובה שואלת את החיילים אם הם מוכנים להצטלם איתה.

המראה נוספת ונחיתה. בפתח המסוק עומד אלוף פיקוד דרום, אברהם (ברן) אדן. גם הפעם טובעת גולדה בים חיילים שרוצים בקרבת ראש הממשלה, אולם במהלך הביקור מגיע טלפון מתל אביב עם בעיה בקשר לשיירת האו"ם. המפקדים שואלים שאלות בקשר לעתיד, וגולדה משיבה לכולם בשלווה, חוזרת על טיעונים שהשמיעה במפקדות אחרות. עם פרידתה מהמפקדה היא עוברת לנגד החיילים: "כל הברכות שיש בלב, ולהתראות בקרוב", חותמת ראש הממשלה את הביקור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

בנחיתה הבאה מרגישים את המלחמה. כתמי הדלק וריחו לא מותירים ספק באשר למראות שראתה האדמה במקום. מגגו של בית מפקדה ערבית לשעבר צופה ראש הממשלה על הסביבה, ומביעה עניין במצבם של החיילים, אותם היא מבקשת לאסוף לשיחה ולענות לשאלותיהם - על קווי הפסקת האש, חילופי השבויים וענייני ארה"ב ורוסיה. אלא שהחיילים מעוניינים בדברים אחרים: "מתי נהיה בבית?", שואל אחד. אחר בוחר לאתגר את מאיר בשאלה רצינית מעט יותר: "מדוע הסכמנו להפסקת האש? הספקנו לכתר את הארמיה השלישית ומיד לאחר מכן היינו יכולים להשמיד אותם. זה ממש צורב שזה קורה כשצה"ל מנצח, וקשה לעכל את זה". "היות שאתם מסוגלים לעשות זאת", השיבה גולדה בנחת, "הכריזו על הפסקת אש".

הביקור האחרון באותו יום היה אצל אריאל שרון. אלוף שרון, מפקד אוגדה 143, היה היחיד מבין האלופים שקרא לראש הממשלה בשמה הפרטי, גולדה. הוא סיפר לה על השטחים המצויים בידי כוחותיו והזמין אותה לטייל במקום. בתום הביקור, גם הפעם התפנתה מאיר לחיילים. "כולם אוהבים אתכם. יהיה טוב, מוכרח להיות טוב", אמרה להם ראש הממשלה והמריאה צפונה.

הסרט מוצג במסגרת מבצע איתור חומרים היסטוריים לקראת ציון 40 שנים למלחמת יום הכיפורים ותהליך הדיגיטציה שמתבצע בארכיון. איתר ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

40 שנה למלחמת יום הכיפורים - כותרות נוספות
ה"פאנקיסט" שהתריע נגד הקונספציה, וכשל
קציני צה"ל באגרנט: "כשרוצים לחיות, נאחזים בציפורניים"
ועדת אגרנט לאלופים: "ראש אמ"ן הוא כהן גדול?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully