וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"דיל" עם טורקיה: בסיסי מטוסים בעד טילים מתקדמים

ה"סאנדיי טיימס" מדווח שבמסגרת השיחות לחידוש היחסים עם אנקרה, תבקש ישראל להציב מטוסי קרב בשטח המדינה לחיזוק ההרתעה מול איראן. השליח עמידרור יבוא יגיע לטורקיה

ישראל צפויה להתחיל השבוע במשא ומתן להצבת מטוסי קרב בטורקיה, כחלק מהיערכותה לעימות אפשרי מול איראן – כך דיווח הבוקר (ראשון) ה "סאנדיי טיימס" הבריטי. ראש המועצה לביטחון לאומי יעקב עמידרור, ושליחו של ראש הממשלה, יוסף צ'חנובר, צפויים לבוא מחר לאנקרה במסגרת הדיונים בפיצויים שתעניק ישראל למשפחות קורבנות משט המרמרה ובהשבת השגרירים לשתי המדינות.

עמידרור צפוי להציע לטורקיה, המודאגת גם כן מתכנית הגרעין של איראן וכן מסוללות הטילים של סוריה השכנה, שימוש בטכנולוגיות טילים ומעקב מתקדמות. הטורקים, לפי הדיווח, מעוניינים במערכת יירוט הטילים המתקדמת "חץ". בתמורה יבקש עמידרור מהטורקים לאפשר לחיל האוויר הישראלי להשתמש במתקני בסיס חיל האוויר של צבא טורקיה אקינצ'י, צפונית-מערבית לאנקרה.

על פי הדיווח, הטורקים חושקים גם בטכנולוגיה שפיתחה חברת אל-אופ הישראלית, המאפשרת לטייסי קרב לסרוק שטח נרחב באמצעות שימוש במצלמות ואמצעים תרמיים. בשנת 2008 חתמו שתי המדינות על הסכם למכירת הטכנולוגיה לטורקים, אך בסוף 2011, נוכח ההרעה ביחסים בין שתי המדינות, הסכם בוטל. כמו כן צפוי עמידרור להציע לאנקרה אמצעי לוחמה אלקטרוני, תוצרת חברת אלתא. בעבר חתמו ישראל וטורקיה על הסכם להשבחת טנקים טורקיים ישנים וכן לאספקת טילים ששימשו את צבא טורקיה במערכה נגד המחתרת הכורדית (PKK).

משימתו של עמידרור היא לחדש הסכם משנת 1996 בין שתי המדינות, אשר אפשר לחיל האוויר הישראלי להתאמן במרחב האווירי של טורקיה, ולטייסים טורקים להתאמן בכמה מתקנים ישראליים באזור הנגב. ניתן להניח שעמידרור יפעיל את קשריו עם חברים טורקים וותיקים כדי להגיע להבנות עם הממשל הטורקי. למרות המשבר הדיפלומטי שהתגלע בין המדינות מאז משט המרמרה, חיל האוויר הישראלי שמר על קשר ישיר עם חיל האוויר הטורקי.

שיגור טיל חץ. AP, AP
הטורקים מעוניינים במערכת ה"חץ"/AP, AP

בתחילת החודש טען גורם במערכת הביטחון בשיחה עם וואלה! חדשות כי ארצות הברית פועלת לגיבוש קואליציה אזורית שתהווה חזית מול איראן, הדוהרת להשגת נשק גרעיני, לאור הדשדוש במגעים הדיפלומטיים עמה. על פי הגורם, המגעים שנועדו ליצור ציר משותף לישראל, טורקיה, ירדן ומדינות המפרץ עומדים במרכז ביקוריו התכופים באזור של שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. מטרת הציר לשמש כגוש התומך באפשרות של החרפת הסנקציות נגד משטר האייתוללות, או במקרה קיצוני יותר - בתמיכה גם בתקיפה צבאית. האמריקאים מתכננים שטורקיה תהיה הגורם המרכזי בציר המדובר, אשר יעסוק בשלוש סוגיות אזוריות בוערות – האיראנית, הסורית, וכן המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. לצורך גיבוש הציר, כך מסתמן, נראה שישראל תצטרך להתפשר ולהגמיש את עמדותיה בסוגיה הפלסטינית, כפי שפעלה בנוגע להתנצלות בפני אנקרה על אירועי משט המרמרה. לראיה, לדברי הגורם הביטחוני, בירושלים יצטרכו לגלות פתיחות לקידום ולהפשרת פרויקטים כלכליים פלסטיניים ביהודה ושומרון - עליהם הצהיר השר קרי בביקורו בישראל. המטרה היא להגביר את הצמיחה ברשות ולחזקה מול רצועת עזה, הנשלטת על ידי חמאס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי וראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. אפריל 2013. רויטרס
מגבשים קואליציה נגד איראן? ראש ממשלת טורקיה ארדואן ושר החוץ האמריקאי קרי/רויטרס

אנקרה שואפת לשדרג את יכולותיו של חיל האוויר הטורקי לאור הידרדרות המצב בסוריה השכנה, שהפך לבלתי צפוי בעקבות המשך שפיכות הדמים בה. כמו כן בטורקיה מודאגים מתכנית הגרעין האיראנית, אשר טהרן טוענת כי מדובר בפיתוח למטרות שלום בלבד. מקור במערכת הביטחון של ישראל אמר ל"סאנדיי טיימס" כי "החברות הישראליות העוסקות בפיתוח אמצעי לחימה והגנה הפעילו לחץ על מקבלי ההחלטות בירושלים כדי לקדם התנצלות בפני הטורקים שתוביל לחידוש היחסים בין ישראל לטורקיה לאור האיום הגובר מצד איראן". לדבריו, "טורקיה מודאגת מהשאיפות של האיראנים – והשגת יכולות עצמאיות כדי להתמודד עם האיום, עלולה לקחת לטורקים שנים. עם היכולות של ישראל, בדגש על טילי יריחו (שעל פי פרסומים זרים מסוגלים לשאת ראש נפץ גרעיני), הזמן יתקצר משמעותית עבורם". גורם צבאי הוסיף כי "שימוש בבסיסי חיל האוויר הטורקי עשוי לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון במקרה של עימות עם איראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully