וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: "דרשנו מישראל התנצלות, לא הבעת צער"

בשיחה עם חברי מפלגתו אמר ראש ממשלת טורקיה כי בכוונתו לפקח מקרוב על הסרת המצור הישראלי על עזה. באנקרה תלו לכבוד ארדואן שלטים המוקירים את התעקשותו על התנצלות ישראלית

צילום: רויטרס, עריכה: רן מנחם

(ראש ממשלת טורקיה דורש את הסרת המצור מעל פלסטין)

לאחר גיבוש הסכם הפיוס הדיפלומטי בין אנקרה לירושלים, ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, התפנה היום (שלישי) להסביר לחברי מפלגתו על המאמצים של ישראל להגיע לפשרה עמם, תוך התעקשות טורקית על שלושה עקרונות שנקבעו בתחילת המשבר – התנצלות על האירועים, תשלום פיצויים למשפחות ההרוגים וכן הסרת המצור על רצועת עזה. העיתון "הוריאט" דיווח כי ארדואן אמר לחברי מפלגתו כי "קיבלנו הצעה לפיוס זמן קצר לפני ביקורו של ברק אובמה במזרח התיכון. היא כללה פרטים שלא היו מקובלים עלינו, אז דחינו אותה". ראש הממשלה הטורקי הסביר כי הוא התעקש על שימוש במילה "התנצלות" מצד ישראל, כתנאי לקבלת ההסכם. "הם רצו להביע צער אך סירבנו לכך. רצינו לשמוע התנצלות", הסביר ארדואן.

שלטים המהללים את ראש ממשלת טורקיה ארדואן אחרי התנצלות ישראל נתלו ברחובות אנקרה. AP
"מודים לך ארדואן" שלטים שנתלו באנקרה לכבוד ראש ממשלת טורקיה/AP

אתמול החלו ישראל וטורקיה לדון בפיצוי משפחות הקורבנות של משט המרמרה ב-2010, כשלב נוסף ביישום ההסכם בין הצדדים. ביום שישי הסכימו השניים על השבת הנורמליזציה ביחסים בין המדינות, ומלבד הפיצויים דובר על החזרת השגרירים וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל שהשתתפו בהשתלטות על הספינה. "הם אמרו: 'לא מספיק שנשלם פיצויים?', אמרנו להם שלא", הסביר ארדואן. העיתון "זמאן" הטורקי דיווח היום כי ארדואן הצהיר כי בכוונתו לבקר ברצועת עזה כדי לעקוב מקרוב על מצב המצור שהטילה ישראל על עזה. ראש הממשלה הטורקי הוסיף כי הביקור שמתוכנן לחודש הבא, יכלול גם סיור בשטחי הגדה המערבית יחד עם ארגוני סיוע. סגן ראש ממשלת טורקיה סייג את דברי ארדואן ואמר כי הם לוקחים בחשבון אפשרות לפיה ביקור ברצועת עזה לא יתאפשר. ישראל מצדה, טוענת כי ההסכם שגובש עם טורקיה לא כולל הסרת המצור על רצועת עזה.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
"רצינו לשמוע התנצלות". ארדואן/AP

העיתון הטורקי מצטט דברי בכיר ישראלי שטען כי ישראל לא התחייבה לכך בהסכם וייתכן מצב של החמרת המצור אם האיום מצד חמאס, השולט ברצועה, יגבר. גורמים רבים בטורקיה בירכו על השגת ההסכם שמיטיב לדבריהם עם הצד הטורקי. כאות הוקרה לראש הממשלה ארדואן על עמידתו על עקרונותיו מול ישראל, הציבה עיריית אנקרה שלטים לכבודו. בשלטים מוצג ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כשפניו עצובות, ולצדו ארדואן, בטוח בעצמו. "ישראל התנצלה בפני טורקיה. ראש הממשלה היקר, אנו מודים לך על כך שהבאת לארצנו גאווה", נכתב בשלטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully