וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר טורקי: "פריצת דרך לנרמול היחסים עם ישראל"

לדברי גורם בכיר באנקרה, השיחות בין הצדדים לסיום המשבר הדיפלומטי בין שתי המדינות קרובות לסיכום. מוקדם יותר השבוע הוזמן דיפלומט ישראלי לאירוע רשמי בטורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

צפו: קרי מטיל על ישראל וטורקיה את האחריות לשקם את היחסים, חודש אפריל

לקראת פיוס מלא? השיחות בין ישראל וטורקיה לסיום המשבר הדיפלומטי בין שתי המדינות קרובות לסיכום, כך אמר השבוע גורם בכיר באנקרה. לדברי הבכיר, שצוטט היום (חמישי) בעיתון הטורקי "זמאן", "הדבר אינו צריך להפתיע איש". הבכיר הוסיף כי מסתמנת פריצת דרך לקראת נורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. "איני רואה מעצור פוליטי כלשהו העלול להפריע להסדרת היחסים", אמר הבכיר.

בנימין נתניהו מול רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
שוחחו בטלפון בחודש מרץ בתיווך אמריקני. ארדואן ונתניהו/רויטרס

מדובר בצעד נוסף בהפשרת היחסים בין שתי המדינות, לאחר שבתחילת השבוע, לראשונה מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו נענה לדרישה של טורקיה והתנצל בפני ראש ממשלתה, רג'פ טייפ ארדואן, על אירועי משט המאווי מרמרה ב-2010, הוזמן דיפלומט ישראלי בכיר לאירוע רשמי במדינה. על פי הדיווח בעיתון הטורקי "הורייט", הממונה על השגרירות באנקרה, יוסף לוי ספרי, הוזמן בסוף השבוע על ידי לשכת הנשיאות לקבלת פנים לציון יום הניצחון, חג לציון היום שבו הסתיים הקרב שסיים את מלחמת העצמאות הטורקית, ב-1922.

בחודש אפריל פתחו נציגים רשמיים משתי המדינות בשיחות שעסקו בפיצוי משפחות ההרוגים בפשיטת חיל הים הישראלי על המאווי מרמרה. מדובר באחד התנאים שהציבה ממשלת טורקיה לשיקום היחסים עם ישראל. המגעים התאפשרו בעקבות שיחת טלפון בתיווך אמריקני שנערכה בחודש מרץ בין נתניהו וארדואן לקראת סוף ביקור נשיא ארה"ב ברק אובמה בישראל.

איסטנבול:  הספינה "מאווי מרמרה" שבה הביתה. רויטרס
המאווי מרמרה עוגנת באיסטנבול/רויטרס

במהלך השיחה הבהיר נתניהו בפני ארדואן כי התוצאות הטרגיות של משט המאווי מרמרה לא היו מכוונות, התנצל על הטעויות המבצעיות שהיו באירוע הפשיטה על הספינה, וכן הביע צער על פגיעה ואובדן של חיי אדם. לאור החקירה הישראלית של התקרית שהצביעה על כמה טעויות מבצעיות, הביע נתניהו התנצלות כלפי העם בטורקיה על כל טעות שיכלה להוביל לאובדן חיי אדם.

בעקבות הפשיטה על הספינה הטורקית שעשתה את דרכה לרצועת עזה, החזירה טורקיה את שגרירה בתל אביב וסילקה את מקבילו הישראלי באנקרה. בין השאר דרשה טורקיה התנצלות רשמית מצד ישראל, פיצוי למשפחות ההרוגים והסרת המצור מעל רצועת עזה.

עוד בנושא
לראשונה מאז המשט: הנציג הישראלי באירוע בטורקיה
שלוש שנים לאחר המרמרה: על סף הסכם עם טורקיה
פיוס עם טורקיה: נתניהו התנצל בפני ארדואן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully