וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש שנים לאחר המרמרה: על סף הסכם עם טורקיה

7.5.2013 / 0:01

נציגי ישראל וטורקיה נועדו בירושלים וגיבשו טיוטה להסכם פיוס בין המדינות. מלשכת ראש הממשלה נמסר שהפגישה התקיימה ב"אווירה טובה, אולם נדרשות הבהרות לגבי נושאים ספורים"

שלוש שנים לאחר ההשתלטות על המרמרה וכחודש וחצי לאחר ההתנצלות הישראלית על האירוע, גיבשו אמש (שני) נציגי ישראל וטורקיה טיוטה להסכם פיוס בין המדינות. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בתום פגישה ממשוכת שהתקיימה היום "באווירה טובה" במשרד החוץ בירושלים, הגיעו צוותי העבודה לטיוטה מוסכמת, "אולם נדרשות הבהרות נוספות לגבי נושאים ספורים". עוד נמסר כי "הצדדים מצפים להגיע להסכמה בקרוב".

בנימין נתניהו מול רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
בחודש שעבר נועדו הנציגים באנקרה. ארדואן ונתניהו/רויטרס

מהצד הטורקי, לקחו בפגישה חלק סגן שר החוץ הטורקי, פרידון סינירליאולו, והמשנה לסגן שר החוץ הטורקי, עומר אונהון. מהצד הישראלי השתתפו יועצו של ראש הממשלה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, ויוסף צ'חנובר. הפגישה נערכה לאחר שהצדדים נועדו בחודש שעבר באנקרה, בניסיון להגיע להסכמה על גובה הפיצויים שתעניק ישראל למשפחות קורבנות המרמרה. גם אז הוגדרה הפגיעה "טובה".

בסוף חודש מרץ, רגע לפני שנשיא ארה"ב ברק אובמה סיים את ביקורו בישראל, התקשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, והתנצל על ההשתלטות במהלכה נהרגו תשעה אזרחים טורקים. "אחרי שלוש שנים של נתק ביחסי ישראל-טורקיה, החלטתי שזה הזמן לשקם אותם", כתב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו לאחר ההתנצלות. "המציאות המשתנה סביבנו מחייבת אותנו כל הזמן לבחון מחדש את מערכת היחסים שלנו עם המדינות באזור. בשלוש השנים האחרונות עשתה מדינת ישראל מספר ניסיונות להביא לסיום הנתק בינינו לבין טורקיה, והעובדה שבסוריה המשבר מחריף מרגע לרגע הייתה שיקול מרכזי בעיניי", הוסיף נתניהו.

ארדואן, מצדו, התנה את הפיוס עם ישראל במימוש ההסכם בין המדינות. לאחר ההתנצלות, הוא אמר כי נורמליזציה ביחסים מול ירושלים לא תתרחש אלא אם ישראל תקיים את התחייבויותיה. "כאשר ישראל תממש את התחייבויותיה, תהיה הסדרה של היחסים", אמר ארדואן. "אנחנו מחכים לראות מה יקרה בשטח בקרוב. אם הם (הישראלים) יראו צעדים חיוביים ומבטיחים – אנחנו גם נעשה את חלקנו", הוסיף. "היינו נחושים, אבל הצלחנו לפתור את הסוגיה בלי להיות עקשניים מדי".

למרות ההתנצלות, נפגעי המרמרה הבהירו כי לא ימחקו את התביעות שהגישו נגד בכירי צה"ל ולוחמיו. "נמשיך עם התביעות הפליליות שפתחנו נגד החיילים והמפקדים הישראלים ואין בכוונתנו להסיר אותן, גם אם הפיצויים ישולמו", אמר מוסא קוגאס, שנפצע מאש לוחמי שייטת 13 על סיפון המרמרה, שהייתה בדרכה להעביר סיוע הומניטרי בכוונה להסיר את המצור על רצועת עזה. אחמט ורול, עיתונאי שהיה גם הוא על המרמרה, אמר כי הנוסחה לפתרון היא שישראל תסיר את המצור על עזה, בפיקוחה של טורקיה. "מאמצינו הם להסרתו המלאה של המצור", הסביר. "אף אחד לא מעוניין בפיצויים. בזמן שהתנצלות עשויה להוות משמעות דיפלומטית, אין לה כל ערך עבור הקורבנות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully