וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסיוע המערב: כך הפכה סוריה למעצמת נשק כימי

מסמכי ארכיון חושפים כי סוריה אגרה את אחד ממצבורי הנשק הכימי הגדולים בעולם בעזרת חומרים שייבאה מברית המועצות ומאיראן - אך גם מחברות במדינות מערב אירופיות ומארה"ב

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: טל רזניק

(תיעוד מהתקיפה הכימית בפרברי דמשק; התמונות קשות לצפייה)

בסוריה אגרו מצבורי נשק כימי מהגדולים בעולם, בעזרת ברית המועצות ואיראן וגם גורמים במערב אירופה ומספר רב של חברות אמריקניות. כך לפי מקורות דיפלומטיים ודוחות מודיעיניים בלתי מסווגים שעליהם דווח היום (ראשון) בכלי תקשורת שונים. מסמכי ארכיון מראים כי משפחת אסד השולטת במדינה בעשורים האחרונים ניצלה את הפרצות החוקיות, את הפיקוח הבינלאומי הרופס ואת העיסוק ההולך וגובר בפיתוח ובהפצה של נשק גרעיני. בעוד שמדינות רבות ברחבי העולם גינו את הטבח הכימי, מתברר כי חלקן הפיקו רווחים נאים מהמאגר המתפתח של אסד.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
”אובמה ידע כבר לפני שנה על שימוש אסד בנשק כימי”
השבוע הגורלי של אובמה: הקונגרס יתמוך בתקיפה?
קרי: ”ההתנגדות לתקיפה אוטומטית, נמשיך לשכנע”

צוות פקחים של האו"ם בוחן ראיות של נשק כימי בכפר עין תרמא בפאתי דמשק. 28 באוגוסט 2013. רויטרס
"כישלון לעצור את הזרימה" של חומרים לסוריה. פקחי האו"ם בסוריה/רויטרס

"זה היה מתסכל", סיפר ל"ניו יורק טיימס" ג'ואן זרטה, סגן היועץ לביטחון לאומי לענייני לוחמה בטרור בתקופת ממשלו של ג'ורג וו. בוש. לדבריו, "אנשים ניסו, אבל תמיד היו נושאים אחרים בסדר העדיפויות הדחוף – תכנית הגרעין של איראן, קוריאה הצפונית. זה נושא שתמיד היה שם, אך מעולם לא עלה לאג'נדה העולמית".

מומחים לענייני הפצת נשק אמרו כי שאיפתם של הנשיא הסורי בשאר אסד ואביו חאפז לפניו להשיג נשק כימי, הושגה באמצעות ייבוא של חומרים המשמשים לייצור נשק שכזה. זמן קצר לאחר שנשיא ארצות הברית ברק אובמה נכנס לתפקידו, מומחים שרק נכנסו לתפקידם נדהמו לגלות באיזו קלות השיג אסד, באמצעות רשת של חברות קש, חומרים הדרושים להכנת סארין, אותו גז קטלני שזוהה על ידי ארצות הברית כנשק שבו השתמש המשטר הסורי נגד אזרחים ב-21 באוגוסט ובכך הביא למותם של יותר מ-1,400 בני אדם.

תצלום ארכיון של משפחת אסד. רויטרס
צבירת הנשק הכימי החלה בתקופת האב חאפז/רויטרס

לפי מסמכים שהודלפו על ידי אתר "ויקיליקס", הצטברות הנשק הכימי בסוריה נידונה בחשאי במשרד החוץ האמריקני תחת שרת החוץ הילרי קלינטון בשנת 2009. במשרד הדגישו בפני דיפלומטים את "הכישלון לעצור את הזרימה" של כימיקלים וציוד לסוריה, איראן וקוריאה הצפונית. מאז הודיעה ארה"ב בפומבי כי פעלה רבות להגביל את הזרימה של חומרים שכאלה לסוריה, בעיקר למרכז הסורי ללימודים ולמחקר, שזוהה כמקום מרכזי לייצור נשק כימי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully